لایحه‌ای در برابر سفته‌بازی عكس: امیر پورمند- دنیای اقتصاد

یک خبر مهم در بین این سخنان، ارسال لایحه‌ای برای مقابله با فعالیت‌های اختلال‌زا در اقتصاد است. به گفته دژپسند، این لایحه برای مقابله با فعال‌نماهای اقتصادی است که با کوچ نقدینگی به‌دنبال اختلال در فضای اقتصادی هستند. به همین منظور لایحه مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا هفته بعد به دولت ارسال می‌شود. علاوه بر این، طبق سخنان وزیر اقتصاد اخذ مالیات از خریداران کلان سکه در صرافی‌ها، از طریق رصد تراکنش‌های بانکی آنها در حال برنامه‌ریزی است. وزیر اقتصاد همچنین از تداوم تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومان تا پایان سال خبر داد.

رشد درآمدهای مالیاتی: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری معتقدند درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری محقق نخواهد شد. اما با این اوصاف، به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، درآمد مالیاتی دولت در فصل بهار، ۲۸ درصد نسبت به بهار ۹۷ رشد کرده است. آن‌طور که دژپسند اعلام کرده، میزان وصولی درآمدهای مالیاتی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است. این حجم وصول شده، مشخصا مربوط به مالیات مستقیم و کالا و خدمات بوده است. همچنین بنابر اظهارات وزیر اقتصاد، میزان درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۷ معادل ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده که معادل تحقق ۹۷ درصد درآمد پیش‌بینی شده است.

‌رشد سرمایه‌گذاری خارجی: با اینکه اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌ها به سر می‌برد، وزیر اقتصاد خبر داد که رقم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در سه ماهه چهارم سال ۹۷، با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است. به گفته دژپسند، در نیمه اول سال گذشته، ۷/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب وجود داشت؛ اما این رقم در فصل پایانی سال، به ۵/ ۳ تا ۴ میلیارد دلار رسید. وزیر اقتصاد با بیان اینکه در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیلاتی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده‌ایم، گفت: «بر این اساس پیش‌بینی می‌شود امسال عملکرد خوبی در ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته باشیم.»

استفاده تهاتری از درآمدهای نفتی: دژپسند از طراحی مسیری برای استفاده تهاتری از درآمدهای نفتی سخن گفت. او با اعلام اینکه راهکارهای ۱۲ گانه‌ای برای این منظور طراحی شده است، گفت: «بر اساس آن درآمدهای کشور، سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های پیمانکاری تقویت می‌شود.»  وزیر اقتصاد با این استدلال که اطلاعات بیشتر ممکن است باعث سوءاستفاده دشمنان تحریمی شود، از بیان جزئیات این راهکارها صرف‌نظر کرد.

تبدیل دارایی‌های منجمد بانکی: وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای مولدسازی دارایی‌های منجمد بانک‌ها خبر داد و گفت: «در نظر داریم بانک‌ها دارایی‌های منجمد خود را به منابع مولد تبدیل کنند تا میزان تسهیلات را افزایش دهند. در آینده نزدیک پروژه‌های بزرگی  با هدف مولد‌سازی دارایی‌های دولت و هدایت نقدینگی به بخش تولید، افتتاح می‌شود.» دژپسند یکی از این طرح‌های بزرگ را تبدیل یکی از دارایی‌های بانک سپه (با مشارکت بانک مسکن) به یک مجموعه شهری اعلام کرد و ادامه داد: «بر اساس آن یک مجموعه چهار هزار واحدی ساخته می‌شود که افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.» دژپسند همچنین در مورد واگذاری اموال مازاد بانک‌ها گفت: «برآورد می‌شود که تا پایان امسال حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از اموال و املاک مازاد بانک‌ها واگذار شود.»

مالیات بر سکه: اخذ مالیات از سکه‌های فروشی بانک مرکزی، باعث شکایت خریداران سکه به دیوان عدالت اداری شده است. در این خصوص وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «اخذ مالیات از سکه به موجب قانون و تکالیف قانونی است. ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم. همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود.» وزیر اقتصاد با بیان اینکه سکه مهریه خانم‌ها مشمول مالیات نیست گفت: «ضمن آنکه دنبال درآمد برای دولت هستیم، حدود این موضوع را رعایت می‌کنیم.» دژپسند همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چرا به باقی خریداران کلان سکه در صرافی‌ها، مالیات تعلق نمی‌گیرد، گفت: «سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه از صرافی‌ها خریده‌اند نیز به تراکنش‌های بانکی آنها ورود کنیم.»

لوایح جدید مالیاتی: دژپسند همچنین از دو لایحه جدید مالیاتی در هیات دولت خبر داد که در سال جاری به مجلس ارسال می‌شوند: مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا. وزیر اقتصاد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: «پیش‌نویس اولیه آماده و بررسی شده و تا نیمه اول امسال آن را برای دولت و در نهایت مجلس ارسال می‌کنیم. این کار با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی انجام شده و برای اصلاح نهایی پیش‌نویس آن در آستانه نهایی شدن است.» او همچنین در مورد فعالیت‌ها اقتصادی مزاحم گفت: «فعال‌نماهای اقتصادی با کوچ نقدینگی به‌دنبال اختلال در فضای اقتصادی هستند. برای این‌گونه فعالیت‌های مزاحم محدودیت ایجاد خواهیم کرد و این مساله در شرع و قوانین وجود دارد، به همین منظور  لایحه مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا را پیگیری می‌کنیم که هفته بعد به دولت ارسال می‌شود.»

دلار ۴۲۰۰ تومان و بنزین: وزیر اقتصاد همچون دیگر دولتمردان در این روزها، حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری را منتفی دانست. او تاکید کرد که جمع‌بندی دولت به این ختم شده که تا آخر سال، نرخ ارز کالاهای اساسی بدون تغییر باقی بماند. در مورد قیمت حامل‌های انرژی، به خصوص بنزین نیز صحبت‌های دژپسند نشان می‌دهد که همچنان دولت بر سر این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده و موضوع در دست بررسی است. دژپسند برخی شایعات را در این خصوص که صحبت از افزایش نرخ بنزین در مردادماه می‌کنند، تکذیب کرد. وزیر اقتصاد در این جلسه در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره نرخ ارز اعلام کرد که هیچ یک از مدل‌های اقتصادی، نرخ ارز را بیشتر از ۸ هزار تومان در شرایط ثبات نشان نمی‌دهند.

پیش‌نویس پیمان پولی با ۷ کشور: وزیر اقتصاد از ارسال پیش‌نویس پیمان پولی به ۷ کشور خبر داد. دژپسند با بیان اینکه پیش‌نویس اولیه قراردادهای پولی و مالی دوجانبه با حدود ۷ کشور برای آنها فرستاده شده، توضیح داد: «رئیس‌جمهور نیز در جریان هستند. با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم با کشورهایی که کمیسیون‌های مشترک داریم بازخوردهای مثبتی گرفته شده؛ اما اجازه بدهید به دلایل شرایط موجود اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگیرد و شما نیز همراهی کنید.»

صندوق رهن: وزیر اقتصاد از ایجاد صندوق رهن و اجاره با سازوکاری خاص برای رفع مشکل برخی مستاجران خبر داد و گفت: «یکی از نگرانی‌های ما روند رشد اجاره است که طبیعتا مسوول مستقیم آن نیستیم؛ اما صندوقی را پیشنهاد دادیم تا تامین منابع مورد نیاز رهن صورت بگیرد.» دژپسند جزئیات بیشتری از مکانیزم این صندوق به زبان نیاورد. تغییر شیوه در واگذاری‌ها: وزیر اقتصاد در این نشست خبری از بازنگری در روند واگذاری شرکت‌های دولتی خبر داد. او با رد اینکه دولت از پس واگذاری‌ها به دنبال تامین بودجه است، ادامه داد: « خیلی از موارد واگذاری در بودجه نمی‌آید واگذاری سهام دولت در بانک‌ها در بودجه نیست.» وزیر اقتصاد تاکید کرد که مسائلی مانند قیمت‌گذاری و شیوه واگذاری باید شفاف باشد. همچنین گفته‌های وزیر نشان می‌دهد که فروش اقساطی به‌طور کلی از میان رفته و تمام واگذاری‌ها به‌صورت نقد و بلوکی خواهد بود.

حاشیه‌های انتصاب رئیس سازمان مالیاتی: در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان امور مالیاتی که ۱۸ خرداد برگزار شده بود، صحبت‌های دژپسند باعث شد این گمان به وجود‌ آید که محمدباقر نوبخت در انتصاب امیدعلی پارسا، رئیس جدید سازمان امور مالیاتی بیشترین نقش را داشته است. همین ظن باعث شد تا روز گذشته سوالات زیادی درباره نحوه انتصاب پارسا، پرسیده شود. دژپسند در واکنش به حواشی پیش آمده برای ریاست سازمان مالیاتی گفت: «چون پارسا رئیس مرکز آمار بود، باید با آقای نوبخت صحبت می‌کردم، این حداقل ملزومات جابه‌جایی مدیر است، همان‌طور که اگر معاون اقتصادی من بخواهد برای سمت دیگری انتخاب شود، باید با من صحبت کنند. تمام افرادی را که منصوب کردم از هیچ زاویه‌ای تحمیل نشده‌اند. انتخاب نهایی من برای سازمان مالیاتی، آقای پناهی بود؛ اما شرایط آن فراهم نشد.»