چرا احیاء برجام به نفع روسیه نیست؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: روسیه می‌خواهد ایران را کنترل کند و به نوعی از ایران در تنظیم روابطش با غربی‌ها به عنوان اهرم فشاری استفاده کند.

گسترش ارتباط ایران و روسیه در میان مذاکرات احیای برجام چه تأثیراتی خواهد داشت؟ برخی باور دارند در چنین شرایطی غربی‌ها وادار می‌شوند که در مسیر امضای نتیجه نهایی قرار گیرند و برخی نیز می‌گویند در شرایط کنونی و با ایجاد اتحادهای جدید بعید است مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد.

 

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی،  گفت: «اساس دوستی‌ها، ارتباط‌ها و در مقابل تعارض‌ها و درگیری‌ها منافع است؛ بنابراین اینکه دو کشور به هم نزدیک می‌شوند و سعی می‌کنند همکاری‌هایشان را افزایش دهند، بر مبنای منافع‌ مشترک‌شان است و اگر از هم بدشان هم می‌آید بر اساس تضاد منافع‌شان است اما آنچه امروز در ارتباط با ایران و روسیه مشاهده می‌کنیم قدری با این قاعده فرق دارد. این نمونه هر دو کشور آمریکا را دشمن مشترک خود می‌دانند و با اروپا هم مشکلاتی دارند و به همین دلیل است به یکدیگر نزدیک شده‌اند. این نوع بنیاد در تنظیم روابط سیاسی میان کشورها چندان قابل اتکا نیست زیرا مثلا اگر جنگ روسیه و اوکراین سامان یابد و روسیه روابطش را با غربی‌ها نرمال کند، دیگر نیازی به ایران نخواهد داشت. در آن شرایط تحریم‌های آمریکا علیه روسیه رفع می‌شود و این کشور بازهم ارتباطش را با کشورهای غربی از سر می‌گیرد».

او ادامه داد: «هم روسیه و هم ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارند و هر دو کشور هم نیاز دارند تحریم‌ها را دور بزنند. در واقع عنصر صادرات برای هر دو کشور مهم است. روسیه می‌خواهد گازش را صادر کند و ما هم می‌خواهیم نفت و گازمان را بفروشیم؛ بنابراین ممکن است تزاحم منافعی میان دو کشور وجود داشته باشد. پس ما باید بدانیم که این عرصه رفاقت‌بردار نیست و باید منافع خودمان را دنبال کنیم».

 

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «روسیه می‌خواهد ایران را کنترل کند و به نوعی از ایران در تنظیم روابطش با غربی‌ها به عنوان اهرم فشاری استفاده کند. مشخص نیست چرا ایران به این میزان به روسیه اعتماد دارد؛ حتی به نظر می‌رسد دولت در موضوع برجام بیش از اینکه نگران منافع ایران باشد، سعی می‌کند منافع روسیه را تأمین کند».

نمازی در پایان گفت: «با وضعیت کنونی به نظر نمی‌رسد فعلا مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شود و شاید در این بین روسیه مانع شود زیرا اگر برجام احیا شود، اروپایی‌ها به سمت بازار انرژی ایران می‌آیند و چنین حالتی به نفع روسیه نیست زیرا روسیه می‌خواهد اروپا را نیازمند گاز خود نگاه دارد تا مانع تشدید تحریم‌ها شود»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.