دستور مستقیم فرمانده گروه مزدور واگنر برای پاک‌سازی وحشیانه

اعترافات هولناک از کشتار کودکان اوکراینی در باخموت و سولدار

کدخبر: ۵۶۸۶۵۴
پریگوژین کشتن کودکان یا غیرنظامیان توسط جنگجویان واگنر را تکذیب کرده اما اعترافات دو فرمانده سابق روسی حکایتی دیگر دارد.
اعترافات هولناک از کشتار کودکان اوکراینی در باخموت و سولدار

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ اوکراین چه سرنوشتی را برای کودکان اوکراینی رقم زده است؟ تا چندی پیش از تبعید غیرقانونی این کودکان سخن گفته می شد اما حال بنا به اعترافات برخی فرماندهان روسی کودکان اوکراینی هدف کشتار وحشیانه ای قرار می گیرند.

چندی پیش الجزیره گزارش داد که اوکراین تخمین زده است که نزدیک به 19،500 کودک از زمان تهاجم مسکو در فوریه سال گذشته به روسیه برده شده‌اند، که آن را تبعید غیرقانونی توسط مسکو می‌خواند. حتی دادگاه کیفری بین‌المللی نیز حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد.

با این وجود مسکو ربودن کودکان را رد کرده و گفته است که آنها برای امنیت خودشان منتقل شده‌اند.  اما اعترافات دو فرمانده سابق روسی این ماجرا را وارد فازی جدید کرده است.

اعترافات تکان دهنده

آنگونه که پولیتیکو گزارش داده، دو فرمانده سابق سازمان شبه‌نظامی روسیه معروف به گروه واگنر، در مصاحبه‌های ویدیویی منتشر شده توسط یک سازمان حقوق بشری روسی، گفتند که بیش از 20 کودک و نوجوان اوکراینی را در باخموت و منطقه دونتسک  کشته‌اند.

در طول این ویدیوی یک ساعته، عظمت اولداروف و الکسی ساویچف، فرماندهان سابق واگنر جزئیات قتل‌های مختلف، از جمله استفاده از مواد منفجره برای منفجر کردن گودال‌هایی با بیش از 50 زندانی مجروح در آن‌ها و کشتن هم‌رزمان خود که از ادامه نبرد خودداری می‌کردند را بازگو می‌کنند.

جنایت جنگی علیه کودکان اوکراینی /پوتین متهم ردیف اول است

این حوادث که ظاهراً در فوریه امسال در سولدار و باخموت در منطقه دونتسک رخ داده است، هنوز به طور مستقل تأیید نشده است.

در این ویدئو، این دو واگنری سابق هم‌چنین به ولادیمیر اوسچکین - رئیس Gulagu.net گروه حقوق بشر روسی که این ویدئو را منتشر کرده و در حال حاضر در تبعید در فرانسه فعالیت می‌کند - گفتند که چگونه این گروه ده‌ها غیرنظامی را در حین پاک‌سازی ساختمان‌های مسکونی در باخموت و سولدار کشته است.

دو فرمانده سابق گفتند که یوگنی پریگوژین، سرمایه‌گذار و رهبر مزدوران واگنر، شخصاً دستور تیراندازی و کشتار را صادر کرده و همچنین استفاده از تاکتیک‌های سنگدلانه‌ای را که اوسچکین در یک پست فیسبوک به تروریسم تشبیه کرد، تأیید کرده است.

بازگشت به روسیه با مدال و پول

اوسچکین گفت که این دو جنگجو که هر دو در روسیه هستند، طی یک هفته از طریق تماس‌های ویدیویی با او صحبت کرده‌اند. اوسچکین اسناد و عکس‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ظاهراً هر دو تا شش ماه در اوکراین جنگیده‌اند و با مدال و پول به روسیه بازگشته‌اند.

بر اساس اظهارات آن‌ها، این دو به دلیل شرایط غیرانسانی و شکنجه‌هایی که خود متحمل شدند، زبان گشوده‌اند و اکنون به دنبال بیان حقیقت در مورد جنایات واگنر در اوکراین، علیه اوکراینی‌ها و حتی سربازان خود هستند.

در سولدار و باخموت دستور دادند همه را بکشیم

اولداروف در این ویدئو گفت: «من با دستان [خودم] بچه‌ها را کشتم. وقتی وارد سولدار و باخموت شدیم، دستور گرفتیم که همه را بکشیم: مرد، زن، کودک، پیر. او جیغ می‌زد، یک دختر کوچک، نمی‌دانم 5 ساله بود یا 6 ساله. و من به او شلیک کردم. یک شلیک کنترل شده [در سر].»

پریگوژین پس از علنی شدن این گزارش‌ها، کشتن کودکان یا غیرنظامیان توسط جنگجویان واگنر را تکذیب کرد. به گفته اوسچکین، هر دو جنگجوی سابق شروع به دریافت تهدید کرده‌اند.

GettyImages-1247906642

شهادت آنها در حالی منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد پریگوژین پس از ماه‌ها خصومت ناگفته - که ناشی از انتقاد او از وزارت دفاع روسیه و لاف زدن در مورد مؤثرتر بودن گروه واگنر از نیروهای متعارف روسیه بود - مجدداً مورد عنایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار گرفته است.

پریگوژین دوباره نورچشمی پوتین شد

اندیشکده «موسسه مطالعات جنگ» در جدیدترین به‌روزرسانی خود درباره اوکراین، گزارش داد: «به نظر می‌رسد که پریگوژین بار دیگر مورد لطف پوتین قرار گرفته است، احتمالاً در نتیجه ناتوانی ارتش متعارف روسیه در انجام وظایفی که پوتین در طول حمله زمستانی در دونباس برای آن‌ها تعیین کرده بود». 

این اندیشکده در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «به نظر می‌رسد نیروهای واگنر در حال دریافت کمک، مهمات و امتیازات سیاسی هستند — که تغییر فاحشی نسبت به تلاش‌های قبلی کرملین برای مصرف کردن نیروهای واگنر و پریگوژین در باخموت است.» در طول زمستان، پریگوژین شکایت می‌کرد که وزارت دفاع به او اجازه استخدام زندانیان بیشتر را نمی‌دهد و گلوله‌ و خمپاره‌های کافی در اختیار نیروهای واگنر نمی‌گذارد.

اولداروف و ساویچف تحت برنامه استخدام زندانیان پریگوژین-پوتین برای جنگ در اوکراین به نام «پروژه K» از زندان‌های روسیه استخدام شدند. پوتین این محکومان سابق را عفو کرده است.

آغاز تحقیقات براساس شهادت جنگجویان واگنر

مؤسسه مطالعات جنگ گزارش داده است که پوتین شخصاً تلاش کرد تا بین وزارت دفاع روسیه و پریگوژین صلح برقرار کند. کارشناسان این اندیشکده اشاره می‌کنند که هنوز مشخص نیست که او تا چه اندازه به پریگوژین اعتماد دارد.

دادستان‌های اوکراین تحقیقاتی را بر اساس شهادت جنگجویان واگنر آغاز کرده اند. هفته گذشته، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که یک مزدور واگنر ظاهراً سر یک اسیر جنگی اوکراینی را می‌برد.

اگرچه این ویدیو به طور مستقل تأیید نشده است، اما این حادثه نیز در حال بررسی است. اولداروف گفت کارهایی که در باخموت و سولدار انجام داده و شاهد آن بوده، تصاویر وحشتناک‌تری بوده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید