اثر تحریم ایران بر لیر ترکیه

ارزش لیر ترکیه طی سال گذشته حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته و نگرانی‌ها نسبت به تامین نفت این کشور می‌تواند به سقوط بیشتر لیر در برابر دیگر ارزها منجر شود. در واقع واردات نفت برای تداوم فعالیت اقتصاد بحران‌زده ترکیه بسیار حیاتی است.

حسن کانی کارشناس حقوقی ترک، می‌گوید: ترامپ در تلاش است تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در این کشور نظر لابی صهیونیستی را جلب کند. سیاست‌هایی نظیر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و موضع آمریکا در قبال بلندی‌های جولان نیز در همین راستا است و در واقع تحریم‌ها هیچ ربطی به امنیت ملی آمریکا ندارد چرا که ایران به‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند است اما آنها می‌خواهند برای امنیت رژیم صهیونیستی ایران را محدودتر کنند.

رفتن ترکیه به سمت نفت عربستان و امارات بسیار مشکل است. اگر ترکیه نتواند از ایران نفت بخرد واردات نفت برای آنکارا از کشورهایی نظیر عربستان و امارات بسیار سخت خواهد بود چرا که به‌عنوان مثال دولت ترکیه در موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه یکی از اصلی‌ترین منتقدان و مخالفان دولت عربستان است.

از طرف دیگر دستگیری دو عامل جاسوسی اماراتی در ترکیه نیز به تیره شدن روابط بین آنکارا و ابوظبی منجر شده است. یکی از گزینه‌های ترکیه برای خرید نفت عراق است و دولت این کشور در حال مذاکره با بغداد در این زمینه است. فیلیز کاتمان کارشناس مرکز سیاست‌های انرژی می‌گوید ترکیه در تلاش است تا در کنار تأمین منافع ملی خود شرایطی را فراهم کند که متحدان غربی وی اوضاع را درک کنند. ترکیه باید در بلندمدت برای پایان دادن به وابستگی خود به نفت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برود.

ترکیه تلاش کرد تا با اعمال دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران مقابله کند. هم اکنون روابط ترکیه با آمریکا تیره شده است که یکی از دلایل آن حمایت آمریکایی‌ها از کردهای سوری و توقف تامین قطعات هواپیماهای F۳۵ ترکیه توسط واشنگتن است. چرا که ترکیه قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی S۴۰۰ از روسیه را لغو نمی‌کند. با توجه به بحران‌های اقتصادی در ترکیه نظیر ضعیف شدن پول ملی و مشکلات دیگر اقتصادی به نظر می‌‌رسد دولت ترکیه هم در اجرای تحریم‌ها و هم در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران با مشکلاتی روبه‌‌رو باشد.