هرچه این نسبت بالاتر باشد می‌تواند نشان دهد که زمان تشخیص بیماری با تاخیر بیشتری همراه بوده است. در بین ۱۰ کشور اول از نظر ابتلا این نسبت در کشورهای اسپانیا و فرانسه که نرخ مرگ‌ومیر بالای ۱۰ درصد داشته‌اند از ایران بیشتر بوده است. در مقابل، در کشورهای آلمان و ترکیه که نرخ مرگ‌ومیر در محدوده ۲ درصد داشته‌اند، نسبت تعداد مبتلایان به تست‌های انجام‌شده کمترین بوده است.

کاهش تعداد مبتلایان

در اولین روز هفته ۱۸۷۳ مبتلای جدید به بیماران کرونا در کشور افزوده شدند. این عدد در قیاس با روز جمعه ۵ درصد کاهش یافته بود. در روز جمعه، نوار کاهشی تعداد مبتلایان پس از ۱۰ نزول متوالی، پاره شد. اما با فاصله یک روز، بار دیگر روند تعداد مبتلایان به مدار کاهشی بازگشت. داده‌های امروز می‌تواند نشان دهد که تعداد مبتلایان در یک مسیر نوسانی حرکت می‌کند یا روند کاهشی را ادامه می‌دهد. با این حال از میزان فوتی‌ها در روز شنبه کاسته نشد. براساس اعلام وزارت بهداشت تعداد قربانیان جدید کرونا ۱۲۵ مورد بوده که نسبت به روز جمعه، ۵/ ۲ درصد افزایش یافته است. با این حساب نرخ مرگ‌ومیر کرونا در کشور در گزارش اولین روز هفته معادل ۷/ ۶ درصد شده که نسبت به میانگین این نسبت در کشور رقم بالاتری است.

در اعداد تجمیعی نیز مجموع فوتی‌های کرونا به ۴،۳۵۷ نفر رسیده است که تقریبا ۲/ ۶ درصد از کل مبتلایان را شامل می‌شود. نسبت تعداد قربانیان به مبتلایان کرونا در روزهای اخیر تقریبا در این عدد ثابت مانده است. اکنون این نسبت در جهان در محدوده ۶ درصد قرار دارد. البته برخی کشورها همچون ایتالیا و انگلستان که درصد جمعیت سالمند در آنها بالاتر از ایران است، در افزایش میانگین جهانی نقش داشته‌اند. درحال‌حاضر در بین ۱۰ کشور اول از نظر ابتلا، بالاترین نسبت مرگ‌ومیر کرونا در ایتالیا و بریتانیا گزارش شده است. در این دو کشور، نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان بیش از ۱۲ درصد بوده است. کمترین نسبت مرگ‌ومیر نیز تاکنون در دو کشور ترکیه و آلمان گزارش شده که در محدوده ۲ درصد ثبت شده است.

وضعیت تست‌های آزمایشگاهی

از روز جمعه تا شنبه، تعداد ۹ هزار و ۱۳۵ تست تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. این عدد طی روزهای اخیر بین ۹ تا ۱۱ هزار تست در هر روز بوده است. از تعداد آزمایش‌های صورت گرفته، تقریبا ۵/ ۲۰ درصد مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند. این نسبت نیز در ۴ روز اخیر با نوسان همراه بوده است. در روز پنج‌شنبه این نسبت ۷/ ۱۵ درصد بوده است، یعنی با وجود انجام تست بیشتر در آن روز، اما تعداد مبتلایان از روز شنبه کمتر بوده‌اند. به شکل تجمیعی نیز تاکنون ۲۵۱ هزار و ۷۰۳ تست آزمایشگاهی انجام شده که ۸/ ۲۷ درصد آنها با نتیجه مثبت همراه بوده‌اند. این نسبت در بین ۱۰ کشور مبتلا، نسبتا بالا است. در آلمان تقریبا ۳/ ۹ درصد از آزمایش دهنده‌ها با جواب مثبت ابتلا به کرونا روبه‌رو شده‌اند. این نسبت در ترکیه، ۳/ ۱۵ درصد بوده است. جالب اینکه در این ۲ کشور، نرخ مرگ‌ومیر نیز تاکنون کمترین بوده است. اما در کشورهای اسپانیا و فرانسه که نسبت مرگ‌ومیر بالای ۱۰ درصد داشته‌اند، نسبت افراد مبتلا شده به تست‌های انجام شده نیز بیشتر بوده است. هر چه نسبت ابتلا بیشتر باشد، می‌تواند نشان دهد که تست در مراحل حاد بیماری از افراد گرفته شده و اشخاصی که علائم چندان جدی نداشته‌اند، مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. این رویکرد طبیعتا می‌تواند ریسک تاخیر در تشخیص بیماری و احتمال مرگ‌ومیر بیماران را افزایش دهد. البته در ایتالیا که نسبت مرگ‌ومیر بالا بوده، تنها ۱۶ درصد از آزمایش‌دهنده‌ها مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند. نسبت بالای مرگ‌ومیر کرونا در ایتالیا می‌تواند ناشی از هرم سنی جمعیت در آن کشور باشد که سالمندان فراوانی دارد. در ایتالیا بیش از ۷ درصد جمعیت در سنین بالای ۷۰ سال زیست می‌کنند، درحالی‌که این عدد در ایران معادل ۲ درصد است. همچنین در روزهای اول ابتلا نیز ایتالیا چندان جدی با مساله مواجه نشد و همین رویکرد مرگ‌ومیر را در این کشور افزایش داد.

 

06-03