ثبت رکورد جدید فوتی‌های روزانه

دیروز وزارت بهداشت میزان قربانیان کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۶ فروردین را ۱۵۸ تن اعلام کرد که بالاترین رقم در دوران شیوع کرونا در کشور به حساب می‌آید. پیش از این هفتم فروردین بالاترین تعداد فوتی‌ها گزارش شده بود که ۱۵۷ نفر بود. امروز همچنین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان به ۲/ ۶درصد رسیده که بالاترین نرخ در طول یک هفته گذشته بوده است. در واقع بار دیگر به‌نظر می‌آید روند شناسایی دچار عقب‌ماندگی شده است. در روزهای گذشته نسبت مرگ و میر کرونا به زیر ۵ درصد رسیده بود.

بر خلاف تعداد قربانیان، تعداد مبتلایان در روز گذشته روند کاهشی را ثبت کرده است. تعداد مبتلایان جدید ۲۵۶۰ تن اعلام شد که نسبت به روز قبل آن ۶ درصد افت کرده بود. ۱۲ فروردین میزان مبتلایان روزانه معادل ۳۱۱۱ تن بود که از آن روز در یک روند نزولی حرکت کرد و دیروز به کمترین مقدار در طول یک هفته گذشته رسید.

این روند در نظر اول امیدبخش است، اما چندان با آمار فوتی‌ها همخوانی ندارد. اگر روند ابتلای روزانه کاهش یابد، باید آمار مرگ و میر نیز در مسیر نزولی قرار گیرد، اما آمار مرگ و میر حتی به رکورد جدید نیز رسیده است. این مساله بار دیگر نشان می‌دهد ظرفیت تست‌ها در کشور به میزان کافی نبوده است. از نظر تجمعی نیز نسبت مجموع تعداد قربانیان به مجموع تعداد مبتلایان معادل ۲/ ۶ درصد شده است. اگرچه این نسبت در فروردین ۹۹ کمترین مقدار بوده، اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

داده‌های سایت ورد میترز نشان می‌دهد ایران از نظر سرانه تست در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. ایران تاکنون حدود ۸۰ هزار تست انجام داده است، در واقع به ازای هر یک میلیون جمعیت ۹۵۲ تست انجام شده است. این عدد برای لبنان ۱۳۲۲ مورد ثبت شده، برای لهستان و مونته‌نگرو سرانه تست کرونا ۲ برابر ایران، برای بلاروس و فرانسه بیش از ۳ برابر، آمریکا ۴ برابر و قطر و ایتالیا ۱۰ برابر ایران بوده است. این درحالی است که از ایتالیا به‌دلیل عقب‌ماندگی نظام شناسایی انتقاد می‌کنند. ایتالیا در رتبه ۲۲ سرانه تست انجام شده قرار دارد و ایران در رتبه ۷۴. با توجه به سرانه کم تست کرونا در ایران و روند افزایشی مرگ‌ومیر، نمی‌توان چندان با اتکا به داده‌های مبتلایان نسبت به کنترل بیماری در بازه کوتاه‌مدت خوش‌بین بود. ضمن اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به این نکته، یعنی تعجیل در بازگشت کشورها به حالت عادی، هشدار داده است.

تعجیل در لغو محدودیت‌های قرنطینه‌ای اشتباه است

«سازمان بهداشت جهانی» در تازه‌ترین بیانیه‌ خود درخصوص شتاب در برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای مقابله با گسترش ویروس کرونا هشدار داده است. تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل «سازمان بهداشت جهانی» با اعلام این هشدار مدعی شد کشورهایی که در برداشتن محدودیت‌های مقابله با کرونا عجله دارند با خطر موج جدید شیوع این ویروس و بحران‌های اقتصادی سخت‌تر و طولانی‌تر مواجه هستند. او در کنفرانس مطبوعاتی که در مقر اصلی این سازمان در ژنو برگزار می‌شد گفت: «همه ما از پیامدهای اقتصادی و اجتماعی شدید این اپیدمی آگاه هستیم. در نهایت بهترین راه کشورها برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش عواقب اقتصادی، حمله به این ویروس است.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، براساس آخرین آمارها تاکنون بیش از یک میلیون و صد هزار نفر از جمعیت جهان به «کووید‌۱۹» مبتلا شده‌اند که متاسفانه از این تعداد بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. شیوع گسترده این بیماری که اولین مورد ابتلا به آن در شهر ووهان چین شناسایی شد و اعمال محدودیت‌های شدید در شهرها را به همراه داشت، آسیب‌های جدی را متوجه اقتصادها می‌سازد. در این رابطه  مدیرکل «سازمان بهداشت جهانی» از کشورها خواسته است از طریق توسعه برنامه‌های رفاه اجتماعی، حذف موانع مالی و اطمینان از تامین مالی کامل هزینه‌های بهداشت عمومی، به شهروندان خود کمک کنند. ادهانوم گبریسوس در این رابطه می‌گوید: «اگر مردم مراقبت‌های درمانی را به‌خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آن به تاخیر بیندازند یا از آن خودداری کنند، نه‌تنها به خود صدمه می‌زنند، بلکه با سخت‌تر کردن مقابله با ویروس کرونا جامعه را به خطر می‌اندازند. این بیماری‌ای بی‌سابقه است که نیاز به واکنش‌های بی‌سابقه دارد.»

دوشنبه هفته گذشته مقامات «سازمان بهداشت جهانی» همچنین اعلام کردند قرنطینه‌هایی که کشورها به اجرا درآورده‌اند به تنهایی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا کافی نیست. البته به‌رغم اثرات اقتصادی و اجتماعی گسترده این محدودیت‌ها، در شرایط کنونی اعمال قرنطینه ضروری است، چراکه بدون قرنطینه «کووید-‌۱۹» قربانیان بیشتری خواهد گرفت. دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه‌های اورژانسی سلامت این سازمان در این خصوص گفت: «این موضوعی جدی است. این یک ویروس کشنده است که میان مردم و کشورها سرایت می‌کند.» این کارشناس حوزه سلامت در ادامه صحبت‌های خود افزود: «اگر کشورها می‌خواهند زودتر از شر آسیب‌های اقتصادی گسترده قرنطینه و تعطیلی خلاص شوند، رهبران جهانی باید نظام‌های بهداشت عمومی خود را ارتقا دهند... ما باید به شرایط کنترل بیماری برگردیم، بتوانیم با ویروس زندگی کنیم و با کشف واکسن در نهایت آن را نابود کنیم.»

 

06-01

 

 

خطر موج دوم کرونا با بسته ناقص تعطیلاتی

بازگشت خودروها به پایتخت