فردای مبهم غزه

سایه جنگ غزه بر اروپا/ معرفی تنها راه خروج از بن بست توسط بورل

کدخبر: ۶۱۲۴۵۲
اقتصادنیوز: جوزف بورل با انتشار یادداشتی در فایننشال‌تایمز با اشاره به تنش ها در غزه، به اروپا هشدار داد که در صورت عدم اجرای راه حل دو کشوری، این قاره قادر نخواهد بود از به گفته او از «نکبت» دوم جان سالم به در بررد.
سایه جنگ غزه بر اروپا/ معرفی تنها راه خروج از بن بست توسط بورل

به گزارش اقتصادنیوز، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی در فایننشال‌تایمز نوشت:خاورمیانه به همراه با اوکراین به یکی از بی ثبات ترین مناطق جهان تبدیل شده است. دوره‌هایی از آرامش برقرار خواهد شد که ممکن است این تصور را ایجاد کند که تنش‌ها در حال کاهش است، اما درگیری اسرائیل و فلسطین فراگیرتر از هر زمان دیگری است. دید مضیق و سیاسی ما، اینکه فکر کنیم این تنش با توسل به راه‌حل دو دولتی و سپس رها کردن آن قابل کنترل است، باید پایان یابد. نه تنها به دلایل انسانی، عدالت یا اخلاقی، بلکه به این دلیل که اگر اکنون آن را اصلاح نکنیم، ممکن است باعث جابجایی مردم شده و راه را برای سرازیر شدن پناهجویان به سمت اروپا هموار و تنش‌های بین جوامعی را تشدید کند.

جوزپ بورل *

فردای مبهم غزه

این منطقه دوباره درگیر تروما و خشم است. اسرائیلی‌ها عمیقا تحت تاثیر پس لرزه های حمله 7 اکتبر هستند که منجر به کشته شدن بیش از هزار و 200 نفر و اسارت بیش از 200 نفر شد. فلسطینیان با بحران انسانی در غزه، کشتار دیگری با بیش از 13 هزار قربانی، عمدتا زنان و کودکان، همراه با حملات شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی و شرق بیت المقدس روبرو هستند. آتش بس موقت و آزادی نسبی اسرا از روز جمعه اجرایی شد. ااین امکان وجود دارد که این امر پویایی مثبتی ایجاد کند که منجر به آزادی همه اسیران و پایان دادن به خصومت ها شود.

برای رهبران فلسطین مستقر در رام الله مسئله اساسی نه حمله حماس، بلکه اشغال اسرائیل است. آنها تلاش می کنند تا به رای دهندگان توضیح دهند که چرا آزادی مانورشان محدود شده، در حالی که سکونتگاه های غیرقانونی افزایش یافته و شهرک نشینان آزادند تا به آنها حمله کنند. رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین نمی توانند امنیت در کرانه باختری اشغالی را تضمین کنند، در حالی که اسرائیل از درآمدهای مالیاتی فلسطینیان که از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین جمع آوری می شود، استفاده نمی کنند.با این حال هر یک از طرفین فقط از منظر خود این تراژدی را می بینند، اما فردایی وجود خواهد داشت که هیچ یک از طرفین هنوز قادر به تصور آن نیستند. اسرائیلی ها معتقدند برای تضمین امنیت خود باید حماس را کنار بزنند. فلسطینی ها پایان دادن به فاجعه انسانی غزه و تحریکات شهرک نشینان را در اولویت قرار داده اند.

107315082-1697025043923-gettyimages-1718540530-AFP_33XW9FD

غزه، نیازمند لویاتان است

علیرغم چالش ها، ما باید شرایط صلح را هموار کنیم. بهترین تضمین برای امنیت اسرائیل، ایجاد کشور فلسطینی است. و در کوتاه مدت، ما باید از تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین اجتناب کنیم.خلاءها نمی توانند در طبیعت یا در سیاست باقی بمانند. اگر حماس و اسرائیل، هیچکدام غزه را اداره نکنند، خلاء قدرت به سرعت توسط نیروهای کنترل نشده ای پر می شود که می توانند غزه را به سرزمینی شکست خورده تبدیل و چرخه دیگری از خشونت را به راه بیندازند. ما از زمان هابز می دانیم که جامعه ای بدون لویاتان، جامعه ای، محکوم به خشونت و هرج و مرج است.

پیش از این بارها شاهد وقوع موقعیت های مشابه بوده ایم. ما شاهد جریان پناهجویان فراری از درگیری سوریه به لبنان، اردن و ترکیه بوده ایم. این کشورها نمی توانند حجم بزرگ دیگری از آوارگان فلسطینی را تحمل کنند. به قول یکی از همکلاسی های من، ما از نکبت دیگری جان سالم به در نخواهیم برد. اروپا و جامعه بین المللی دیگر جابجایی گسترده اجباری فلسطینیان را نمی پذیرند و نمی توانند بپذیرند.برای جلوگیری از افتادن غزه به دست گروه‌های مسلح کنترل‌نشده که ممکن است کل همسایگی از جمله اسرائیل را بی‌ثبات کنند، این سرزمین باید توسط دولتی که نماینده مردم آن باشد اداره شود. امنیت خود اسرائیل مستلزم ایجاد یک کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی است.

231022111710-01-israel-troops-gaza-border-1022

به ادعای بورل یک چیز واضح است: همه طرفین در جهان عرب می خواهند با جهان تعامل داشته باشند. آنها فرصت عظیمی را که در یک همسایگی صلح آمیز، همکاری فرامرزی و نقش بالقوه اسرائیل به عنوان محرک اقتصادی منطقه نهفته است، تشخیص می دهند. اما همه موافقند که همکاری اعراب و اسرائیل به حل مسئله فلسطین بستگی دارد. هیچ راه حلی در این مورد نیست.برای حرکت رو به جلو باید راه حلی مبتنی بر عدالت و حقوق برابر برای هر دو ملت را هدف گذاری کنیم. این در درجه اول به معنای نیاز به امنیت در کل منطقه و اروپا است که با عواقب فوری بی ثباتی مواجه است. به عنوان همسایه، ما باید با شرکای خود در منطقه و در سراسر جهان نیروهای خود را بپیوندیم تا به یک راه حل سیاسی پایدار و پایدار به نفع اسرائیل، فلسطین و منطقه برسیم. این نیز به نفع خود ماست. اتحادیه اروپا، همراه با برخی کشورهای عربی، تلاش‌هایی را برای رسیدن به این هدف با تلاش روز صلح آغاز کرد که در ماه سپتامبر در سازمان ملل، درست قبل از شروع طوفان آغاز شد. ما مصمم هستیم که به کار در راستای این هدف ادامه دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید