نکته دیگر این است که از کل مبتلایان حدود نیمی از آمارها در پایتخت رقم خورده و پس از آن دو استان قم و گیلان قرار دارند. همچنین آمارها در روز ۱۲ اسفند تایید می‌کند که از رشد مبتلایان و مرگ و میر روزانه نسبت به روز قبل کاسته شده است.

عبور از رقم ۱۵۰۰

روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت و درمان، جدیدترین آمارهای فوتی و ابتلای کرونا را تشریح کرد. براساس گزارش او، میزان مبتلایان جدید به رقم ۵۲۳ نفر رسیده که طی ۲۴ ساعت گذشته از این موارد ۱۲ تن فوت کردند. او تعداد بهبودیافتگان را نیز ۲۹۱ نفر اعلام کرد. با این ارقام اعلام شده جمع کل افرادی که در ایران به بیماری کرونا مبتلا شدند به ۱۵۰۱ نفر رسیده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارش روز دوشنبه خود پیش‌بینی کرده بود که رقم مبتلایان امروز به سطح «۱۵۰۰» نفر برسد، که این روند با یک نفر اختلاف محقق شد. از این حیث ایران، پس از چین، کره جنوبی و ایتالیا در مقام چهارم قرار گرفته است. همچنین براساس آمارها تعداد فوتی‌های ایران نیز به رقم ۶۶ نفر رسیده است. بنابراین از این حیث نیز ایران پس از چین در رتبه دوم قرار گرفته است. در کنار آمارهای کلی، آمارهای استانی نیز به تفکیک مشخص شده است.

رشد ۳۶ درصدی مبتلایان

براساس آمارهای منتشر شده در تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال‌جاری میزان ابتلایان در یک روز ۵۲۳ نفر افزایش پیدا کرده است. این رقم نسبت به روز ۱۱ اسفند ماه افزایش ۳۶ درصدی داشته است. این رقم نسبت به رشد روز ۱۱ اسفند ماه که ۸۸ درصد اعلام شده بود، کاهش یافته است. البته رقم شناسایی ۵۲۳ نفری، طی یک روز در هیچ یک از روزهای قبل سابقه نداشته است. بنابراین این آمارها تایید می‌کند که قدرت شناسایی مبتلایان روند صعودی داشته است. در نتیجه کل آمار مبتلایان تا تاریخ ۱۲ اسفند ماه به رقم ۱۵۰۱ نفر رسیده است. اگر رشد میزان مبتلایان در هفت روز اخیر را در نظر بگیریم، این انتظار وجود دارد که در روز سه‌شنبه آمار کل مبتلایان به رقم ۲هزار و ۲۰۰ نفر برسد.

آمارهای دیگر نشان می‌دهد که در روز ۱۲ اسفند ماه سال‌جاری رقم فوتی‌ها در یک روز به ۱۲ نفر رسیده است. این رقم نسبت به روز قبل رشد ۱/ ۹ درصدی را ثبت کرده است. این رقم در ۱۱ اسفند نسبت به روز قبل رشد ۲/ ۲۲ درصدی را ثبت کرده است. رقم فوتی‌ها در روز ۱۱ اسفند ماه سال‌جاری نیز معادل ۱۱ نفر بوده است. به نوعی آمار تلفات در دو روز گذشته، با آمار تاریخ ماه همسان حرکت کرده است. در مجموع کل فوتی‌های کشور براساس این بیماری به رقم ۶۶ نفر رسیده است.

نزدیک شدن نسبت‌ها به نرم جهانی

براساس این آمارها، نسبت درصد فوتی‌ها به ابتلا در هر روز به رقم ۳/ ۲ درصد رسیده است. این رقم در روز ۱۱ اسفند ماه معادل ۹/ ۲ درصد بوده است. بنابراین نسبت فوتی‌ها به ابتلا در روز ۱۲ اسفند ماه به حدود نرم جهانی که بین ۲ تا ۳ درصد بوده رسیده است. از سوی دیگر، با توجه به آمار مرگ ۶۶ نفر و ابتلای ۱۵۰۱ نفر در کل، این نسبت نیز به رقم ۴/ ۴ درصد رسیده است. بنابراین در آمارهای کلی نیز این نسبت روند نزولی را طی کرده است. به بیان دیگر، از هر ۱۰۰ نفر آمار شناسایی‌شده در ایران نرخ مرگ و میر کمتر از ۵ نفر بوده است. باید منتظر ماند که این روند با توجه به افزایش قدرت تشخیص‌دهندگی بیماری چگونه خواهد بود. در روزهای اخیر، کیت‌های شناسایی وزارت بهداشت نسبت به روزهای ابتدایی ابتلا به این بیماری افزایش قابل‌توجهی داشته است. بنابراین با توجه به این روند می‌توان پیش‌بینی کرد تا آخر هفته سرعت شناسایی مبتلایان بیشتر از روزهای ابتدایی شود. در نتیجه نسبت مرگ به ابتلا با توجه به بزرگ شدن رقم مخرج کاهش یابد.

نامساوی بزرگ در آمار استانی

یکی از نکات قابل‌توجه در گزارش دیروز، آمارهای استانی بود که جمع آمارهای استانی با جمع کل برابر نبوده است. اگر آمار منتشرشده در گزارش استان‌های روز قبل را جمع بزنیم، به رقم ۴۶۸ نفر می‌رسیم که ۵۵ نفر از آمار کلی کمتر بوده است. معلوم نیست چرا این آمار در کل لحاظ نشده است، این امکان وجود دارد که آمار برخی از استان‌ها در روز گذشته در گزارش‌ها منعکس نشده است. پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نیز نشان می‌دهد که آمارهای استانی در خبرگزاری‌های رسمی به اشتباه منعکس شده است. بنابراین رقم کلی ۵۲۳ نفر درست است.

آمارها در روز گذشته نشان می‌دهد که ۴۵ درصد کل مبتلایان در پایتخت گزارش شده است. این درحالی است که استان تهران ۵/ ۱۶ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. بالا بودن سهم تهران می‌تواند به دو دلیل باشد. نخست اینکه بسیاری از بیماران به دلیل امکانات بیشتر به تهران منتقل شده‌اند. نکته دیگر اینکه امکان شناسایی افراد در تهران بیشتر از سایر استان‌ها بوده است. پس از این استان قم با آمار ۶۲ نفر و گیلان با رقم ۵۳ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته قابل‌توجه این است که در روز گذشته آماری از استان گلستان مشاهده نمی‌شد، درحالی‌که در خبرها اعلام شده بود، وضعیت این استان از لحاظ تعداد مبتلایان در سطح مطلوبی قرار ندارد.

 

06-01

 

مدارس کشور تا پایان هفته تعطیل شدند

اثر کرونا بر مصرف بنزین