بررسی قیمت دلار و سکه در نیمه دوم آذر 1402

ریزش قیمت دلار در راند آخر پاییز / سکه اوج گرفت

کدخبر: ۶۱۷۲۵۸
اقتصادنیوز: در این گزارش به بررسی قیمت دلار و سکه در نیمه دوم آذر 1402 پرداخته ایم.
ریزش قیمت دلار در راند آخر پاییز / سکه اوج گرفت

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به بازار ارز تهران در آذر ماه سال جاری نشان می‌دهد که نهاد مرکزی بازارساز باسیاست تثبیت ارز خود توانست جلوی نوسانات ارزی را بگیرد. 

اواسط آذر ماه بود که  رییس بانک مرکزی  در روز پذیره‌نویسی نویسی اوراق مرابحه ارزی نسبت به پیش‌بینی‌ها در رابطه با بازار ارز واکنش نشان داد و گفت تا پایان سال اتفاقی نخواهد افتاد و به گمانه‌زنی‌ها از قیمت دلار گوش نکنید. رییس بانک مرکزی گفت آنقدر درهم در مرکز عرضه می‌کنیم که در پایان روز درهم هم اضافه می‌آوریم.

عده‌ای از معامله‌گران طبق روال سال‌های گذشته تصور می‌کردند که تقاضای ژانویه بتواند موتور محرک صعود دلار شود؛ اما آن طور که شواهد نشان می‌دهد قیمت دلار نه تنها نتوانست آرایش صعودی به خود بگیرد بلکه پس از دو ماه و نیم کانال ۵۰ هزار تومان را عهم از دست داد و تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان پایین آمد و نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش یافت.

در هفته سوم آذر مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد افزایش نرخ تسعیر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را به ۳۵ هزار تومان ارایه کرد.چالش ارز واردات خودرویی‌ها در این ماه ولی با توافق رییس بانک مرکزی و علی صالح‌آبادی وزیر صمت به پایان نرسید و داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اختصاص دو تا سه میلیارد دلار دلار برای واردات خودرو به صلاح نیست. اظهاراتی که انتظارات از بهبود وضعیت منابع ارزی بانک مرکزی را ضعیف کرد.

در ادامه یک شایعه هم در بازار ارز دست به دست شد که مقامات قضایی با پیگیری پلیس مفاسد اقتصادی به دنبال تعطیلی معاملات کاغذی و فردایی هستند.‌ معامله گران معتقد بودند که این اقدامات به خاطر کاهش عمق معاملات بازار موثر نخواهد بود.

علاوه بر بازار دلار \ قیمت طلای جهانی در ماه آذر  افسار پاره کرده و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد قیمت اونس طلا در روزهای پایانی آبان‌ماه در حول‌وحوش ۱۹۹۰ دلار معامله شد اما از ابتدای آذرماه در کانال ۲ هزار دلار به فروش رسید و در ۱۳ آذر  به قله تاریخی رسید و تا ۲۱۳۷ دلار بالا رفت.البته در هفته های گذشته  دوباره نزولی شد به مرز ۲ هزار دلار برگشته بود. معامله‌گران تصور می کردند که فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و شانس کاهش نرخ بهره از ماه مارس را ۶۰ درصد می دانستند.

همهچنین برسی ها نشان می دهد که در آخرین ماه پاییز  اونس طلا به لیدر اصلی بازار سکه تبدیل شد و نوسانات قیمت سکه امامی را تحت تاثیر قرار داد.قیمت سکه امامی در نیمه دوم آذر تا ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت اما با اصلاح شدن قیمت طلای جهانی، نرخ سکه امامی تا ابتدای کانال ۲۹ میلیون تومان عقب نشینی کرد. در آخرین روز پاییز با افرایش۲۵۰ هزار تومانی به ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید