گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه ؛

سکه یک کانال سقوط کرد/ سیگنال دولتی به دلار؛ کانال 60 هزار تومان از دست رفت؟

کدخبر: ۶۴۳۴۱۸
اقتصادنیوز: در بازار امروز قیمت دلار ،تتر، طلا و سکه کاهشی شدند. معامله گران ادعا کرده‌اند که بازیگران بازار به دلیل عدم اطمینان از روند قیمت‌ها از معاملات دست کشیده‌ و چشم انتظار ثبات قیمت دلار هستند.
سکه یک کانال سقوط کرد/ سیگنال دولتی به دلار؛ کانال 60 هزار تومان از دست رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز، ریزش قیمت ارز و سکه که از هفته گذشته آغاز شده، در بازار امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه هم ادامه پیدا کرده است.

همزمان با کاهش قیمت دلار، پیش بینی رسانه های نزدیک به دولت هم درباره تداوم روند نزولی بازار ارز و سکه داغ شده است و روزنامه کیهان در همین آنچه «جمع‌شدن بساط اخلالگران دانه‌درشت داخلی بیرون دولت»، «برخورد قضائی پشیمان‌کننده با آنها» و «رفع برخی ناهماهنگی‌ها در دولت» خوانده را موجب رفع مشکلات معرفی و گوشزد کرده که «ملی به‌جای دلار باید مبنای مبادلات داخلی و خارجی قرار بگیرد». این روزنامه همچنین از «احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان» خبر داده است.

با این حال همچنان برخی دیگر، بر کاهش ریسک های سیاسی در منطقه خاورمیانه و اثر کمرنگ شدن تنش ها بر کاهش هیجانات در بازار ارز تاکید دارند؛ موضوعی که «ایبِنا؛ رسانه مرجع بانک مرکزی» در گزارش امروز خود بر آن تاکید کرده و تداوم «سیر نزولی قیمت دلار در بازار آزاد همزمان با کاهش تنش‌ها در منطقه» را به عنوان یک گزاره برای آینده محتمل دانسته است؛ موضوعی که به باور این رسانه، احتمال رخداد آن بسیار قوی است. در روایت ها و پیش بینی های رسانه های رسمی نزدیک به دولت، برآورد می شود که دلار به دامنه 50 هزار تومان عقبگرد کند و تا 58 هزار تومان ریزش را به ثبت برساند. این احتمال از منظر رسانه های نزدیک به دولت ازجمله ایبنا آنقدر قوی است که به گفته آنها، «دلالان» هم می گویند که « باید با دلار شصتی خداحافظی کنیم.»

از سوی دیگر، هرات هم امروز برای ساعاتی مرز ۶۰ هزار تومان را از دست داد. در همین رابطه بنابر ادعای معامله گران قیمت دلار هرات که روز گذشته در حدود ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان بسته شده بود امروز در همین حوالی بازگشایی شد اما در ادامه معاملات، شیب نزولی اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده تند شد و دلار تا ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان پایین آمد. البته این وضعیت پایدار نماند و در نیمه ظهر امروز در حول و حوش ۶۰ هزار تومان معامله شد. 

همچنین قیمت درهم امروز هم مانند روز گذشته با گپ منفی بازگشایی شد  و در نیمه ظهر امروز تقریبا ۳۰۰ تومان ارزان تر از روز قبل بود.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز قیمت تتر روند نزولی روز قبل را در پیش گرفت و تا نیمه کانال ۶۰ هزار تومان پایین‌ آمد.

بازار ارز تهران امروز از مولفه های اقتصادی سیاسی غافل نبود؛ همچنان ماجرای انتقاد دولت از مجلس به قوت خود باقی است. نه تنها همچنان معامله گران به ماجرای «ضرب الاجل قالیباف به بانک مرکزی» اشاره دارند بلکه دولتی ها هم این ماجرا را خاتمه یافته نمی دانند؛ گواه این مدعا انتشار یک مطلب انتقادی دیگر در روزنامه رسمی دولت است. امروز بار دیگر «روزنامه ایران» در مطلبی با انتقاد از ضرب الاجل تعیین شده از سوی قالیباف، با کنایه نوشت: «مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد.»

با این همه، نکته جالب توجه این است که همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد، در مرکز مبادله ارز و طلا قیمت ها صعودی شده است.

به این ترتیب در معاملات امروز (یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبی به‌نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۴۵۴ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان رسیده است.از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۷۸ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان است.

قیمت ها در بازار طلا و سکه  امروز هم مانند روز گذشته ریزشی بودند.بر همین اساس و طبق سایت اتحادیه طلا و ارز هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز با کاهش ۴۰ هزار تومانی در حول و حوش ۳ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان معمله شد. لازم به ذکر است که این فلز گران بها روز قبل ۸۶ هزار تومان و ۳ روز پیش ۱۴ هزار تومان ارزان شده است. 

از سوی دیگر بازار سکه هم بی رمق بود و به واسطه کاهش دلار و تتر کمتر کسی حاضر به خرید سکه است. به این ترتیب قیمت سکه امامی که روز گذشته کانال ۴۲ میلیون تومان را از دست داده بود امروز کانال ۴۱ را هم از دست داد  و در زمان تدوین این گزارش در حول و حوش ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید. به عبارت دیگر این فلز گران درچند روز اخیر تقریبا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزان شده است.  

همچنین امروز در حالی  بیست‌ویکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد که بازار شایعاتی در خصوص عیار این سکه ها داغ شده بود که سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به آن واکنش نشان داد و گفت سکه های طلای مرکز مبادله ایران عیار ۹۰۰ در هزار دارد و  همگی آنها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید