پیشنهاد مهم ایران به آمریکا درباره سپاه پاسداران چه بود؟

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با نشریه ایتالیایی در پاسخ به سوالی که آیا این واقعیت که آمریکا از حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خودداری می‌کند، مانعی برای برجام است؟ گفت: ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت‌های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می‌شوند. کسب انتفاع اقتصادی در برجام ضروری است، ما چیزی فراتر از توافق هسته‌ای نمی‌خواهیم.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با نشریه ایتالیایی تاکید کرد هر زمان که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم؛ ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا به مسائلی چون جنگ در اوکراین، سفر آتی پوتین به تهران، سفر بایدن به منطقه و همچنین مذاکرات احیای برجام پرداخت.

متن مصاحبه وزیر خارجه با رسانه ایتالیایی به شرح زیر است:

سؤال: بیایید با جنگ در اوکراین شروع کنیم: ایران این درگیری را محکوم کرد، اما مشخصا تجاوز روسیه را محکوم نکرد، چرا؟

جواب: ما از ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام کرده ایم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف کنیم و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کنیم. من خودم سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف وزیر روسیه تماس داشتم. اعتقاد ما همچنان بر این است که راه حل اوکراین جنگ نیست و هرچقدر هم این درگیری طولانی شود، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

سؤال: کرملین به تازگی از سفر پوتین به تهران برای گفتگو در مورد سوریه در هفته آینده خبر داده است. در این سفر در مورد اوکراین هم صحبت می کنید؟

جواب: این نشستی سه جانبه در قالب آستانه خواهد بود که برای اولین بار در طی سه سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود. موضوعات مهمی مانند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، تحریم ها علیه سوریه و عملیات نظامی احتمالی ترکیه در منطقه مرزی برای مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. رئیس جمهور رئیسی دو هفته پیش در ملاقات با رئیس جمهور پوتین در ترکمنستان مواضع ایران در خصوص جنگ اوکراین را مطرح و اعلام کردند در حالی که ریشه های جنگ را درک می کنیم، اما ایران همچنان مخالف درگیری است. ما مطمئناً تلاش های خود را برای دستیابی به آتش بس در اوکراین با حضور رئیس جمهور روسیه در تهران ادامه خواهیم داد.

سؤال: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا اعلام نمود که روسیه در شرف دستیابی به پهپادهایی با قابلیت حمل موشک از ایران است. پاسخ دولت شما چیست؟

جواب: ما همکاری‌های مختلفی با روسیه از جمله در بخش دفاعی داریم، اما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود. من فکر می‌کنم مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند. ما از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهیم کرد.

سؤال: مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای برجام در چه مقطعی است؟ هر چند دیدار اخیر در دوحه به خوبی پیش نرفت.

جواب: دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که 90 درصد آن با موافقت 4 + 1 و همچنین آمریکایی ها همراه است. ما برای لغو تحریم ها با آمریکایی ها در تماس هستیم. آنها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستند. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است. فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد. پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

سؤال: کدام مسائل؟

جواب: ما ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم. اگر یک شرکت غربی با همتای ایرانی خود قرارداد ببندد، باید مطمئن باشد که پروژه اجرا می شود و در صورت اعمال تحریم، غرامت دریافت می کند.

سؤال: آیا ایتالیا جزو کشورهایی است که از طریق آن با ایالات متحده در ارتباط هستید؟

جواب: من با دی مایو وزیر خارجه ایتالیا در مورد موضوع هسته ای صحبت کردم، ایشان ایده هایی خوبی را پیشنهاد کرد که در مذاکرات مورد توجه قرار خواهیم داد. در ده ماه گذشته، علاوه بر دیداری که در رم داشتیم، دو بار همدیگر را دیده‌ایم و در مورد مسائل مختلف از جمله برجام صحبت کردیم. اکنون ما در مرحله جدیدی از تبادل نظر هستیم، ما از قابلیت‌ها و توانایی‌های وزارت خارجه ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کنیم، همانطور که از هر ایده‌ای که بتواند به بازگرداندن ایالات متحده به برجام کمک کند، استقبال می‌کنیم. بنابراین ما به دنبال یک توافق خوب، محکم و پایدار هستیم و از کمک دیگر کشورها از جمله ایتالیا استقبال می کنیم.

سؤال: آیا این واقعیت که آمریکا از حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی خودداری می کند، مانعی برای برجام است؟

جواب: ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می شوند. کسب انتفاع اقتصادی در برجام ضروری است، ما چیزی فراتر از توافق هسته ای نمی خواهیم.

سؤال: بیایید درباره سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه صحبت کنیم: ایران در مرکزیت مذاکرات قرار خواهد گرفت. شما چه انتظاری دارید و به چه چیزی امیدوار هستید؟

جواب: در ماه‌های اخیر ما مذاکرات مثبتی با عربستان سعودی داشته‌ایم. توجه به همسایگان یکی از اولویت های سیاست خارجی ماست. به ما گفته شده موضوع اصلی این سفر امنیت غذایی و انرژی خواهد بود. رژیم صهیونیستی مایل است این سفر را فرصتی برای تشدید مسائل امنیتی و استفاده از آن علیه ایران تبدیل کند. امیدواریم طرف آمریکایی متوجه باشد که این سفر به فرصتی غیرسازنده و برخلاف تمایل اعلام شده برای رسیدن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای تبدیل نشود.

سؤال: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خاموش شدن برخی دوربین‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای شما استفاده می‌شوند، شکایت دارد. آیا حاضرید دوربین ها را برای از سرگیری گفت وگو با غرب فعال کنید.

جواب: ما دوربین‌ها را خاموش نکردیم. آنها را از مدار خارج کردیم. اینها دوربین هایی هستند که ایران داوطلبانه برای نظارت نصب کرده و آنها را در پاسخ به قطعنامه ناعادلانه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان مذاکرات، از مدار خارج کردیم. هر زمان که مذاکرات به نتیجه ای برسد، دوربین ها را دوباره وارد مدار می کنیم. ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.