عربستان و اسرائیل در یک قدمی صلح قرار دارند؟

از پشت پرده دیدار بایدن و «بی‌بی» تا اعتراف بی سابقه « بن سلمان»

کدخبر: ۶۰۰۲۰۴
اقتصادنیوز: پس از گذشت 9 ماه، دیدار نتانیاهو بایدن محقق شد، دیداری که گمانه زنی ها درباره سرانجام طرح عادی سازی روابط عریستان و اسرائیل را افزایش داد. در همین راستا برخی از دیپلمات های آمریکایی و اسرائیلی ادعاهایی را مطرح کردند که نشان از کاهش تنش میان واشنگتن و تل آویو و عبور از آخرین پیچ های عادی سازی دارد.
از پشت پرده دیدار بایدن و «بی‌بی» تا اعتراف بی سابقه « بن سلمان»

به گزارش اقتصادنیوز ، بعد از گذشت 9 ماه، خواست نتانیاهو محقق شد، بالاخره «بی بی» پیش از پایان سال میلادی راهی کاخ سفید شد و با بایدن دیدار داشت؛ دیداری در میانه تنش های میان دو بازیگر به واسطه مصوبه اخیر کابینه اسرائیل که هدفش تضعیف نقش دادگاه عالی است.

چرا بایدن از موضعش عقب نشست

شواهد نشان می دهد فارغ از دیدار رهبران تل آویو و واشنگتن، اختلافات سیاسی میان دو بازیگر ادامه دارد، با این همه بایدن به دو دلیل از موضعش عقب نشینی کرده است. نحست، رئیس جمهوری آمریکا دریافته که تداوم مخالفت خوانی هایش علیه « بی‌بی» می تواند به اعتبار و موقعیت سیاسی اش نزد حامیان آمریکایی اسرائیل لطمه بزند. دلیل دوم، از منظر بایدن تنش با اسرائیل طرح عادی سازی رابطه اسرائیل و عربستان را پیچیده تر خواهد کرد. به نوشته آکسیوس به واسطه دلایل فوق، رهبران دو بازیگر حداقل در ظاهر اینگونه نشان دادند که از شدت تنش ها کاسته شده و اسرائیل و آمریکا برخلاف باور دیگران از یکدیگر دور نشده اند.

به گفته منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود: در نشست اخیر، بایدن با لحنی طنزآمیز گفت: من از خوش بینی ایرلندی‌‎ام رنج می برم. اگر من و شما ده سال پیش در باب عادی سازی روابط با عربستان صحبت می کردیم، تصور می کنم صرفا به یکدیگر نگاه کرده و می گفتیم: چه کسی چه چیزی می نوشید؟موسسه مطالعاتی واشنگتن نوشته، نتانیاهو برای دیدار با بایدن بیش از 265 روز انتظار کشیده، براساس داده های این نهاد مطالعاتی «بی بی» طولانی دوره برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا را از سال 1964 به نام خود ثبت کرده، پیش از لوی اشکول، نخست وزیر وقت، برای دیدار با ریچارد نیکسون، 341 روز صبر کرد.

11111111111111111111111

تل آویو در یک قدمی صلح با ریاض

آنگونه که منابع آگاه به آکسیوس گفتند، جلسه خوب شروع نشد. نتانیاهو که به موقع به هتل اینترکانتیننتال نیویورک رسید، بیش از 30 دقیقه منتظر حضور بایدن بود.اما وقتی رئیس جمهور وارد شد، فورا عبارتی را بر زبان آورد که نتانیاهو محتاج شنیدش بود. بایدن گفت: امیدوارم تا پایان سال شما را در واشنگتن ببینم. این عبارت در مقابل دوربین ها گفته شد.پس از آن بایدن و نتانیاهو به شکل خصوصی درباره مقوله هایی چون طرح بازنگری قضایی، مذاکرات مرتبط با عادی سازی روابط تل آویو و ریاض، مسئله ایران و وضعیت کرانه باختری به مدت یک ساعت رایزنی داشتند.در همین راستا یکی از مقام های ارشد اسرائیلی که در این نشست حضور داشت، این دور رایزنی را با گفتگوهای پیشین مقایسه کرد و گفت، شاهد یک فرایند معمول نبودیم.

بایدن و نتانیاهو بیش از 40 سال است که یکدیگر را می شناسند و پیش از این نیز بارها با یکدیگر ملاقات کرده اند. مقام اسرائیلی آگاه به رایزنی ها خاطر نشان کرد: « بی بی» متوجه شد که بایدن از منظر ذهنی تیزبین است و نگرانی در مورد وضعیت شناختی‌اش وجود ندارد.همزمان یکی از یک مقام های ارشد آمریکایی در نشستی با خبرنگاران تاکید کرد که این نشست سازنده بود. به باورش این تعامل، تعاملی بود که باید میان بایدن و نتانیاهو محقق می شد.در همین راستا یکی از مقام های ارشد اسرائیلی نیز خاطر نشان کرد که که نتانیاهو جلسه را با امیدواری در مورد چشم انداز حصول توافق بزرگ با عربستان ترک کرد.به باورش، این کار تمام نشده و متغیرهای زیادی وجود دارد، اما احتمال آن بیش از 50 درصد است.

20220721-biden-saudi-meeting-nyt-ac

پیشتر، محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای بی سابقه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «هر روز به هم نزدیک‌تر می‌شویم».با این همه یکی از مقام های ارشد آمریکایی، بعد از پایان جلسه تلاش کرد با لحنی محتاطانه تر این فرایند را تبیین کند.او گفت:عادی‌سازی موضوع بسیار پیچیده‌ای است. ما در این باره پیشرفت داشته ایم، اما هنوز برای نیل به نتیجه نهایی راه های بسیاری وجود دارد.این مقام آمریکایی تاکید کرد: بایدن و نتانیاهو درباره امتیازاتی که اسرائیل مایل است به فلسطینی ها بدهد - «بحث سازنده ای» داشتند.در همین راستا مقام اسرائیلی گفت که نتانیاهو با خواست بایدن در باب این که فلسطینی ها باید بخشی از توافق باشند، موافقت کرد، با این حال تاکید داشت که آنها نباید حق وتو داشته باشند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید