گزارش نیمروزی «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه

دعوای دولت و مجلس به بازار طلا کشید/ قیمت سکه سقوط کرد؛ خریدار دلار نایاب شد

کدخبر: ۶۴۶۴۷۵
اقتصادنیوز: معامله گران در حالی امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ ماه شاهد عقبگرد قیمت طلا، سکه و دلار بودند که اختلاف مجلس و دولت بر سر بازار طلا بالا گرفت.
دعوای دولت و مجلس به بازار طلا کشید/ قیمت سکه سقوط کرد؛ خریدار دلار نایاب شد

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه امروز را در شرایطی سپری کرد و پشت سر گذاشت که قیمت ها نسبت به روز گذشته سیر نزولی را در پیش گرفتند؛ موضوع مهمی که به عقیده فعالان بازار ناشی از فشار چند جناح به بازار امروز بود.

بر اساس آنچه که معامله‌گران ادعا کرده‌اند، یکی از عومل موثر بر روند کاهشی بازار امروز، افت قیمت دلار بود؛ این اسکناس آمریکایی در حالی امروز مسیر کاهشی را دنبال کرد که به عقیده فعالان بازار در شرایط فعلی به واسطه نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه، خریدار در بازار نایاب شده و بازار بی پول است. عده‌ای از تحلیلگران بر این باور دارند که برخی از خریداران برای خرید ارز در نرخ‌های پایین‌تر کمین کرده‌اند و به دنبال فرصت مناسب برای ورود به بازار هستند.

از منظر برخی دیگر از تحلیلگران اقتصادی دلیل دیگر کاهش تقاضا در بازار سکه احتمالاً ناشی از نوسانات کاهشی قیمت درهم امارات است. حواله درهم صبح امروز را با نرخ ۱۶ هزار و ۲۸۰ تومان آغاز کرد و در ادامه معاملات تا سطح ۱۶ هزار و ۱۸۰ تومان عقب‌نشینی کرد که در مقایسه با روز پیش ۱۲۰ تومان افت داشته است. همچنین در بازار امروز قیمت دلار هرات با ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر بین مرز ۵۹ و ۵۸ هزار تومان به فروش رسید؛ نرخ دلار فردایی هرات هم بر روی پله انتهایی کانال ۵۸ هزار تومان معامله شد.

البته در این میان ریزش قیمت اونس طلا هم روند نزولی بازار داخلی را تقویت کرد. قیمت طلای جهانی در شروع معاملات روز جاری کاهشی شد و در زمان تدوین این گزارش هر اونس ۲۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و به ۲۳۴۰ دلار رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، فارغ از متغیرهای بنیادی بازار سکه؛ برخی از معامله‌گران بر اثرگذاری مولفه‌های غیراقتصادی تأکید دارند. این دسته از بازیگران بازار بر این باورند که تداوم اعتراض کسبه بازار طلا موجب کاهش فروش شده است. این در حالیست که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود هم امروز در مصاحبه‌ای جزئیات تازه ای را درباره این ماجرا بیان کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود با با تاکید بر اینکه اعلامیه‌های صادر شده توسط وزارت صمت در خصوص استثنا قائل شدن صنف طلا از ثبت اطلاعات غیرقانونی است؛ بیان کرد: «گروه کالایی فلزات گرانبها و طلا از گروه‌های با اولویتی است که باید اطلاعات خود را در سامانه تجارت ثبت کنند.»

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این روزها اخبار و گمانه‌زنی‌های سیاسی لیدر بازارها شده و همین امر موجب هراس خریداران و افرایش جوفروش در بازار شده است. در پشت خط یکشنبه، صحبت‌های امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه و کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت. امیرعبداللهیان گفته است که «در صورت موافقت همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل، آمادگی داریم همچنان در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم.» تحلیلگران سیاسی می‌گفتند اگر به‌صورت واقعی و در عمل این اتفاق بیفتد سیگنال مثبتی خواهد بود بااین‌حال به عقیده کارشناسان، احتمال تحقق این موضوع در آینده نزدیک دور از انتظار است.

در کنار تمام این عوامل امروز صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی هم مورد توجه بازار قرار گرفت. فرزین امروز در نشست تخصصی و هم‌اندیشی با رئیس، هیئت‌رئیسه و جمعی از اعضای اتاق بازرگانی تاکید کرده است: «با گشایش‌های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش‌یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد خواهیم داشت و تسلط بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر می‌شود.»

اما در بازار رسمی قیمت دلار مبادله ای ثبات را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و به ۴۴,۸۷۹ (چهل و چهار هزار و هشتصد و هفتاد و نه ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است، این در حالیست که در بازار طلا، قیمت طلا ۱۸ عیار روند نزولی را در پیش گرفت و با افت ۲۵ هزار تومانی، هر گرم آن حول‌وحوش ۳ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. همچنین قیمت سکه امامی هم در بازار امروز مرز حمایتی ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد و بنابر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، تا محدوده ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عقب نشست تا بدین ترتیب فعالان اقتصادی سخن از فشار چند جناح به بازار طلا و سکه به میان آورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رصد بازار خودروهای داخلی

      اقتصادنیوز: بازار خودرو در سومین روز خود تغییر قیمت نداشت و با این شرایط شاهد هتریک قیمتی در میان پرطرفدارهای داخلی و…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی