واکنش آمریکا و اسرائیل به پاسخ ایران چیست؟

محاسبات نادرست تل‌آویو/ زخم نتانیاهو بر خاورمیانه

کدخبر: ۶۴۰۵۰۸
اقتصادنیوز: ناظران پاسخ ایران به اسرائیل را بی سابقه توصیف کرده اند و امیدوارند سطح تنش ها بیش از این گسترش نیابد. با این همه گروهی مدعی اند در صورتی که نتانیاهو بخواهد دست به ماجراجویی تازه بزند، خاورمیانه در شرایط هولناکی قرار خواهد گرفت.
محاسبات نادرست تل‌آویو/ زخم نتانیاهو بر خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه اکونومیست با انتشار یادداشتی مدعی شد: ماه‌ها است که گمانه‌زنی‌هایی درباره تبدیل شدن جنگ در غزه به یک آتش‌سوزی منطقه‌ای وجود دارد. اسرائیلی‌ها شبی وحشتناک را گذراندند و در تعجب هستند که آیا لحظه حقیقت فرا رسیده است ؟ اواخر 13 آوریل، ایران پهپاد تهاجمی و موشک هایش را به سمت اسرائیل پرتاب کرد تا بدین طریق به حمله تروریستی اسرائیل به دمشق که منجر به شهادت رسیدن هفت نفر از فرماندهان ایرانی شد، پاسخ دهد.پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی باربری اسرائیلی را  در تنگه هرمز توقیف کرده بود. با این حال، حملات موشکی و موج هواپیماهای بدون سرنشین رخدادی بی سابقه بود. پس از دهه‌ها، این اولین بار است که ایران مستقیماً از خاک خود به اسرائیل حمله می‌کند. حال سوال این است، آیا اسرائیل تلافی خواهد کرد؟

ارزیابی های اسرائیل نقش برآب شد

به ادعای منابع اسرائیلی، بیش از 100 پهپاد به فضا پرتاب شده است. آنها احتمالا پهپادهای شاهد هستند که می توانند حدود 50 کیلوگرم مواد منفجره را حمل کند. آنها با حداکثر سرعت کمتر از 200 کیلومتر در ساعت، حرکت کنند.به ادعای اکونومیست، ایران ممکن است از حمایت اعضای محور مقاومت، گروه هایی چون حزب الله لبنان نیز برخوردار شود.با این همه برای اسرائیل اولویت رهگیری پهپادها بود. از همین رو این بازیگر تمام نیروی هوایی اش را مستقر کرد.

در این میان آمریکا نیز اعلام آماده باش کرد. همزمان گزارش هایی مبنی بر فعال بودن هواپیماهای انگلیسی نیز وجود داشت. یک منبع نظامی آمریکایی مدعی شد: در بدترین حالت، ایران و محور مقاومت ممکن است به دنبال درهم شکستن ساختار دفاع هوایی اسرائیل باشند.فعلا گمانه زنی ها درباره خسارت های احتمالی بسیار است. اما فارغ از این باید گفت که پاسخ بی سابقه ایران می تواند پیامدهایی داشته باشد.

به ادعای ناظران پس از حمله تروریستی به دمشق، مقامات امنیتی اسراییل مدعی بودند که ایران به واسطه سیاست دیرینه خود تلافی نخواهد کرد. اکنون به نظر می رسد که این ارزیابی اشتباه بوده است.

اکونومیست در ادامه یادداشتش آورد: پس از ماه ها حمله اسرائیل به اعضای محور مقاومت در سوریه و لبنان، ترور مقامات ارشد ایرانی در یک ساختمان دیپلماتیک تنش ها را وارد فاز تازه ای کرد. برخی از مقامات از پاسخ مستقیم ایران به اسرائیل عصبی بودند.

888

خاورمیانه روی انبار باروت

به ادعای اکونومیست، پس از حمله مستقیم ایران به اسرائیل، تل‌آویو احتمالاً(به ادعای این نشریه) به تلافی فکر می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، قبل از پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین در بیانیه ای تلویزیونی ادعایی ارائه کرد و مدعی شد « واکنش آن اجتناب ناپذیر است». فعلا ناظران چنین احتمالی را دور از ذهن می دانند. با این همه مدعی اند در صورت وقوع چنین سناریویی اسرائیل ممکن است به گزینه های نظامی چون ارسال هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های دوربرد به ایران، به سمت پایگاه های نظامی یا تأسیسات هسته ای این کشور متوسل شود. به ادعای آنها بعید است تل آویو از زیردریایی های خود موشک هایی پرتاب کند؛ گزاره ای که برای رویارویی جدی در نظر گرفته شده بود.

نتانیاهو و جو بایدن ماه‌هاست که بر سر رفتار اسرائیل در غزه، جایی که اسرائیل درگیر جنگ شش ماهه علیه حماس است، اختلاف نظر دارند.

با این حال، بایدن کنار اسرائیل قرار دارد. او در 12 آوریل گفت: «ما به دفاع از اسرائیل پایبند هستیم».

اینکه آیا بایدن برای حمایت از انتقام‌جویی اسرائیل آماده است یا نه، موضوع متفاوتی است. تنش ها از قبل باعث افزایش قیمت انرژی در سال انتخابات شده است. قیمت نفت خام برنت به بیش از 90 دلار افزایش یافته و ممکن است پس از توقیف کشتی باری اسرائیلی در حین عبور از تنگه هرمز که مجرای حیاتی تری برای جریان انرژی نسبت به گذرگاه دریای سرخ است، این رقم افزایش یابد. همزمان انصار الله تردد در دریای سرخ را دچار اختلال کرده اند. از همین رو بایدن به دلیل نرمش بیش از حد ادعایی توسط جمهوری خواهان به چالش کشیده شده است. به ادعای اکونومیست، چشم انداز جنگ تمام عیار شامل آمریکا، ایران و اسرائیل وحشتناک است. به مصلحت‌ترین نتیجه برای همه دست اندرکاران این است که تنش ها متوقف شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید