آماده‌باش کامل جنگنده‌ها و ناوهای آمریکا در پی سفر پلوسی به تایوان

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، چند مقام پنتاگون بدون ذکر نام خود گفتند که چندان نگران حمله چین به هواپیمای حامل نانسی پلوسی نیستند، اما نگرانند که مبادا که شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اتفاق ناخواسته‌ای در این میان رخ دهد و جان رئیس مجلس نمایندگان به خطر بیفتد، «به خصوص اینکه وی قصد سفر به یکی از پرتنش‌ترین مناطق جهان را دارد.»

به گفته این مقامات، اگر نانسی پلوسی به تایوان برود، که هنوز قطعی نیست، در آن صورت ارتش آمریکا به تحرکات خود در اقیانوس هند و آرام خواهد افزود.

آن‌ها از ارائه جزئیات در این خصوص خودداری کردند، اما گفتند که جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی، تجهیزات شناسایی و سایر سیستم‌های نظامی احتمالاً برای تأمین حلقه‌های محافظتی همپوشانی برای پرواز او به تایوان و تا هر زمانی که در آن‌جا باشد، استفاده خواهند شد.

در این راستا ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه در پاسخ به اینکه ارتش چه تدابیری را برای محافظت از نانسی پلوسی در سفر احتمالی وی به تایوان در نظر گرفته است، پاسخ داد که بحث در مورد هر گونه سفر خاص زودرس است. او افزود: «اگر تصمیمی گرفته شود که پلوسی یا هر شخص دیگری قصد سفر داشته باشد و آنها درخواست حمایت نظامی کنند، ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا از انجام ایمن سفر آنها اطمینان حاصل کنیم.»

پیش‌تر، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بامداد پنجشنبه (۲۸ ژوئیه) به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است. 

نانسی پلوسی امروز قرار است به سمت شرق آسیا پرواز کرده و به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور برود. در سایه تهدیدات شدید مقامات چینی هنوز مشخص نیست که آیا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نیز خواهد رفت یا ترجیح می‌دهد پکن را بیش از این عصبانی نکند.

همزمان با این سفر تحریک‌آمیز نیروهای مسلح چین نیز جمعه (۲۹ ژوئیه) رزمایش دریایی خود را در دریای چین جنوبی در نزدیکی سواحل استان «گوانگدونگ» آغاز کردند. پکن روز گذشته پس از تماس تلفنی «جو بایدن» و «شی جین پینگ» در بیانیه‌ای هشدار داد: «حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین اراده قطعی بیش از ۱.۴ میلیارد مردم چین است. کسانی که با آتش بازی می‌کنند، خود را می‌سوزانند.»

پیش از این همچنین در بحبوحه تنش‌های چین و آمریکا بر سر تایوان که با برنامه سفر پلوسی داغ شده، مقام‌های تایوانی از اقدام تحریک‌آمیز خود در برگزاری رزمایش نظامی خبر دادند. «تسای اینگ-وی» رئیس‌جمهور تایوان سه‌شنبه همزمان با برگزاری رزمایش نظامی در این جزیره، شخصا از یک ناوشکن موشک‌انداز و ملوانان آن بازدید کرد.

چین، تایوان را یک استان خود می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

آماده‌باش جنگنده‌ها و ناوهای آمریکایی در پی سفر احتمالی پلوسی به تایوان

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.