اظهارات مهم مرندی درباره مانع اصلی توافق در مذاکرات برجام

سید محمد مرندی توضیح می‌دهد که آمریکا چگونه قصد دارد تا مسیر مذاکرات را منحرف کند.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های فارسی زبان به نقل از رسانه‌های داخلی نوشتند که محمد مرندی مشاور و عضو تیم ایرانی مذاکرات لغو تحریم‌ها گفته "خروج سپاه از لیست تحریم‌ها پیش شرط ایران نبوده و نیست."؛ این رسانه ها به ذکر همین جمله اکتفا کردند اما نگفتند که چرا محمد مرندی به بیان چنین جملاتی پرداخته است.

فهرست سازمان تروریستی خارجی (FTO) (Foreign Terrorist Organization) به لیستی از سازمان‌های غیرآمریکایی تحریم شده از سوی وزارت امور خارجه امریکا گفته می‌شود که به دلیل آنچه دولت آمریکا آن را فعالیت‌های تروریستی شناسایی کرده تحت تحریم قرار می‌گیرند.

بر این اساس کمک‌های عینی به سازمان‌های مندرج در این لیست ممنوع  شده و کسانی که به تحریم شدگان کمک کنند تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و متخلفین از این قانون نه‌تنها در معرض تحریم‌هایی مثل منع شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا قرار می‌گیرند، بلکه به عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات‌هایی مثل بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

همانطور که گفته شده، این لیست تحریمی، دامن ایران را هم گرفت و وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام رسمی مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور، نام سپاه پاسداران را از ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ذیل این لیست قرار داده است.

طرح مسائلی از جمله خروج سپاه از "FTO" و درخواست ایران به منظور ارائه تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا صحت ندارد.

محمد مرندی در این رابطه گفت: غربی ها شایعاتی را برای تطهیر آمریکا مطرح می کنند؛ مثلا ادعا می کنند ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط مطرح کرده یا اینکه ایران خواسته های فرابرجامی، مثل تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا، را طلب می کند.

 مشاور تیم مذاکره کننده ایران در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا برداشته شدن کلیه تحریم های مرتبط با اجرای کامل برجام را نپذیرفته است، گفت: غربی ها با فرافکنی می خواهند این حقیقت را پنهان کنند که آمریکا هنوز نپذیرفته که تضمین‌های لازم برای اجرای کامل برجام در دوره بایدن را بدهد.

به گفته مرندی، همیشه موضوعات گوناگون از سوی ایران مطرح بوده، از جمله پرونده خروج سپاه از لیست FTO. اما اینکه ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط ایران برای توافق مطرح کند، اصلا چنین چیزی مطرح نبوده و این موضوع صحت ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.