بررسی معاملات این هفته بازار سهام

پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته آینده/عطش بازار سهام برای گزارش‌های 9 ماهه!

کدخبر: ۶۱۸۶۹۶
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 19 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و افزایش 90 درصدی خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل مقاومت 2 میلیون و 200 هزار واحدی را از دست داد و در روز انتهای هفته بازدهی شاخص‌ها اندکی متعادل شد.
پیش بینی تحولات بورس تهران در هفته آینده/عطش بازار سهام برای گزارش‌های 9 ماهه!

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام و عدم تغییر محسوس جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته قبل تراز 8 همتی را تجربه کرده بود در انتهای هفته به سطح 5 همتی رسیده بود؛ در چهار روز ابتدایی این هفته در سطح 5 همتی باقی ماند اما روز چهارشنبه به کانال 4 همتی سقوط کرد.

در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 19 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 5 هزار و 108 میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم آذر ماه مثبت 25 میلیارد تومان بود و هفته سوم آذر به منفی 855 میلیارد تومان رسید و در هفته قبل خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی 652 میلیارد تومان کاهش داشت. در این هفته بار دیگر خروج جریان پول حقیقی تشدید شد و شاهد خروج هزار و 242 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 210 هزار و 230 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 177 هزار و 455 واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.48 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته چهارم آذر ماه بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل داشت؛ در این هفته نیز کمتر از شاخص کل ریزش کرد و 80 صدم درصد افت تراز یافت.

بورس تهران در چند ماه اخیر تغییر روند معاملاتی بخصوصی را تجربه کرده است. بازار سهام از نیمه دوم پاییز امسال، روند رکودی و نزولی خود را کنار گذاشته و با افزایش سیگنال‌های منفی و مثبت جهت‌ساز؛ پس از چندین ماه شاهد رشد ارزش معاملات خرد در روزهای صعودی شاخص‌ها هستیم. بازار سهام در هفته‌های اخیر فراز و فرود بیشتری را تجربه کرده است و در صورت شکل‌گیری ابهامات رکودساز، شاهد چرخش معاملات پس از چند روز بودیم. افزایش نوسانات بازار سهام ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و در این شرایط نیاز به احتیاط و توجه به درجه ریسک‌پذیری افزایش یافته است. با این اوصاف پس از چندین ماه شانس به نوسان‌گیران بازار سهام رو کرده است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز دومین هفته دی‌ماه

بورس تهران هفته دوم دی ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 750 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه نهم دی ماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند؛ هفته دوم دی‌ماه از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر مجدد از سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و تراز 760 هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

021008

افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در این هفته بود. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی سطح 8 یا 9 همتی ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد در این هفته شدیدا افت کرد و شاهد خروج متداوم جریان پول حقیقی از سهام بودیم که می‌توان این روند را اصلاح روند صعودی اولین هفته دی‌ماه برآورد کرد. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد خواهد بود.

در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار 5 تا 8 همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند و اندک شاخص‌های سهامی مواجه باشد. احتمال تداوم رکود معاملاتی و شکل‌گیری روند نزولی با شیب اندک نیز وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید