علیرضا حائری در گفت‌وگو با «ایسنا» از مصرف سالانه ۷۰ میلیون متر چادر مشکی در کشور خبر داد و گفت: درحال‌حاضر فقط یک شرکت در شهرکرد که اخیرا راه‌اندازی شده با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون‌متر در سال چادر مشکی تولید می‌کند. هنوز همه ظرفیت این شرکت فعال نشده است و در صورت فعالیت این شرکت با ظرفیت کامل،‌ حدود ۱۵ درصد نیاز کشور به چادر مشکی تامین می‌شود.

وی افزود: پیش از این چند شرکت دیگر نیز چادر مشکی تولید کرده بودند، اما چون تکنولوژی تولید این محصول را نداشتند نتوانستند در بازار حضور داشته باشند؛ چراکه برای تولید چادر مشکی تکنولوژی خاصی مورد نیاز است تا رنگ این محصول در برابر آفتاب و سایش تغییر نکند و گردوخاک نگیرد.

عضو هیات‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار برای واردات چادر مشکی هزینه می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که با ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار می‌توانیم یک خط تولید ۱۰ میلیون‌متری چادر مشکی راه‌اندازی کنیم؛ یعنی ارزی که سالانه برای واردات چادر مشکی از کشور خارج می‌شود می‌تواند برای راه‌اندازی پنج کارخانه ۱۰ میلیون‌متری هزینه شود که در این صورت می‌توانیم ظرف یک سال نیاز کشور را تامین کنیم. حائری با بیان اینکه کشورهای دیگر بهتر از ما نیازمان را تشخیص می‌دهند، گفت: درحال‌حاضر چادر مشکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون چین، اندونزی، تایلند و کره به کشور وارد می‌شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه ماشین‌آلات تولیدی مشمول تحریم‌ها است و در زمینه نقل‌وانتقالات پول نیز مشکلاتی وجود دارد، واردات ماشین‌آلات به راحتی صورت نمی‌گیرد، اما غیرممکن نیست.