نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 مهر

آشفتگی در بازار ارز تهران

کدخبر: ۶۰۱۵۷۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آشفتگی در بازار ارز تهران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 مهر  1353؛ دبیرکل اوپک: قیمت نفت باید باز هم افزایش یابد

نفت و گاز طبیعی اکنون رفته‌رفته خصلت محصولات بسیار پرارزشی را پیدا می‌کنند که ارزندگی آنها به مراتب بیش از آن است که بوان اجازه داد تا مصرف آنها با تبذیر و اسراف همراه باشد.

در آینده باید به این مواد به همان چشمی نگاه کرد که به اشیا بسیار ارزنده و نادر و بسیار گرانبها نگاه می‌کنند.

این سخنان ماحصل اظهارات عبدالرحمن خنه، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت در دومین سمینار بین‌المللی بهره برداری از ثروت اعماق دریاها و اقیانوسهاست که اکنون در بوردو فرانسه جریان دارد.

خنه اظهار کرد که با در نظر گرفتن وضع موجود کمیابی انرژی که دنیای متجدد را برای مدتی طولانی فراگرفته لازم و عاقلانه است که از ذخایر موجود ثروت طبیعی هیدروکربورهای جهان حمایت شود، بهره‌برداری از آنها محدود گردد و برای رسیدن به این هدف بیش از پیش قیمت‌های گران‌تری برای نفت و گاز طبیعی وضع گردد تا به جلوگیری از غارت و اسراف مواد هیدروکربور کمک شود.

11 مهر 1373؛ آشفتگی در بازار ارز تهران

به دنبال اطلاعیه پریروز وزارت کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر غیرقانونی بودن معاملات ارزی خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها و پایان یافتن ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای دلالان غیرمجاز ارز برای اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی؛ از ساعت 14 دیروز یکشنبه عملیات جمع‌آوری و مصادره ارزهای قاچاق دلالان غیرمجاز و دستگیری سوداگران ارزی توسط نیروهای انتظامی آغاز شد.

حضور ماموران انتظامی موجب اختفای دلالان غیرمجاز شد، متقاضیان خرید ارز از صبح دیروز به انتظار پایان یافتن مهلت تعیین‌شده و تثبیت نوسان قیمت در بازار متشنج ارز بودند.

در همین حال، فروشندگان مجاز ارز در سطح شهر علی‌رغم نصب لیست قیمت خرید و فروش ارزهای معتبر بر شیشه مغازه‌های خود، از معامله ارزی با قیمت‌های تعیین‌شده پرهیز می‌کردند یا برای خرید ارز، نرخی به مراتب پایین و برای فروش آن قیمتی بالاتر از لیست قیمت خود اعلام می‌کردند.

از ساعت 17 دیروز با اتمام عملیات جمع‌آوری دلالان کنار خیابان و رفتن ماموران نیروی انتظامی تعداد زیادی از واسطه‌های غیرمجاز فروش ارز در ابتدای خیابان منوچهری تجمع کردند و برای خرید ارز از مردم و همکاران خود قیمتی به مراتب بالاتر از صرافی‌ها اعلام کردند.

به گزارش رسیده قیمت خرید هر دلار آمریکا ازسوی دلالان بین 2740 تا 2760 ریال پیشنهاد می‌شد.

یکی از متقاضیان خرید ارز گفت: دولت چرا باید ارز در اختیار مردم عادی کوچه و بازار بگذارد تا آنها وارد بازار واسطه‌گری شوند. امروز اکثر فروشندگان ارز را مردم عادی و بعضا خانم‌های خانه‌دار تشکیل می دادند. مادامی که دولت بر سیستم توزیع ارز کنترلی ندارد، قیمت ارز افزایش می‌یابد.

حل مشکل مسکن در برنامه دوم توسعه

سمینار سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، همزمان با روز جهانی اسکان بشر با سخنان رئیس‌جمهوری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گشایش یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی گفت: در مورد مسکن آنچه که فکر می‌کردیم ضروری است، در برنامه دوم گنجانده شده و آماده‌ایم تا نظرات جدید را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه اول نیز امر مسکن موردتوجه بود، اما شرایط نشان می‌داد که نمی‌توان در این بخش، کار بزرگی انجام داد.

زیرا آن زمان، محدودیت مصالح ساختمانی داشتیم و ارز صرف واردات آن می‌شد. کار بزرگی که در حال حاضر اتفاق افتاده این است که مساله مصالح تقریبا حل شده است.

رئیس جمهوری اعلام کرد: کوچک‌سازی و انبوه‌سازی دو رکن سیاست مسکن در برنامه دوم است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یکی از راه‌های درست جذب نقدینگی فعال کردن بخش مسکن از طریق پس‌اندازهای جزئی مردم است.

وی بیان کرد: کاشی، سرامیک، شیشه، سنگ و شیرآلات در داخل به اندازه کافی تولید و به میزان قابل توجهی نیز به خارج صادر می‌شود.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم مشکل مسکن مردم را در برنامه دوم توسعه حل کنیم.

وزیر مسکن نیز در این سمینار اعلام کرد: 40 هزار واحد مسکونی برای جوانان و اقشار کم‌درآمد در دستور کار است.

11 مهر 1383؛ آب سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان منتقل می شود

وزیر نیرو اعلام کرد: در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون به دشت رفسنجان امکان‌پذیر و مشکل کم‌آبی کشاورزان این منطقه برطرف می شود.

حبیب‌ا... بی‌طرف گفت: این تصمیم از سال 75 در چارچوب مطالعات طرح جامع آب اتخاذ شد و هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از سرشاخه های کارون هیچ تاثیر سوئی بر اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و دیگر استان‌های پایین‌دست کارون نخواهد داشت، گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به رفسنجان را دولت با شرط اینکه سرمایه‌گذاری انتقال آب را مردم این منطقه انجام دهند، اجرا خواهد کرد.

درخواست گروه هفت از کشورهای تولیدکننده نفت

مقامات بلندپایه اقتصادی جهان از تولیدکنندگان نفت خواستید نفت بیشتری به بازار عرضه کنند و شفافیت بازار نفت را بالاتر ببرند تا علت دقیق افزایش بی‌سابقه بهای نفت در بازار جهانی که رشد اقتصادی جهان را در معرض تهدید قرار داده است، مشخص شود.

نشست وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی جهان که قرار بود بر محور مذاکرات اقتصادی میان این گروه و چین قرار داشته باشد، تحت‌الشعاع تحولات بازار نفت قرار گرفت.

حضور چین در نشست مقامات ارشد اقتصادی گروه هفت در واشنگتن یک تحول چشمگیر در تقویت گفت‌و‌گو میان چین به عنوان یک اقتصاد نوظهور جهانی و قدرت های اقتصادی تثبیت‌شده به شمار می رود.

قیمت نفت خام نیویورک از زمان نشست قبلی وزیران دارایی گروه هفت در ماه مه که در نیویورک تشکیل شد، 20 درصد افزایش داشته است که این افزایش بی‌سابقه باعث کند شدن روند رشد اقتصادی در آمریکا و ژاپن شده است.

تشکیل ستاد ویژه دولت برای جلوگیری از کسری بودجه

سیدمحد قاسم‌حسینی، معاون پارلمانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره کسری بودجه امسال دولت گفت: تا پایان امسال دولت حدود دو هزار میلیارد تومان محقق نشدن درآمدها خواهد داشت.

این رقم به فروش سهام، درآمد حاصل از واردات خودرو و سایر درآمدها مربوط می شود. حدود 1400 تا 1500 میلیارد تومان بار مالی ناشی از افزایش‌هایی است که در ضوابط اجرایی بودجه در نظر گرفته شده بود؛ چراکه زمان بستن بودجه 83 حکم ارتقای شغلی معلمان وجود نداشت. در حالی که بار مالی ناشی از آن رقمی بالای 100 میلیارد تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید