بر اساس حکم صندوق توسعه ملی که تاکید دارد اعطای کلیه تسهیلات آن صرفا از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی باشد، صندوق نیز در همین راستا سالانه برای ارائه تسهیلات از محل ذخایر ارزی خود نسبت به انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل اقدام می‌کند.

این در حالی است که بررسی عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی در ۹ ماه اول ۱۳۹۷ حاکی از این است که تعداد ۲۰ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی در مجموع با مبلغی حدود ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تنظیم و جهت امضا و اجرایی شدن به بانک‌های عامل ارسال شده است.در این مدت در مجموع ۱۹ فقره از این قراردادها به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اجرا و ابلاغ شده است. در بین بانک‌های عامل، بانک صنعت و معدن و ملت با ۲۰۰۰ میلیارد دلار، پاسارگاد ۱۵۰۰ و تجارت با ۱۵۰۰ و همچنین سپه، کشاورزی و ملی هر کدام با ۱۰۰۰ میلیارد دلار بیشترین مبلغ قراردادهای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی را داشته‌اند.

گفتنی است از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی که سالانه از بخشی از درآمدهای نفتی ذخیره می‌شود، این امکان وجود دارد که در دو بخش ارزی و ریالی منابعی برای بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات غیرعمومی دولتی در قالب تسهیلات پرداخت شود.