خبر نخست وزیر اسرائیل درباره عادی سازی روابط با ریاض

نخست وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی روز جمعه گفت که بازگشایی حریم هوایی عربستان سعودی به روی هواپیماهای این رژیم، گام نخست عادی سازی روابط با ریاض برداشته شد.

 «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی گفت که اعلام اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی مبنی بر بازگشایی حریم هوایی این کشور به روی شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی، گام نخست برای عادی سازی روابط با ریاض به شمار می‌آید.

 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه وارد عربستان سعودی شد. هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا در راستای تابوشکنی از سازش با رژیم صهیونیستی مستقیماً از فلسطین اشغالی به سمت عربستان پرواز کرد.

ساعاتی قبل‌تر منابع خبری گزارش داده‌ عربستان سعودی آسمان خودش را به روی «همه وسایل حمل و نقل هوایی» که مقررات‌های هوایی این کشور را رعایت کنند گشوده است.

طبق گزارش رویترز، اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی اعلام کرده که ریاض این تصمیم را «برای تکمیل کردن اقدامات لازم جهت تحکیم جایگاه عربستان به عنوان قطب جهانی متصل‌کننده سه قاره و جهت تقویت ارتباطات هوایی بین‌المللی» اتخاذ کرده است.

از جمله مهم‌ترین تبعات این تصمیم ارائه مجوز به هواپیماهای رژیم صهیونیستی برای عبور از آسمان عربستان سعودی عنوان شده است.  گام عربستان ساعاتی بعد از آن برداشته شد که پایگاه آکسیوس گزارش داد رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری در تنگه تیران موافقت کرده است. این اقدام، مسیر را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هموار می‌کند.

پایگاه آکسیوس نوشته بود این توافق که چندین ماه مذاکرات مخفیانه بر سر آن انجام شده است یک دستاورد سیاست خارجی مهم برای دولت جو بایدن در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.