سناریوی غیررسمی بدون توافق در دوحه

شکست در مذاکرات دوحه، زنگ خطر برای مرگ توافق برجام به صدا درآمده است.

 باروین ون وین و حمیدرضاعزیزی با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی نشنال اینترست با عنوان «مرگ توافق: چرا تنش ها با ایران افزایش خواهد یافت» ضمن بررسی مواضع ایران و آمریکا در آخرین دور مذاکرات احیای برجام، با وجود هشدار نسبت به خطرات مرگ توافق اظهار داشته اند که هیچ راه حل فوری برای این واقعیت نوظهور که برجام در شرف مرگ است، وجود ندارد.

تجربه های متضاد دوحه و خطر «عدم عبور از خط پایان»

در پایان ماه ژوئن، دوحه میزبان آخرین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته ای بین اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ایران بود. طرفین با ارزیابی های بسیار متفاوتی از این رویداد به خانه بازگشتند. پس از دو روز گفت‌وگو، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از گذشت یک سال مذاکره، درباره خطر «عدم عبور از خط پایان» هشدار داد. رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران تا آنجا پیش رفت که گفت که این گفتگوها «وقت تلف کردن» بود. با این حال ایران رویکرد مثبت تری داشت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران «مصمم است تا رسیدن به توافقی واقع بینانه به مذاکره ادامه دهد».

تجربه‌های متضاد طرفین از دوحه ناشی از نحوه درک آنها از محیط ژئوپلیتیک گسترده‌تر است که مذاکرات توافق هسته‌ای در آن جریان دارد، محدودیت‌ها ومحذوریت های داخلی هرکدام و میزان درک آنها از مجموع هر دو متغیر برای ایجاد زمینه برای بازی بهتر است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «احیای برجام محتاج معجزه بزرگ!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.