نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 مهر

مازاد درآمدهای نفتی ایران در آلمان و فرانسه سرمایه‌گذاری می‌شود!

کدخبر: ۶۰۰۷۳۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مازاد درآمدهای نفتی ایران در آلمان و فرانسه سرمایه‌گذاری می‌شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

7 مهر  1353؛ نخست‌وزیر: ایران مازاد درآمدهای نفتی خود را در آلمان، فرانسه و استرالیا سرمایه‌گذاری می‌کند

امیرعباس هویدا، نخست وزیر ایران در یک مصاحبه تلویزیونی که دیشب در پاریس پخش شد، اعلام کرد: ایران در نظر دارد مازاد درآمدهای نفتی خود را که از محل دریافت بهره مالکانه از شرکت‌های نفتی دریافت می‌کند، در کشورهای متعدد از قبیل آلمان غربی، فرانسه و حتی استرالیا و زلاندنو سرمایه‌گذاری کند.

هویدا اظهار کرد: اکنون کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت مخصوصا در مبارزه بر ضد تورم با یکدیگر منافع مشترک دارند.

نخست‌وزیر ایران خاطرنشان کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به کشورهای مصرف‌کننده نفت برای بالا بردن مجدد قیمت نفت فرصت داده است تا بتوانند وقت بیشتری برای مقابله با مشکلات اقتصادی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: در کنفرانس وزرای اوپک در وین فکر کردیم که لازم است در زمینه قیمت‌گذاری مجدد نفت فرصتی به کشورهای مصرف‌کننده بدهیم. با این حال ما از این نکته غافل نماندیم که شرکت‌های نفتی سودهای کلانی به‌دست می‌آورند و بنابراین تصمیم گرفتیم که قسمتی از این سودهای بادآورده را از شرکت‌های نفتی بگیریم و من تصور نمی‌کنم افزایش مالیات و بهره مالکانه به صورتی که اوپک برای دریافت از شرکت‌های نفتی تعیین کرده است، لزوما موجب شود مصرف‌کنندگان بهای بیشتری برای خرید فرآورده‌های نفتی بپردازند.

هویدا در پایان گفت: گمان نمی‌کنم که از جنگ دوم جهانی تاکنون هیچ کشوری در جهان با آهنگی چنین افسانه‌ای که مشخص‌کننده رشد اقتصادی ایران است، در کار رشد و توسعه اقتصادی پیشرفت کرده باشد.

 

7 مهر 1363؛ بهزاد نبوی: جنگ، هیچ تاثیر منفی بر اقتصاد ایران نداشته است

مهندس بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین گفت: جنگ هیچ‌گونه تاثیر منفی بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نداشته، بلکه منافع زیادی از این جنگ حاصل شده است.

وی سپس به آمار تولیدات محصولات صنایع سنگین اشاره کرد و گفت: ارزش تولیدات صنایع سنگین در سال 62 نسبت به سال 56 بیش از 28 درصد افزایش یافت. همچنین در 5 ماه اول سال جاری تولیدات صنایع سنگین 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش افزایش داشته است که این ارقام نشان‌دهنده اثر مثبیت جنگ در تولیدات صنایع سنگین می‌باشد.

وی افزود: صنایع سنگین در ایران در حال حاضر یک صنعت نوپا و وابسته است و هنوز به‌صورت دلخواه جمهوری اسلامی درنیامده، ولی امیدواریم همین صنعت در آینده پیشرفت مطلوبی داشته باشد.

نبوی در پاسخ این سوال که آیا کارشناسان شوروی در صنایع ایران مشغول به کار هستند، گفت: تعدادی از کارشناسان شوروی در صنایع مربوط به ذوب‌آهن در ایران فعالیت دارند. همچنین کارشناسانی از ژاپن و آلمان و برخی دیگر از کشورها در جمهوری اسلامی ایران مشغول به کارند که در مقایسه با قبل از انقلاب از تعدادشان بسیار کاسته شده است.

وی افزود: در گذشته سالانه 6 میلیارد دلار خرج خدماتی که خارجی‌ها در ایران انجام می‌دادند، می شد و حال این میزان به 2.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

7 مهر 1373؛ ایران و آلمان تفاهم‌نامه همکاری‌های فنی-صنعتی امضا کردند

تفاهم‌نامه هممکاری در زمینه تحقیقات و پژوهش صنعتی بین شرکت «فستو» آلمان در اشتوتگارت و سازمان صنایع ملی ایران امضا شد.

دکتر محمدتقی بانکی، معاون وزیر صنایع و رئیس سازمان صنایع ملی ایران که در رأس یک هیات عالیرتبه صنعتی و تحقیقاتی در آلمان به سر می‌برد، با پروفسور «اشتول» رئیس شرکت «فستو» در هانوفر تفاهم‌نامه مذکور را به امضا رساندند. هدف از تاسیس این انستیتو، تحقیقات و کارآموزی در سطح دانشگاهی، تعلیمات مهندسی، همکاری‌های تحقیقاتی، صنایع و همچنین ارائه خدمات صنعتی، مشاوره‌ای و طراحی به صنایع در کشورهای منطقه خاورمیانه و جمهوری‌های آسیای میانه است.

براساس تفاهم‌نامه یادشده، سازمان صنایع ملی ایران متعهد است ساختمانی با زیربنای مفید 10 هزار مترمربع در زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع و به ارزش معادل 5 میلیون مارک آلمان در اختیار انستیتو قرار دهد.

شرکت آلمانی فستو نیز متعهد شده است کلیه تجهیزات فنی و نرم‌افزارهای کامپیوتری لازم برای کاربرد در سیستم‌های صنعتی اتوماتیک انستیتو به ارزش معادل 5 میلیون مارک را تامین کند.

7 مهر 1383؛ بیش از یک میلیون شغل تا پایان سال ایجاد می‌شود

سخنگوی دولت گفت: در جلسه این هفته هیات‌وزیران، وزارت صنایع و معادن گزارش نظارتی طرح‌های صنعتی و معدنی کشور را به هیات دولت ارائه کرد.

عبدالله رمضان‌زاده افزود: براساس این گزارش، رشد متوسط سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در برنامه سوم توسعه 17.6 درصد و ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در این برنامه در چهار سال اول آن 10.9 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این گزارش، طرح‌های صنعتی و معدن تحت‌نظارت وزارت صنایع و معادن با پیشرفت فیزیکی بین 20 تا 99 درصد در سال گذشته 11 هزار و 828 طرح بوده که با بهره‌برداری از این طرح‌ها تعداد 442 هزار و 932 شغل ایجاد می شود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: تعداد طرح‌های راه‌اندازی‌شده در سال 82، چهار هزار و 482 طرح بوده که اشتغال مستقیم آنها 113 هزار و 372 شغل بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد طرح‌هایی که در سال 83 تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید، 4478 طرح است که با راه‌اندازی آنها 190 هزار شغل جدید در سال‌جاری ایجاد می‌شود.

شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره قرارداد «تاو» و «ایران‌سل» را تایید کرد

شورای نگهبان در تازه‌ترین نشست خود، مصوبه در مورد الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های «تاو» و «ایران‌سل» بررسی و آن را تایید کرد.

احمد جنتی در نامه‌ای به مجلس نوشته است: طرح دوفوریتی در الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در دو قرارداد مصداق مواد 124 و 130 برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب پنجم مهرماه 1383 مجلس، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده است.

مجلس شورای اسلامی در نشست روز یکشنبه خود طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، قرارداد شبکه تلفن همراه معروف به «ایران‌سل» و قرارداد مربوط به بهره‌برداری از فرودگاه امام خمینی معروف به «تاو» پس از تصویب مجلس قابل اجرا خواهد بود.

7 مهر 1393؛ لاوروف: 95 درصد توافق با ایران حاصل شده است

اگرچه مذاکرات هسته ای نیویورک با پیشرفت اندک و بدون دیدار وزرای خارجه و با برداشت‌های متفاوت طرفین به پایان رسید، اما سخنان جدید سرگئی لاوروف، وزیر مور خارجه روسیه مبنی بر اینکه 95 درصد توافق با ایران حاصل شده است، فضای جدیدی را پس از گفت و گوهای نیویورک رقم زده است. همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته است که زمان بسیار کوتاه است، اما مسائل آن اندازه سخت نیستند که قابل حل شدن نباشند. ناظران معتقدند مذاکرات اخیر نیویورک و بحث‌های جدی در مورد سانتریفیوژها باعث شده تا در مذاکرات پیشرفت هرچند اندک رخ دهد و مسیر برای دور بعدی گفت‌و‌گوها این بار در اروپا هموار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید