معصومه آقاپور علیشاهی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار اظهار کرد: این بازار دیر شکل گرفت و باید پیش از این ایجاد می‌شد تا بتواند اعتماد مردم را برای تبادل ارز جلب کند و مانع نوسان در این بازار شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید اعتماد سرمایه اجتماعی برای فعالیت در بازار متشکل ارزی جلب شود، افزود: نهادهای دولتی، بخش‌های خصولتی و خصوصی که بنیه مالی قوی دارند، باید وارد بازار متشکل ارزی شوند تا اطمینان مردم برای فعالیت در این بازار جلب شود؛ در غیر این صورت و در شرایط فعلی نباید انتظار داشت که مردم وارد این بازار شوند.

وی با تاکید بر اینکه بازار متشکل ارزی می‌تواند نوسان‌گیر نرخ دلار شود، اظهار کرد: این مجموعه عرضه و تقاضا واقعی را جلب کرده و بازار رقابتی سالم در کشور شکل می‌دهد و قیمت واقعی ارز در این بازار کشف می‌شود.

آقاپور تاکید کرد: تشکیل بازار متشکل ارزی اتاق‌های تاریک را که توسط برخی افراد سودجو برای تعیین قیمت ارز شکل گرفته است، از بین می‌برد و کسب و کار دلالان در این بازار را کساد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر بازار متشکل ارزی رونق نگیرد، فقط یک ساختار اداری جدید در کشور شکل گرفته که هیچ کارآیی ندارد، افزود: ایجاد این بازار سبب می‌شود دیگر شاهد جهش ناگهانی نرخ ارز نباشیم و نوسانات فراوان در بازار ارز اتفاق نیفتد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اساس کار این بازار بر پایه نظارت بانک مرکزی و فعالیت بانک و صرافی‌هایی که قوانین مرتبط بانک مرکزی را پذیرفته‌اند، بوده و با ایجاد و رونق این بازار دلالان دیگر نقشی در فعالیت‌های ارزی نخواهند داشت.

شورای پول و اعتبار در راستای ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای ارز مطابق صورتجلسه ۱۲۶۴ مورخ ۱۸ دی ماه ۹۷ با راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی با عنوان بازاری خودانتظام موافقت کرد.

بازار متشکل ارزی مهم‌ترین برنامه دولت برای مهار تلاطم‌های بازار ارز، کنار زدن بازار دبی امارات و سلیمانیه عراق در تعیین قیمت ارز در ایران و به حاشیه راندن معاملات خیابانی است که حتی ادعا می‌شود که قادر است قیمت ارز را نیز به تدریج تا کانال ۱۰ هزار تومان کاهش دهد.