نظر به انتشار سرمقاله‌ای با عنوان «اعترافات یک رانت‌خوار» در روزنامه «دنیای اقتصاد» مورخ ۰۱/ ۱۰/ ۱۳۹۸، توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به شرح ذیل منعکس می‌شود:

یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته، اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی و عدم توجه لازم به حوزه مالیات بوده است. در نتیجه نظام مالیات‌ستانی آنچنان که شایسته است توسعه نیافته است و دارای برخی مشکلات و نقایص ساختاری است. البته این موضوع در اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در سال‌های اخیر مورد توجه بوده و بر انجام اقداماتی به منظور اصلاح ساختار مالیاتی کشور تاکید شده است.

بر این اساس، در سال‌های اخیر علاوه بر اصلاحاتی که در حوزه مدیریت مالیاتی و مسائل اجرایی مرتبط انجام شده است، مطالعات کارشناسی به منظور آسیب‌شناسی سیاست‌های مالیاتی نیز در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته و چالش‌های این حوزه شناسایی شده‌اند. «معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی گسترده و غیرهدفمند»، «محدود بودن پایه‌های مالیاتی و فقدان منابعی مانند مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)» و به ویژه «عدم اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی (PIT)» از مهم‌ترین مشکلاتی است که در ارتباط با موارد ذکر شده در مطلب منتشره توسط روزنامه یادشده، در گزارش‌های کارشناسی تهیه شده مورد تاکید این سازمان نیز قرار گرفته است.

در همین  راستا، در حال حاضر پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی مشتمل بر سه حوزه «ساماندهی معافیت‌های مالیاتی»، «معرفی مالیات بر عایدی سرمایه» و «پیاده‌سازی سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی» توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده و در مراحل پایانی بررسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد.  به نظر می‌رسد با تصویب و اجرایی شدن لایحه مذکور در آینده‌ای نزدیک، با عنایت به اصلاح ساختاری و تجدیدنظر اساسی که در نظام مالیاتی کشور رخ خواهد داد، بخش قابل‌توجهی از مشکلات مطرح در مطلب منتشره رفع شود. بدیهی است تصویب و اجرای موفق این اصلاحات و غلبه بر مشکلات و موانع موجود در این مسیر، نیازمند همکاری، همفکری و حمایت کارشناسان، متخصصان و اصحاب  رسانه است.