کاهش رشد هفتگی مبتلایان

براساس آخرین آمارهای منتشر شده در ۲۴ فروردین ماه میزان کل مبتلایان روزانه به رقم ۱۶۵۷ نفر رسیده است. این رقم نسبت به روز قبل کاهش ۱۰ درصدی را ثبت کرد. در روز ۲۳ فروردین ماه نیز روند روزانه مبتلایان کاهش ۷ درصدی را ثبت کرده بود. بنابراین طی دو روز اخیر میزان مبتلایان به روند کاهشی ادامه داده است. در مجموع میزان کل مبتلایان ایران به رقم ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر رسیده است که از این رقم ۴۳ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران بهبود پیدا کردند. براساس آمارها ۳ هزار و ۹۳۰ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. اما نگاهی به رشد هفتگی این بیماری نشان می‌دهد که روند کاهشی را ثبت کرده است. براساس آمارها رشد هفتگی میزان مبتلایان در ۲۴ فروردین ماه به رقم ۳ درصد رسیده است. رقمی که کمترین میزان از ابتدای آماردهی بوده است. کارشناسان تاکید می‌کنند در بررسی روند تغییرات بیماری، باید تغییرات رشد مدنظر قرار گیرد. با توجه به آمارهای وزارت بهداشت می‌توان دریافت که رشد روزانه مبتلایان در روز گذشته منفی بوده و از سطح رشد هفتگی کل مبتلایان نیز کاسته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که سیاست‌گذاری حمایتی دولت اجرایی شود و از سوی دیگر، قدرت تست افراد مبتلا افزایش یابد، می‌توان این روند نزولی را تداوم بخشید. از سوی دیگر، تداوم مراقبت‌های اجتماعی مردم و گرمای هوا نیز می‌تواند از این روند حمایت کند.

براساس آمارها در روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه ۱۱۷ نفر گزارش شده است. رقم فوتی‌ها نسبت به روز گذشته به میزان ۴/ ۶ درصد کاهش یافته است. با این آمار میزان کل فوتی‌ها به رقم ۴ هزار و ۴۷۴ نفر رسیده و نسبت کل فوتی‌های کشور به کل مبتلایان به رقم ۲۴/ ۶ درصد رسیده است. براساس آمارها رشد هفتگی میزان افراد فوت‌شده نیز با ثبت رقم ۱/ ۳ درصد روند نزولی را طی می‌کند. اگر روند نزولی مبتلایان تداوم داشته باشد، می‌توان با یک هفته تاخیر میزان کاهش فوتی‌ها را مشاهده کرد.

بررسی تجربه موفق ژاپن

روز گذشته در کنار این آمارها، وزارت بهداشت در یک گزارش اپیدمیولوژی خود علاوه بر بررسی تجربه موفق ژاپن، جزئیات بیشتری از موارد مبتلایان و فوتی‌های کشور نیز ارائه کرد. براساس این گزارش، اپیدمی ژاپن از اول بهمن سال ۱۳۹۸ بررسی شده است. اگرچه ژاپن از همسایگان چین به‌عنوان کانون شروع اپیدمی بوده است در این کشور ۶ هزار و ۷۴۸ نفر مبتلا شناسایی شدند و از این میان کل فوتی‌ها رقمی معادل ۱۰۸ نفر بوده است. از سوی دیگر، محدودیت‌های شدید آن‌گونه که در بسیاری از کشورها وجود دارد، در زندگی عمومی ژاپنی ایجاد نشد. به‌عنوان مثال، افرادی که مقررات ماندن در خانه را نقض می‌کردند، جریمه نشدند. این گزارش در ادامه به بررسی تجارب و اقدامات انجام شده این کشور می‌پردازد. چندعامل مهم در موفقیت ژاپن نقش ایفا کرده است. بحث نخست واکنش سریع به اپیدمی و مسدود کردن تمامی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی این کشور است. همچنین این کشور برای مسافران ۱۴ روز قرنطینه اجباری وضع کرد. از سوی دیگر، ردیابی تماس (tracing contact) از زمان شروع اپیدمی در دستور کار قرار گرفته بود. عامل دیگر، سختگیری در ترددها و اجتماعات در مناطق دارای موارد ابتلا با اعمال قرنطینه نسبی معرفی شده است. در کنار این موضوع، روحیه بالای مدنی و اطاعت از قوانین توسط مردم نیز وجود داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت ژاپن نیز از مردم حمایت کرده و طرح بزرگ کمک‌های اقتصادی به ارزش هزار میلیارد دلار را برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا از جمله تامین هزینه و دستمزد در خانه‌مانده‌ها در نظر گرفته است. به‌نظر می‌رسد این حمایت باعث شده بخش قابل‌توجهی از مردم نیز فرامین و مقررات صادر شده از سوی دولت را در نظر بگیرند. همچنین دولت ویزای بسیاری از افراد خارجی را لغو کرد. کابینه ژاپن سیاستی را اتخاذ کرد که دولت را قادر ساخت روادید کسانی را که از چین و کره‌جنوبی به این کشور می‌آمدند باطل کند. براین اساس، ژاپن روادید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار چینی و ۱۷ هزار شهروند اهل کره‌جنوبی را لغو کرد. مجموعه این عوامل باعث شد ژاپن عملکرد رضایت‌بخشی را ثبت کند.

وضعیت افراد مبتلا و فوتی‌ها

همچنین در گزارشی که وزارت بهداشت از وضعیت ایران منتشر کرد، اطلاعات افراد مبتلا در ۷۲ ساعت منتهی به ۲۳ فروردین ماه سال‌جاری تشریح شده است. براساس آمارهای این گزارش میانگین سنی افراد مبتلا معادل ۱/ ۵۴ سال بوده و انحراف معیار آن ۳/ ۱۹ سال گزارش شده است. همچنین میانه سنی افراد مبتلا نیز ۵۴ سال عنوان شده است. از میان مبتلایان ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد زن بودند. از میزان مبتلایان فراوانی نسبی بیماران دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای معادل با ۲۷ درصد بوده است. فراوانی نسبی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز ۶/ ۱۰ درصد گزارش شده است. به بیان دیگر، حدود یک‌دهم از کل بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. فراوانی نسبی موارد شدید بیماری نیز ۱۸ درصد گزارش شده است. بیماران با پیامد فوت، بیماران تحت لوله‌گذاری نای و بیماران نیازمند بستری در بخش‌های ویژه به‌عنوان موارد شدید بیماری منظور شده‌اند.

همچنین در این گزارش اطلاعات افراد فوت‌شده در یک هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفته ‌است. میانگین سنی افراد فوت شده معادل ۵/ ۷۰ سال بوده است. فراوانی نسبی سن بالای ۶۰ سال در افراد فوت شده ۲/ ۸۱ درصد بوده است. از این رقم حدود ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد زن بودند. همچنین در گزارش منتشر شده فراوانی نسبی موارد فوت دارای حداقل یک بیماری ۴۵ درصد بوده است. همچنین فراوانی نسبی موارد فوت با سن بالای ۶۰ سال یا حداقل یک بیماری زمینه‌ای بالای ۹۰ درصد بوده است. از این موضوع می‌توان دریافت که تنها ۱۰ درصد از افراد فوت شده زیر ۶۰ سال و بدون علامت بودند. در این گزارش، تاکید شده است که از ابتدای شناسایی بیماری در کشور اقدامات موثری برای کنترل اپیدمی صورت پذیرفت. اقدامات در راستای تغییر رفتار مردم و ارتقای سطح بهداشت فردی، ایجاد فاصله‌گذاری فیزیکی و بیماریابی فعال و ایزولاسیون افراد مثبت شناسایی شده از مهم‌ترین این مداخلات عنوان شده است. براساس آمارها از تاریخ ۱۴ اسفند سال قبل تا روز ۲۳ فروردین ماه سال‌جاری ۷۰ میلیون ایرانی غربالگری شده‌اند که تنها ۲/ ۰ درصد افراد به پزشک ارجاع داده شدند.