رشد در سمت تقاضا

فرار مشکوک سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت/ پیش بینی بازار سهام امروز 9 مهر

کدخبر: ۶۰۱۲۳۵
اقتصادنیوز: بورس تهران در روز گذشته را با ریزش شاخص‌های سهامی و تشدید خروج سرمایه حقیقی از سهام پشت سر گذاشت. نکته قابل توجه در داده‌های معاملات روز گذشته افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح 5 همتی بود.
فرار مشکوک سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت/ پیش بینی بازار سهام امروز 9 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش شاخص‌های سهامی روز شنبه شدت زیادی نداشت و معاملات سهامی با رشد ارزش معاملات خرد تا سطح 5 همتی همراه بود. افزایش ارزش معاملات خرد در کنار تشدید روند جریان خروجی پول حقیقی از بازار سهام زمانی عجیب شد که در انتهای معاملات صندوق‌ها، برآیند جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت نیز منفی شد.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند و در فرابورس ایران نیز مشابه بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 18 صدم درصد بود و ریزش بیشتر شاخص کل را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 9 صدم درصدی افت تراز کمتر شاخص هم‌وزن را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم با 39 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن با 28 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سرمایه‌گذاری‌ها  با 191.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت زراعت و خدمات وابسته با 17.2 میلیارد تومان و صنعت ماشین آلات و تجهیزات با 14.3 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 87.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 86.7 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 49.5 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام هفته اول مهرماه را با سطح 3 هزار و 340 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد روز یکم مهرماه آغاز کرد. روند نزولی اخیر ارزش معاملات خرد که از هفته سوم شهریور ماه آغاز شد؛ روز یکم مهر ماه به کف خود رسید. دوشنبه هفته قبل ارزش معاملات خرد بار دیگر به سطح 4 همتی بازگشت اما روز سه‌شنبه دوباره به سطح 3 همتی سقوط کرد. روز چهارشنبه هفته قبل رشد 20 درصدی ارزش معاملات خرد مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفت اما تحلیل‌گران احتمال اندکی می‌دادند که روند روز چهارشنبه با وجود ریزش شاخص‌های آماری دیروز، بار دیگر برای ارزش معاملات خرد تکرار شود. شنبه ارزش معاملات خرد بازار سهام با 14 درصد افزایش به 5 هزار و 250 میلیارد تومان رسید تا بازگشت به سطح 5 همتی بعد از 12 روز معاملاتی واقع شود.

خالص جریان پول حقیقی در سهام که با توجه به روند هفته اخیر، مثبت و اندک پیش بینی می‌شد؛ روز شنبه منفی 288 میلیارد تومان به ثبت رسید که هشتمین روز معاملاتی پی در پی با خروج جریان پول حقیقی از سهام بود. نکته بسیار مهم در معاملات روز شنبه خروج مشکوک 301 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بود. خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت در حالی به ثبت رسید که در پنج روز معاملاتی قبل از شنبه، به طور متوسط روزانه 361 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام که در انتهای شهریور ماه شدیداً کاهش یافته بود؛ در دو روز ابتدایی معاملات مهر تا سطح 168 میلیارد تومانی ارزش صف‌های خرید و سطح 381 میلیارد تومانی ارزش صفوف فروش  رشد کرد. ارزش صف‌های فروش تا انتهای هفته اول مهرماه رشد کرد و به 203 میلیارد تومان رسید و از طرفی ارزش صف‌های فروش تا 261 میلیارد تومان ریزش داشت. روز شنبه بازار سهام تغییر جهت داشت و بار دیگر نزولی شد. ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 11 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 3 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 180 میلیارد تومان ریزش کرد و ارزش صف‌های فروش تا 268 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 23.7 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 24 میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش 2.3 میلیون تومانی داشت و به 23.5 میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از یک هفته که شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشنده سنگینی می‌کرد؛ بار دیگر قدرت خریداران حقیقی بیشتر شده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، می‌توان ورود این مبالغ را به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی در معاملات امروز محتمل دانست اما حرکت این سرمایه حقیقی به سمت بازار‌های موازی نیز محتمل است. مسئله مورد اهمیت دیگر رشد ارزش معاملات خرد با وجود ریزش شاخص‌های سهامی است که می‌تواند با تداوم خود روند شاخص‌های اصلی بازار را تغییر دهد. افزایش قیمت نفت همچنان ترند اصلی بورس تهران به شمار می‌رود و تحرکات پول حقیقی در بین صنایع بورسی نیز می‌تواند صنایع پیشران بازار و جهت حرکت شاخص‌ها را تعیین کند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد قوی‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 24 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 22 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید