گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز؛

احتمال تکرار یک سناریو در بازار دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 1 مهر

کدخبر: ۵۹۹۷۴۸
اقتصادنیوز: قیمت دلار در معاملات نقدی شهریور ماه موفق به ثبت بازدهی یک‌درصدی هم برای دارندگان خود نشد. با این حال در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی اسکناس آمریکایی در اوایل روز پاییرز را چگونه پیش‌بینی کرده‌اند؟
احتمال تکرار یک سناریو در بازار دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 1 مهر

 به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار در معاملات نقدی در روزهای پایانی هفته گذشته تحت‌تأثیر اخبار و سیگنال‌های مثبت و منفی در محدوده ۴۹ هزار و ۱۰۰ تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در معاملات پشت خطی پنجشنبه‌شب و جمعه‌شب هم کمتر کسی تمایل به خرید اسکناس آمریکایی داشت و دلار در حول‌وحوش ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

 طبق محاسبات انجام شده قیمت دلار در پایان شهریور نسبت به مدت مشابه ماه قبل، بازدهی خاصی نداشت و اسکناس آمریکایی حتی موفق به ثبت بازدهی یک‌درصدی هم برای دارندگان خود نشد.

یکی از اتفاقات مهم شهریورماه که بازار انتطارش را می‌کشید، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ نشستی که در آن، با وجود نگرانی‌ها از صدور قطعنامه علیه ایران، هیچ قطعنامه‌ای در رابطه‌ با پرونده هسته‌ای تصویب نشد. تروییکای اروپا نیز به صدور بیانیه علیه ایران اکتفا کردند. البته رافائل گروسی منکر پیشرفت در بازرسی‌های آژانس نسبت به جلسه قبل شورای حکام شد؛ موضوعی که قدرت تکان دادن بازار را نداشت. با این حال ایران هم در اقدامی تقابلی، یک‌سوم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حذف کرد، ولی تمامی این موارد بدون ایجاد سقف جدیدی در بازار ارز اتفاق افتاد.

 در نهایت در آخرین هفته تابستان، سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع‌عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد. بر اساس اخبار منتشر شده مجرای جریان دیپلماسی میان ایران و غرب با وساطت کشورهایی نظیر قطر، تا حدودی باز شد.

 به طور کلی در ماه شهریور، دلیل کاهش تقاضا در بازار ارز تهران را می‌توان به صعودی‌شدن قیمت نفت جهانی، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، برقراری مجدد جریان دیپلماسی در نیویورک و پادرمیانی میانجی‌های عربی در مذاکره با غرب ربط داد که مانند ضربه‌گیری در مسیر اخبار منفی بر بازار ارز عملکرد کرد. 

 تحلیل‌گران فنی معتقدند اگر قیمت، سطح حمایتی ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کند، حمایت میانی محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. با این‌ حال اگر نرخ دلار در اولین روز مهرماه هم تحت‌تأثیر اخبار سیاسی مثبت قرار بگیرد، احتمالاً مانند هفته گذشته نوسان محدودی را ثبت خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید