موضوع رایزنی بایدن با همتای چینی مشخص شد

بعد از خبر مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم «جو بایدن»‌ رئیس جمهور این کشور برای گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود، اکنون موضوعاتی که در این تماس مورد بحث قرار می‌گیرد، مشخص شده است.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا می‌گوید در بحبوحه تنش‌های تازه بر سر تایوان و جنگ اوکراین، بایدن روز پنجشنبه با شی درباره این دو مسئله گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پنجمین تماس بین بایدن و شی درحالی صورت می‌گیرد که چین هشدارهای شدیدی را به واشنگتن درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان داده است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که مدیریت رقابت اقتصادی بین دو کشور نیز محور این تماس خواهد بود.

به نوشته رویترز، کربی درباره موضوعات مورد بحث گفت: «همه موضوعات، از تنش ها بر سر تایوان، جنگ در اوکراین گرفته تا نحوه مدیریت بهتر رقابت بین دو کشورمان در حوزه اقتصادی، بخشی از این تماس خواهد بود».

وی در این‌باره اظهار داشت: «این تماسی است که برای مدت طولانی برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر یک دستور کار بسیار قوی برای این دو نفر جهت گفت‌وگو در مورد آن وجود دارد».

کربی با بیان اینکه فقط پلوسی می‌تواند درباره رفتن یا نرفتن به تایوان تصمیم بگیرد، گفت او در صف جانشینی ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و از این رو سفرش به خارج از کشور موضوع امنیت ملی ایالات متحده است.

این مقام کاخ سفید با ادعای اینکه لفاظی‌های خصمانه پکن در مورد سفر پلوسی به تایوان فقط تنش‌ها را تشدید می‌کند، اضافه کرد: «ما آن اظهارات را مفید نمی‌دانیم و مطمئناً با توجه به این وضعیت حداقل ضروری نیست».

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود و چین اعلام کرده است که آماده اتخاذ تدابیر قوی در پاسخ است.

این در حالی است که امروز وزارت امور خارجه چین بار دیگر هشدار داد که مسئولیت تمام عواقب سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، برعهده واشنگتن است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.