احتمال افزایش عرضه سهام و تداوم خروج پول حقیقی

بورس تهران در انتظار اعتماد/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 مرداد

کدخبر: ۵۹۲۱۱۳
اقتصادنیوز: بورس تهران در این روز‌ها با سیگنال‌های مثبت و منفی متعددی مواجه است اما دلیل انفعال فعالان بازار سهام نسبت به این سیگنال‌ها را تنها، بی‌اعتمادی این روز‌های معامله‌گران توجیح می‌کند.
بورس تهران در انتظار اعتماد/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 مرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز دوشنبه شاهد افزایش تراز بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت رشد تراز شاخص کل بود. معاملات دیروز با افزایش تراز شاخص‌های سهامی آغاز شد و این روند تا اواخر معاملات روز ادامه داشت. در معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 46 صدم درصد و شاخص هم‌وزن 66 صدم درصد افت تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی نیز یکپارچه سبزپوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن در فرابورس به نسبت بورس تهران بیشتر بود و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص هم‌وزن فرابورس با 85 صدم درصد رشد تراز مشابه معاملات روز یکشنبه، عملکرد بهتری از خود نشان داد.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با 90.4 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فرآورده‌های نفتی با 29 میلیارد تومان و صنعت قند و شکر با 9.1 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 56.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 17.8 میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با 17.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

از نظر بازدهی نیز در بین صنایع سنگین بورس تهران، روز گذشته شاخص صنایع انبوه‌سازی، فرآورده‌های نفتی و خودرو بیشترین رشد تراز را تجربه کردند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

روز دوشنبه روند معاملات و خرید و فروش سهام به نحوی بود که میانگین سرانه فروش هر کد حقیقی در تداوم کاهش روز یثکشنبه به 24.4 میلیون تومان رسید. این درحالی است که متوسط سرانه خرید هر کد حقیقی در معاملات روز گذشته 23.5 میلیون بوده که نشان از کاهش شکاف در بین این دو معیار دارد.

نسبت نماد‌هایی با اختلاف مثبت و منفی در قیمت آخرین معامله و پایانی در روز گذشته با تغییرات حساسی همراه بود. روز یکشنبه با بازگشت شاخص کل در انتهای معاملات در تضاد با آمار 5 روز معاملاتی قبل از آن ایستاد. بازگشت این معیار در معاملات روز دوشنبه به سطح قبل از 22 مرداد ماه نشان می‌دهد که احتمالا شروع معاملات امروز با نماد‌های منفی متعدد‌تری آغاز خواهد شد.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز دوشنبه به هفتمین روز معاملاتی پی در پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد تا کمتر از سطح 4 همتی، برآیند معاملات همچنان خروج پول حقیقی از سهام و وردو به صندوق‌های درآمد ثابت و یا بازار‌های موازی را ترجیح می‌دهد.

نکته قابل توجه دیگر معاملات دیروز کاهش 37 درصدی صفوف خرید سهام و افت 3 درصدی صفوف فروش بود. صف خرید سهام که در روز یکشنبه ارزش 334 میلیارد تومانی داشت، در معاملات دیروز به 210 میلیارد تومان رسید و صف‌های فروش سهام که در معاملات روز یکشنبه ارزشی 306 میلیارد تومانی داشتند؛ در معاملات روز گذشته به ارزش 297 میلیارد تومانی رسیدند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

 با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام معاملات امروز را نیز همچنان با بلاتکلیفی سهامداران نسبت به سیاست‌گذاری‌ها اقتصادی آغاز خواهد کرد. با در نظر گرفتن کاهش 12 درصدی ارزش معاملات خرد دیروز‌ و خبر‌های ناقص و بدون پشتوانه‌ای که در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ نمی‌توان حمایت خبری برای بازار سهام در نظر گرفت. این مدل اخبار تنها موجب معاملات هیجانی در نیمه ابتدایی معاملات می‌شود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افزایش عرضه سهام شرکت‌های صنایع سنگین آغاز کند؛ در حالی که امکان رشد تراز شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز بالقوه‌تر است. معاملات امروز احتمالا با خروج پول حقیقی از سهام و ورود اندکی پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت به پایان برسد.

درباره شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز برای فردا احتمال ریزش در نیمه اول بیشتر از رشد است اما همچنان نوسانات شاخص‌ها با احتمال بالایی در محدوده مثبت یک و منفی 2 ثبت شود.

با تشدید تنش‌های خبری غیر رسمی، معامله‌گران بازار سهام دچار گیجی در ارتباط با سیاست‌گذاری‌های اقتصادی شده‌اند که در نهایت به رکود معاملاتی منجر می‌شود. حال باید منتظر باشیم تا خبر‌های قطعی تکلیف سهامداران را مشخص کند.

اینفو بورس6

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید