روند احتمالی تعداد مبتلایان

روند صعودی تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا ادامه یافت. مطابق داده‌های رسمی وزارت بهداشت در روز گذشته ۱۳۶۵ مورد جدید به تعداد مبتلایان کرونا افزوده شد تا رقم کل مبتلایان در ۲۴ اسفند، به ۱۲ هزار و ۷۲۹ تن برسد. این رقم تعداد مبتلا در یک روز، تاکنون یک رکورد به حساب می‌آید. از سه‌شنبه هفته گذشته روند شناسایی مبتلایان در یک مسیر صعودی حرکت کرد. تعداد مبتلایان در دوشنبه هفته قبل، معادل ۵۹۵ مورد در یک روز بود، اما اکنون تعداد افراد جدید شناسایی شده، به بیش از دو‌برابر این عدد رسیده است. البته این مساله می‌تواند ناشی از ورود کیت‌های تشخیصی به کشور باشد؛ در حقیقت بخشی از این جهش احتمالا به‌دلیل تجهیز امکانات شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا است. در یک هفته منتهی به ۲۴ اسفند، هر روز ۸/ ۱۱ درصد به تعداد مبتلایان افزوده شده است. در واقع رشد روزانه هفتگی فعلا به کف نزدیک شده است و احتمال کمی هست که این شاخص در روز جاری به کمتر از ۱۱ درصد برسد. همچنین رشد روزانه مجموع تعداد مبتلایان نیز در ۵ روز اخیر در محدوده ۱۱ تا ۱۲ درصد قرار داشته است. اگر این رشد نیز در همین محدوده باقی بماند، احتمال کمی وجود دارد که تعداد مبتلایان روز جاری از ۱۴ هزار نفر کمتر باشد.

رشد تعداد قربانیان

تعداد قربانیان در یک روز به مرز ۲ رقمی رسیده است و احتمالا، امروز از مرز ۱۰۰ نفر عبور خواهد کرد. مطابق داده‌های رسمی وزارت بهداشت، دیروز ۹۷ نفر به شمار هموطنان فوت‌شده بر اثر ویروس کرونا افزوده شد. تعداد فوت‌شده‌ها در یک روز، در هفته قبل شنبه معادل ۲۱ نفر بود و اکنون به نزدیک ۵ برابر این عدد رسیده است.

درحالی‌که تعداد مبتلایان در یک روز، چنین شیب افزایشی را طی نکرده است. رشد تعداد فوتی‌ها در یک هفته منتهی به ۲۴ اسفند، معادل ۸/ ۲۲ درصد بوده که تقریبا ۲ برابر سرعت رشد مجموع مبتلایان است. مجموع تعداد قربانیان اکنون به ۶۱۱ تن رسیده و نسبت مرگ‌ومیر نیز تا مرز ۸/ ۴ درصد صعود کرده است؛ این درحالی است که در هفته گذشته، نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان، تا ۵/ ۲ درصد نیز تنزل یافته بود. همچنین نسبت مرگ‌ومیر در آمار روزانه نیز وضعیت مشابهی را طی می‌کند. درحالی‌که نسبت فوتی‌ها به مبتلایان جدید در یک روز، به زیر ۲ درصد نیز رسیده بود، در یک هفته اخیر این نسبت همواره بالاتر از ۶ درصد بوده و در روز گذشته نیز معادل ۷ درصد ثبت شده است.

استان‌های قرمز

در بین مبتلایان جدیدی که در روز گذشته گزارش شده بودند، یک چهارم آنها مربوط به استان تهران بوده است. در این استان، ۳۴۷ مبتلای جدید شناسایی شده تا تعداد کل مبتلایان در استان به ۳۳۲۳ مورد برسد. جایگاه دوم را در بین استان‌های کشور، استان مازندران با ۱۲۰۶ بیمار کرونایی دارد. البته روز گذشته تعداد مبتلایان جدید در این استان تنها ۱۷ مورد گزارش شده است، با این حال نمی‌توان از این رقم، آغاز روند کاهشی کرونا در مازندران را نتیجه گرفت چراکه میزان نوسان مبتلایان شناسایی شده در استان‌ها زیاد است که این احتمالا به‌دلیل محدودیت‌های کیت‌های تشخیصی و اعلام نتیجه نهایی از سوی مرکز است. مثلا استان اصفهان که در ۵شنبه هفته قبل تنها ۴ مورد جدید مبتلا به کرونا داشت، در روز جمعه ۱۱۰ مورد جدید و در روز گذشته ۱۵۵ مورد جدید مبتلا به کرونا را ثبت کرده است. مجموع تعداد مبتلایان در این استان نیز در روز گذشته از مرز هزار نفر عبور کرد تا پس از تهران و مازندران، سومین استان از نظر فراوانی مبتلایان کرونا باشد. در روز گذشته، استان البرز با ثبت ۱۳۴ مورد مبتلای جدید، جایگاه سوم روزانه را داشت. این بیشترین تعداد مبتلایان شناسایی شده در یک روز، در این استان به‌حساب می‌آید. این رکورد برای استان مرکزی نیز ثبت شد. روز گذشته به تعداد مبتلایان به کرونا در استان مرکزی، ۱۱۵ مورد افزوده شد تا مجموع تعداد مبتلایان استان به ۶۹۸ تن صعود کند. استان گیلان، پنجمین استانی بود که در روز گذشته تعداد مبتلای بیش از ۱۰۰ مورد را ثبت کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت، به تعداد مبتلایان در استان گیلان ۱۱۳ مورد افزوده شد تا مجموع افراد مبتلا در این استان به ۷۹۷ تن برسد. از این حیث، استان گیلان پس از تهران، مازندران، اصفهان و قم، در جایگاه پنجم استان‌های قرمز قرار دارد. استان قم که به‌عنوان اولین مرکز شیوع کرونا در ایران شناخته می‌شود، روز گذشته با ابتلای ۳۲ مورد جدید، روز نسبتا آرامی را ثبت کرد تا مجموع تعداد مبتلایان ۹۲۰ تن باشد. سرعت رشد کرونا در روزهای اخیر در قم نسبتا کند شده است و تعداد مبتلایان اصفهانی و مازندرانی از این استان پیشی گرفته‌اند. هر چند، همچنان نسبت به جمعیت استان، تعداد افراد مبتلای قمی، قابل‌ملاحظه هستند. از آن‌سو، در استان‌های هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان، هیچ مورد جدید مبتلا، در روز گذشته گزارش نشد. مطابق گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، تاکنون استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد سفیدترین وضعیت را در بین استان‌های کشور داشته‌اند. تعداد مبتلایان در این ۲ استان از کمتر از ۳۰ نفر است. در مورد این استان‌ها نیز نمی‌توان با توجه به آمارهای یک روز امیدوار شد؛ چراکه استان گلستان یکی از کانون‌های شیوع کرونا توسط مقامات وزارت بهداشت اعلام شده بود. اکنون مجموع تعداد مبتلایان در این استان ۲۳۴ مورد مانده است.

 

06-03