واکنش ونزوئلا به سفر پلوسی/ تحریکی آشکار بود

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه ونزوئلا امروز (چهارشنبه) ضمن انتقاد از سفر نانسی پلوسی به تایوان، این سفر را "تحریکی آشکار" و "تهدیدی علیه عزم ملی و تمامیت ارضی چین" خواند.

وزارت خارجه ونزوئلا در توییتر نوشت: «سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان یک تحریک آشکار است و تهدیدی جدی برای عزم ملی و تمامیت ارضی چین محسوب می‌شود.»

این کشور آمریکای جنوبی بر تعهد خود نسبت به اصل "چین واحد" تاکید کرد و از سایر کشورها خواست تا به حاکمیت چین احترام بگذارند.

نیکاراگوئه، یک کشور آمریکای جنوبی دیگر، از سفر پلوسی به تایوان انتقاد کرد و آن را "تحریک بی‌سابقه امپریالیسم آمریکای شمالی" خواند.

پلوسی، با وجود اعتراض شدید پکن، روز سه شنبه در فرودگاه تایپه فرود آمد. دولت ایالات متحده که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به آن هشدار داده بود، به پکن از پایبندی خود به سیاست چین واحد اطمینان داد و از این سفر فاصله گرفت و گفت که پلوسی تصمیمات خود را می‌گیرد.

چین در واکنش به سفر پلوسی، رزمایش‌های نظامی را در آب‌های شمالی، جنوب غربی و جنوب شرقی سواحل تایوان آغاز کرد. ارتش آمریکا ناوهای جنگی خود از جمله یو اس اس رونالد ریگان را در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.