پیام مقتدی صدر به معترضان عراقی

در پیام مقتدی صدر که در صفحه «محمد صالح العراقی» معروف به «وزیر القائد» (وزیر مقتدا صدر) منتشر شد چنین آمده است:

«بسمه تعالی

 من به احترام این حرکت شما خواهم ایستاد.

این یک پیام عالی خودجوش، مردمی و اصلاح طلبانه بود.

 متشکرم

 امنیت شما از همه چیز مهمتر است

چنانچه می خواهید عقب‌نشینی کنید، من به این تصمیم احترام می گذارم.»

پیام مقتدا صدر به معترضان در منطقه سبز بغداد: متشکرم

از سوی دیگر، «حسین نرمو» یکی از سران اتحادیه میهنی کردستان (از همپیمانان چارچوب هماهنگی شیعی) در گفت و گویی مطبوعاتی خواستار عدم افزایش سطح تنش و خودداری از استفاده اعتراضات خیابانی در بحران سیاسی شد.

این عضو اتحادیه میهنی کردستان گفت: روند سیاسی باید راه خود را برود و انتخاب محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری گام اول برای عبور از بحران است.

وی ادامه داد: نمی توان مصالح شهروندان را تعطیل و از خیابان (اعتراضات) استفاده کرد زیرا این امر به نفع حل بحران سیاسی نیست و بر اوضاع امنیتی نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر یکی از طرف ها به نامزد خاصی اعتراض دارد این کار باید در اتاق های سیاست انجام شود نه در کف خیابان.

پس از ورود معترضان به منطقه حفاظت شده سبز بغداد در اعتراض به نامزدی محد شیاع السودانی کاندیدای چارچوب هماهنگی شیعی برای نخست وزیری آینده عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جایگاه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه ای خواستار ترک فوری منطقه سبز از سوی معترضان شد و نوشت: فرماندهی کل نیروهای مسلح از فرزندان تظاهرات کننده اش می خواهد به مسالمت آمیز بودن اعتراضات پایبند باشند، از اموال عمومی و خصوصی محافظت کنند و به دستورات نیروهای امنیتی مسئول در قبال حمایت آنان بر اساس ضوابط و قوانین گوش دهند و فورا از منطقه سبز خارج شوند.

این بیانیه افزوده است: نیروهای امنیتی ملتزم به حمایت از موسسات دولت، نمایندگی های دیپلماتیک و منع هرگونه اخلال در نظم و امنیت خواهند بود.

امروز چهارشنبه، دهها معترض در میدان التحریر بغداد در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری تجمع کردند.

خیابان منتهی به میدان التحریر در بغداد از سمت خیابان کراده مریم در مسیر پل جمهوری بغداد بسته شد اما تظاهرات کنندگان از پل الجمهوری (در مسیر میدان التحریر) به سمت منطقه سبز بدون مانع گذشتند؛ برخی از آنها تلاش کردند از دیوارهای بتونی منطقه سبز بغداد بالا بروند و نهایتا وارد منطقه سبز بغداد شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.