تداوم روند کاهشی

دیروز تعداد مبتلایان جدید کرونا ۱۶۱۷ تن اعلام شد تا مجموع میزان مبتلایان در کشور از مرز ۷۳ هزار نفر عبور کند. رقم دقیق مجموع مبتلایان ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر است. نکته‌ای که وجود دارد اینکه روند کاهشی تعداد مبتلایان در طول ۲ هفته گذشته با یک وفقه، تداوم داشته است.  از ۱۱ فروردین که میزان مبتلایان روزانه ۳۱۸۶ نفر بود تا ۲۱ فروردین رقم مبتلایان روزانه به ۱۶۳۴ نفر رسید؛ اما در ۲۲ فروردین میزان مبتلایان با افزایش قابل‌توجه ۱۹۷۲ مورد گزارش شد. با این حال، از آن روز تا دیروز، باز هم تعداد مبتلایان روند کاهشی به خود گرفته و به مرز ۱۶۰۰ تن رسیده است. نکته دیگری که روند کاهشی ابتلا را مستندتر می‌کند، افزایش تست‌های آزمایشگاهی است.

مطابق گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۱۲ هزار و ۳۹ تست تشخیص کووید-۱۹ انجام شده که حداقل تا آمارهایی که تاکنون اعلام شده بالاترین مقدار بوده است.  از این میزان تست، نتیجه ۴/ ۱۳ درصد آنها مثبت بوده که این نسبت کمترین مقدار براساس آمارهای موجود است. مجموعا تا ۲۵ فروردین نیز ۲۷۵ هزار و ۴۲۷ تست آزمایشگاهی در سطح کشور گرفته شده که ۶/ ۲۶ درصد آنها مبتلا به کووید-۱۹ بوده‌اند. این نسبت در هفته گذشته در محدوده ۳۰ درصد قرار داشته است. این روند نیز نویدبخش این است که روند تشخیص بیماری در کشور دارای سرعت بیشتری شده است.

وضعیت فوت‌شده‌ها

با وجود اینکه میزان مبتلایان روزانه کرونا از مرز ۳۱۰۰ نفر به مرز ۱۶۰۰ نفر رسیده است(حدود ۵۰ درصد افت)، اما در تعداد فوتی‌ها هیچ‌گاه چنین افتی مشاهده نشد. بالاترین میزان فوتی روزانه در ۱۶ فروردین ثبت شد که ۱۵۸ مورد بود. اما میزان فوتی‌ها هیچ‌گاه به نصف این مقدار نرسید. با این حال در روز دوشنبه، ۲۵ فروردین کمترین میزان فوتی‌ها در سال ۹۹ گزارش شد؛ ۱۱۱ تن. این عدد، کمترین میزان فوتی روزانه از ۲۵ اسفند به‌حساب می‌آید. میزان فوتی‌ها از ۱۶ فروردین تقریبا در مسیر کاهشی حرکت می‌کند و از ۱۵۸ تن به ۱۱۱ تن رسیده است. اکنون مجموع فوتی‌های کشور در اثر کرونا، ۴هزار و ۵۸۵ مورد است.

نرخ مرگ‌ومیر کرونا در ایران نیز اکنون به داده‌های جهانی نزدیک‌تر شده است. روز گذشته، ۹/ ۶ درصد از مبتلایان جدید را فوت شده‌ها تشکیل می‌دادند. این رقم برای آمار تجمعی نیز در محدوده ۲۵/ ۶ درصد قرار دارد.

طبق آمارهای جهانی، تاکنون ۱۷/ ۶ درصد از مبتلایان کرونا جانشان را از دست داده‌اند. بالا رفتن نسبت مرگ‌ومیر کرونا در دنیا نسبت به اوایل شیوع بیماری، بیشتر به کنترل بیماری در کشور چین باز می‌گردد. در واقع در دوره‌ای که چینی‌ها غالب مبتلایان کرونا در دنیا را تشکیل می‌دادند، نسبت فوتی به ابتلا در محدوده ۴ درصد قرار داشت، اما هنگامی که شیوع گسترده‌تر شد و اروپا و آمریکا را نیز در بر گرفت، درصد مرگ‌ومیر کرونا نیز تدریجا به سمت اعداد بالاتری حرکت کرد. در واقع یا میزان مرگ‌ومیر کرونا در باقی دنیا بالاتر از چین است یا اینکه آمارهای چین چندان دقیق نبوده است.

البته مساله دیگری که وجود داشته، هرم سنی جمعیتی در کشورهای درگیر است که این نسبت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هر چه جمعیت سالمند در کشوری از فراوانی بیشتری برخوردار باشد جمعیت آسیب‌پذیر نسبت به ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد بود و احتمالا نسبت مرگ‌ومیر نیز در آن کشور بالاتر است. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده به شکل دقیق، نسبت مرگ‌ومیر کرونا در کشورها را با هرم سنی جمعیت آنها مقایسه خواهد کرد.