زیست تحریمی را نمی‌پذیریم

ربیعی با تاکید بر اینکه مشی دولت نشان می‌دهد به هیچ وجه تحریم را نمی‌پذیریم و برای برداشته شدن آن مبارزه می‌کنیم، گفت: ما همه تلاش خود را برای کم کردن آثار تحریم و بی‌اثر کردن آن با مقاومت به کار می‌گیریم اما به هیچ وجه در عرصه جهانی نمی‌پذیریم که تحریم برای ما یک تقدیر است و ما باید زیست تحریمی داشته باشیم و کسانی که چنین تحریم‌های ظالمانه‌ای ایجاد کردند باید به عقب بازگردند. سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک اظهار کرد: ما به هر چیزی که درباره منافع ملی‌مان باشد، عمل می‌کنیم. مردم بدانند اگر مطمئن باشیم حرکتی به نفع مردم است، آن کار را انجام می‌دهیم. برجام را هم به دلیل منافع مردم امضا کردیم و آمریکا هم در آن حضور داشت. این حرف‌ها دلیل بر مذاکره با آمریکا نیست، حرف منافع ملی است.

فروش نفت کشتی آدریان دریا

ربیعی دربخش دیگری ازسخنانش درباره سرنوشت نفت کشتی ایرانی آدریان دریا (گریس -۱) و مقصد نهایی آن گفت: مقصد این کشتی را صاحب خریدار نفت مشخص می‌کند؛ با ما هم چک نمی‌کند و همان خریدار هم تصمیم می‌گیرد نفت را به کجا و چطور منتقل کند. وی با اشاره به اینکه ایران نفت را فروخته است و خریدار مقصد نهایی را تعیین خواهد کرد گفت: مطمئنم صاحب این کشتی آن را به جایی که باید برساند می‌رساند و ما از مقصد نهایی آن اطلاعی نداریم و کسی که نفت را خریده کشتی به صاحب آن تحویل می‌شود.

واکنش به حملات رژیم صهیونیستی

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از لبنان اظهار کرد: تجاوزات بی‌شرمانه رژیم صهیونیستی به لبنان همانطور که سیدحسن نصرالله نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد بی‌جواب نخواهد ماند. وی در ادامه گفت: مسوولان این رژیم باید بدانند که کاسه صبر ملت‌های منطقه لبریز شده و قطعا هر گونه اقدامی از سوی حزب‌الله لبنان برای دفاع از خودش در زمینه حملات اخیر مورد حمایت ما خواهد بود تا این رژیم بداند که تاوان اقدامات متعرضانه‌اش را پرداخت می‌کند.

نظرشخصی شمخانی درموردبرجام

به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت‌های اخیر دریابان علی شمخانی مبنی بر اشتباه بودن امضای برجام گفت: جناب شمخانی در گفت وگوی اخیر خود تاکید کرده است که به‌عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را می‌گوید و این نظر دولت نیست؛ دولت معتقد است برجام کار مهمی برای امنیت جهانی بود.

وزیر گردشگری و صنایع دستی

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که احتمال انتخاب مونسان به‌عنوان وزیر گردشگری و صنایع دستی چقدر است، اظهار کرد:‌ من از رئیس‌جمهور در این زمینه سوالی نپرسیده‌ام اما چون ایشان بسیار به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری مسلط است و خوب کار کرده‌اند شخصا امیدوارم ایشان انتخاب شوند اما چون نظر رئیس‌جمهور را در این زمینه نگرفته‌ام نمی‌توانم به‌صورت رسمی چیزی اعلام کنم.

موضع دولت در مورد بازداشت‌های اخیر

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که بازداشت‌های اخیر از مدیران دولتی که در مجموعه ایران خودرو و سازمان خصوصی‌سازی اتفاق افتاد چه روندی را دنبال کرده و دولت چه واکنش و دیدگاهی درباره این دو بازداشت دارد اظهار کرد: در مورد سازمان خصوصی‌سازی باید بگویم که ما هیچ گزارشی در مورد تخلف یا نفع شخصی آقای پوری‌حسینی در سازمان دریافت نکردیم. بسیاری معتقدند که او فردی سالم، پاک و صالح است و نسبت به بیت‌المال حساسیت نشان می‌دهد. آنچه در مورد ایشان مطرح شد یکی فروش مجموعه ایران ایر تور بود و یکی هم درباره مجموعه مغان. به گزارش «ایسنا» ربیعی ادامه داد:‌ در مورد هر دو این واگذاری‌ها دکتر دژپسند وزیر اقتصاد نامه‌ای نوشتند که من آن را خواندم و دیدم در آن تاکید کرده‌اند واگذاری ایران ایر تور یکی از افتخارات مجموعه واگذاری‌ها در دولت است و بررسی و گزارش‌های ایشان نشان می‌دهد که واگذاری مجموعه مغان هم یک واگذاری خوب بوده است. با برخی دوستان در وزارت اطلاعات هم صحبت کرده‌ام که آنان تاکید کرده‌اند در این موارد هیچ نفع شخصی وجود نداشته و آقای پوری‌حسینی از این موضوع مبراست. وی افزود: اما معتقدیم دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد. یکی این است که برخی معتقدند تصمیمات اتخاذ شده در آینده ضرر و زیان‌هایی به همراه خواهد داشت و دیگری اینکه نفع شخصی در این واگذاری‌ها وجود داشته است. قضاوت در برابر هر دو موضوع آسان نیست. ممکن است در مراحل دیگر مسائلی پیش آمده باشد اما همان‌طور که تاکید کردم در مورد شخص آقای پوری‌حسینی نفع شخصی وجود نداشت ولی درباره اینکه این تصمیمات در آینده ضرر و زیان به همراه دارد. نکته این است که چطور می‌خواهیم درباره‌اش قضاوت دقیقی داشته باشیم؟ این یک موضوع پیچیده است. سخنگوی دولت ادامه داد: ممکن است امروز مجلس قانونی وضع کند و بعدها متوجه شویم که این قانون زیانبار بوده، آیا می‌توانیم نمایندگان آن روز را محاکمه کنیم؟ مثلا ممکن است در آینده طرح تجمیع دادسراها که اکنون انجام شده است ضررآفرین شود. چطور می‌خواهیم با این موضوع برخورد کنیم؟ به هر حال مدیریت چیزی جز تصمیم‌گیری نیست اما باز هم تاکید می‌کنم ممکن است در بررسی سایر مراحل به مسائل جدیدتری برسیم اما نفع شخصی در این زمینه وجود نداشته است.

به گزارش «ایرنا» ربیعی درباره موضوع خرید کشتارگاه از سوی پوری حسینی هم توضیح داد: این خرید در زمان مسوولیت ایشان در دولت یازدهم و دوازدهم نبوده و در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ایشان با گروهی از دوستان این مکان را خریده‌اند که در جای خود قابل بررسی است و ارتباطی با پست امروز وی ندارد.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع بازداشت مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: ما هیچ اطلاع دیگری در دولت درباره فساد ایشان نداریم جز اینکه افزایش قیمت‌ها تخلفی بوده که باید به آن رسیدگی می‌شده است. درباره مدیریت ایران خودرو بحث‌های متعددی شکل گرفته است اما غیر از آنچه که درباره افزایش قیمت‌ها بوده ما چیز دیگری نمی‌دانیم و قوه قضائیه است که باید این موضوع را دنبال کند. پیش از این ربیعی از زحمات احمد عراقچی معاون سابق بانک مرکزی که به دلیل آنچه نقش وی در اختلال بازار ارز توصیف می‌شود درحال محاکمه است نیز تشکر کرده بود. او همچنین از تلاش‌ها و عملکرد سیف به‌عنوان یکی از مدیران پاک و سالم دفاع و قدردانی کرده بود.

ماجرای مازیار ابراهیمی

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با عدم پاسخگویی وزارت اطلاعات نسبت به مساله مازیار ابراهیمی گفت: آقای علوی در مجلس حاضر خواهد شد و همه ابعاد مساله را باز خواهند کرد. اجازه دهید وزیر محترم خودشان ورود کنند و پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ قطعا قابل انتشار خواهد بود. ربیعی درنشست خبری‌اش درتاریخ ۲۸ مرداد از دلجویی و عذرخواهی ازمازیار ابراهیمی خبرداده بود. درهمین ارتباط روز گذشته محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص پیگیری اعترافات متهم ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: پیگیری پرونده اعترافات مازیار ابراهیمی بر عهده کمیسیون قضایی مجلس است. وی افزود: هنوز نظر رسمی وزارت اطلاعات را نشنیده‌ام و صرفا یک اظهارنظری از سخنگوی دولت بیرون آمده است که موضوع کلی بوده است اگر ما صحبت‌های وزارت اطلاعات را بشنویم بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم.

اعلام لیست بدهکاران دانه درشت بانکی

ربیعی همچنین در رابطه با اعلام لیست بدهکاران دانه درشت بانکی نیز گفت: این بدهکاران در 20 سال گذشته اقدام به اخذ وام کرده و به عناوین مختلف از ایفای تعهدات سر باز زده‌اند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مجموع اصل سوء بدهی این بدهکاران بیش از 20 هزار میلیارد تومان باشد، افزود: بانک مرکزی پرونده‌ها را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده و همزمان در قوه‌قضائیه نیز موضوع دنبال خواهد شد.

به دنبال کاهش خام‌فروشی هستیم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه سیاست دولت برای کاهش خام‌فروشی چیست، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که خام‌فروشی را کاهش دهیم و در سال‌های اخیر هم تراز واردات و صادرات ما به سمت صادرات مثبت شده است اما در مورد فرآورده‌های نفتی به دنبال این هستیم که پتروشیمی‌ها و مواد نفتی مورد نظر در این موضوع که می‌توانند ارزآوری خوبی برای ما داشته باشند را از خام‌فروشی بیرون بکشیم.