اگر حمایت بورس شکسته شود...

شایعه ای که جو بازار را منفی کرد/پیش بینی بازار سهام امروز 9 مرداد

کدخبر: ۵۸۹۱۷۳
اقتصادنیوز: بورس تهران یک روز منفی دیگر را پشت سر گذاشت. این منفی تاکیدی بر این نکته بود که هنوز فروشنده ها دست برتر را در بازار دارند.
 شایعه ای که جو بازار را منفی کرد/پیش بینی بازار سهام امروز 9 مرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، دیروز وضعیت بورس اصلا خوب نبود. افت قیمت در بسیاری از نمادها بیش از 3-4 درصد بود. نمادها به اندازه ای افت کردند که مجددا ترس بر بازار حاکم شد.

البته مثل همیشه، شاخص کل افت کمتری نسبت به نمادها داشت و تنها 1.5 درصد افت کرد. به همین دلیل است که تغییرات شاخص، از نظر بسیاری از تحلیلگران نشان دهنده وضعیت واقعی حاکم بر بورس نیست.

در هر صورت، افت دیروز نشان داد که همچنان فروشنده ها قدرت بسیار بیشتری نسبت به خریداران دارند. با این وضعیت، بعید نیست کف قبلی شاخص کل که در ارتفاع یک میلیون و 956 هزار واحد ثبت شده بود شکسته شود. این کف قیمتی در تاریخ 26 تیرماه ثبت شد و پس از آن بازار رشد بسیار محدودی داشت.

حالا اگر این محدوده شکسته شود، می توان انتظار داشت که بازار مدتی دیگر هم درگیر افت شود. در شروع معاملات امروز، شاخص کل تنها 11 هزار واحد با محدوده حمایتی خود فاصله دارد که البته این محدوده حمایتی به دلیل وضعیت بازار می تواند به راحتی شکسته شود.

شایعه ای که جو بازار را منفی کرد

دیروز شایعه شده بود که بورس کالا به زودی تعطیل خواهد شد. البته سازمان بورس خیلی زود این شایعه را تکذیب کرد. اما اثر شایعه، به وضوح در بازار مشخص بود.

بورس به اندازه کافی حالش بد هست. نیازی به شایعات این چنینی ندارد. اما وقتی در دوره نزولی چنین شایعاتی منتشر می شود، هیجان زیادی سراسر بازار را فرا می گیرد که منجر به افت های سنگین طی یک روز می شود.

دیروز البته با وجود تمام منفی های سنگینی که اکثر نمادها متحمل شدند، یک اتفاق مثبت در بازار رخ داد. ارزش معاملات خرد روز گذشته 5300 میلیارد تومان بود که نسبت به معاملات 6 روز گذشته، رقم بالاتری است. روز شنبه ارزش معاملات حدود 3900 میلیارد تومان بود که با رشد 1400 میلیارد تومانی طی یک روز به 5300 میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش معاملات در روز منفی

این رشد ارزش معاملات، در شرایط عادی اتفاق خوبی محسوب می شود اما درخصوص دیروز می توان گفت که احتمالا بسیاری از سرمایه گذاران سهام خود را عرضه کرده اند و به دلیل افت قیمت خوبی که نمادها در 2-3 ماه گذشته داشته اند، عده ای از سرمایه گذاران این فرصت را زمان خوبی برای خرید دانسته اند.

درمورد اینکه بالا رفتن ارزش معاملات در روز گذشته اتفاق مثبتی بوده یا نه، تا یکی دو روز دیگر می توان با اطمینان سخن گفت اما حالا که ترس بر بازار حکمفرما شده، نمی توان اظهار نظر قطعی درخصوص آن داشت.

فعلا با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته، می توان برای امروز هم افت شاخص ها را متصور بود که چنانچه شاخص کل حمایت نشود، با شکسته شدن حمایت آن، فروش ها در بازار بیشتر هم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید