واکنش دبیرکل سازمان ملل به سفر پلوسی به تایوان

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به سفر تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تاکید کرد که سازمان ملل به سیاست «اصل چین واحد» پایبند است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد.

گوترش طی نشست خبری در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره سفر پلوسی به تایوان و هشدارهای پکن، گفت که سازمان ملل به سیاست «اصل چین واحد» پایبند است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «در رابطه با رویدادهای اخیر، موضع ما بسیار روشن است؛ ما بر اساس قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سیاست چین واحد هدایت می‌شویم و در هر کاری که انجام می‌دهیم بر این اصل هستیم».

هواپیمای پلوسی عصر سه‌شنبه به وقت تهران  در تایوان  فرود آمد و مقام‌های تایوانی استقبال گرمی از را از پلوسی  به عمل آوردند. سفر او به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره لود. پلوسی به محض ورود به تایوان در توییتی نوشت: «سفر به تایوان نشان دهنده تعهد من به یک دموکراسی پویاست.»

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با «افسارگسیخته» توصیف کردن اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر به تایوان، گفت واشنگتن با این کار می‌خواهد توجهات را از مشکلات داخلی خود منحرف کند.

امروز همچنین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن دیوانه خطاب کردن رئیس مجلس نمایندگان این کشور به دلیل سفر به تایوان، گفت هر اقدامی که او انجام می‌دهد، با شکست مواجه می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.