نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 اسفند

اعلام قیمت واقعی خودروهای داخلی!

کدخبر: ۵۵۸۵۷۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اعلام قیمت واقعی خودروهای داخلی!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 اسفند 1352؛ شکایت تلفنی از گرانفروشی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

به‌دنبال اظهارنظر نخست‌وزیر در زمینه عدم‌موفقیت اتاق‌های اصناف در مبارزه با گرانفروشی، وزارت کشور و اتاق اصناف اقدام به اجرای برنامه‌های جدیدی کرده است.

نخست‌وزیر طی بیاناتی در نخستین جلسه کنفرانس استانداران از اینکه نرخ کالاها در استان‌های گیلان، فارس و آذربایجان غربی بالاتر از نقاط دیگر ایران است، از کار استانداران به شدت انتقاد کرد و سپس خطاب به همه استانداران یادآور شد یک استان به مفهوم شهرهای اصلی و مرکز استان‌ها و استانداران باید به سطح قیمت‌ها بر سراسر نقاط استان نظارت دقیق داشته باشند.

اتاق اصناف تهران امروز توجه روسای 30 قسمت بازرسی و 150 تن از روسای اتحادیه‌ها و سه هزار نفر بازرسان را به اهمیت اقدامات آنها در مورد مبارزه با گرانفروشی جلب کرد.

اتاق اصناف یادآور شد که در صورت مشاهده گرانفروشی از طرف افراد فورا با شکایت تلفنی شاکی دکان گرانفروشان بسته خواهد شد.

12 اسفند 1372؛ علل روانی موجب افزایش نرخ دلار است

نرخ ارز در بازار آزاد که برای مدتی به‌صورت نسبی تثبیت‌ شده در حول و حوش دو هزار ریال در مقابل هر دلار آرام گرفته بود از چندی پیش به دلایل متعدد با یک جهش ناگهانی به 2400 ریال رسید و از اوایل هفته جاری باز هم سیر صعودی را البته سریع‌تر از گذشته طی کرد و از مرز 2700 ریال در برابر هر دلار نیز فراتر رفت.

صعود ارزش دلار به‌ویژه در هفته جاری هر چند از مسائل مختلفی ناشی می شود، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی، علل روانی بیش از سایر عوامل در این افزایش خودنمایی می‌کند.

به عقیده یکی از کارشناسان مسائل ارزی، با توجه به جمیع مسائل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید با اقدامات مناسب خود عوامل روانی مذکور را مرتفع سازد.

به گفته وی، بخشی از مردم که دارای نقدینگی قابل‌توجهی بوده و به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در بخش‌های تولیدی، مسکن و امثال آن سرمایه‌گذاری کنند، برای حفظ قدرت خرید نقدینگی ریالی خود به بازار آزاد ارز روی آورده و اقدام به خرید ارزهای معتبر کرده‌اند.

دولت می تواند با وارد ساختن مقادیر معتنابهی ارز به‌ویژه در شرایط حاضر، اعتماد را از دارندگان نقدینگی ریالی سلب کرده و آنها را از رفتن به سوی بازار ارز منصرف سازد؛ زیرا تقاضای فعلی بازار ارز دقیقا مشابه تقاضای کاذب ابتدای سال جاری است. که با دخالت بانک مرکزی و فروش ارز به متقاضیان فروکش کرد.

وی همچنین ابراز عقیده می کند که با توجه به نرخ تورم در واقع نرخ بهره بانکی منفی است، لذا مردم به جای سپردن پول خود به بانک به‌سوی سایر کانال‌های جذب سود و ازجمله خرید ارزهای خارجی روی می‌آورند.

به گفته وی، ماه پایانی سال و نیاز دولت به ریال نیز یکی از عوامل اصلی گرانی نرخ ارز است.

کارشناس دیگری می‌گوید که بانک مرکزی باید غیرمستقیم مداخله کند و با تزریق ارز جلو روند صعودی نرخ را بگیرد، اما برای بلندمدت باید برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد.

12 اسفند 1392؛ قیمت واقعی خودروهای داخلی

این روزها که همه خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، آنها ریز هزینه‌های تولید چهار محصول خود را اعلام کرده‌اند تا به نوعی نشان دهند مقصر اصلی گرانی خودرو نیستند.

پژو 405 مدل اس‌ال‌ایکس، سمند EF7، رانا و تیبا چهار خودرویی است که ریز هزینه تولیدشان ازسوی ایران‌خودرو و سایپا اعلام شده است.

خودروسازان در گزارش اعلامی خود عنوان کرده‌اند بیش از 40 درصد قیمت خودروهای داخلی به جیب دولت می‌رود و همچنین آنچه سبب شده خودرو در سال 91 با رشد شدید قیمت مواجه شود، افزایش هزینه‌های تولید و رشد نرخ ارز است.

بنا بر گزارش ایران‌خودرو، پژو 405 در سال 90 قیمت تمام‌شده‌ای برابر با 14 میلیون و 860 هزار تومان داشته؛ اما در سال 91 و با احتساب ارز مبادله‌ای، قیمت آن به 24 میلیون و 930 هزار تومان رسیده است.

به گفته ایران‌خودرویی‌ها جمع کل هزینه مواد اولیه داخلی پژو 405 در سال 90، چهار میلیون و 250 هزار تومان بوده و مواد اولیه خارجی نیز هزینه‌ای 5 میلیون و 200 هزار تومانی روی دست آبی‌های جاده مخصوص گذاشته است.

با این حساب، جمع پولی که ایران خودرو در سال 90 برای خرید مواد اولیه پژو 405 هزینه کرده به 9 میلیون و 450 هزار تومان می‌رسد. این در شرایطی است که در سال 91، هزینه اولیه رشد قابل توجهی کرده و با احتساب ارز مبادله‌ای، به 16 میلیون و 640 هزار تومان رسیده و با محاسبه ارز آزاد نیز به 23 میلیون و 990 هزار تومان بالغ شده است.

درنهایت قیمت تمام‌شده 405 در سال 91 و با احتساب ارز آزاد، به 33 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

خودروسازان می‌گویند بیش از 40 درصد قیمت خودروهای داخلی به جیب دولت می‌رود و همچنین آنچه سبب شده خودرو در سال 91 با رشد شدید قیمت مواجه شود، افزایش هزینه‌های تولید و رشد نرخ ارز است.

قیمت هر خودرو داخلی معلول هزینه‌های «تامین مواد اولیه داخلی و خارجی»، «سود شرکت‌ها»، «هزینه‌های تولید، فروش و تامین مالی» (به‌خصوص سودهای پرداختی به بانک‌ها) و همچنین هزینه‌های مربوط به «شماره‌گذاری و مالیات و پست و عوارض و...» است و در این ماجرا، خودروسازها 60 درصد نقش دارند.

قیمت خودروهای داخلی در بازار

س

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید