جدیدترین آمارها حاکی از آن است که در روز گذشته میزان مبتلایان روزانه به رقم ۱۳۴۳ نفر رسیده که کمترین سطح از ۴ فروردین ماه بوده است. میزان مبتلایان در مقیاس روزانه کاهش ۲ درصدی را ثبت کرده است. همچنین میزان فوتی‌ها در روز گذشته ۸۷ نفر ثبت شده است. این رقم برخلاف روند چند روز اخیر، افزایش ۲/ ۱۹ درصدی را نسبت به روز قبل از آن، ثبت کرده است، اما با توجه به روند نزولی مبتلایان به‌نظر نمی‌رسد این روند در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد. به‌نظر می‌رسد با توجه به آمار روند نزولی در فروردین، این انتظار وجود دارد که در پایان اردیبهشت، شرایط عادی در کشور حکفرما شود.

در هفته‌های پایانی سال قبل، شرایط نگران‌کننده‌ای در مسیر کرونا مشاهده می‌شد، به نحوی که روند مبتلایان روز به روز افزایش می‌یافت و به سطح بیماران در بیمارستان‌ها افزوده شد. با توجه به شروع سال جدید، تعطیلی‌های گسترده در کشور شروع شد و از سوی دیگر، با توجه به اعمال برخی محدودیت‌های دیگر، شرایط برای کنترل بیماری کرونا مهیا شد.

کارشناسان معتقدند تعطیلات نوروزی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نقش اصلی  را در کنترل این بیماری ایفا کرده است.

شرایط مبتلایان در روز آخر فروردین

براساس آمارها روز گذشته میزان مبتلایان روزانه با ثبت رقم ۱۳۴۳ کاهش ۲ درصدی را نسبت به آمار روز قبل از آن ثبت کرد. این میزان، کمترین سطح از ۴ فروردین ماه سال‌جاری محسوب می‌شود، البته در آن زمان سطح تست افراد کرونایی، بسیار کمتر از شرایط کنونی بوده است. با آمار روز گذشته، میزان کل مبتلایان به ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است. این رقم نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد ۲ درصدی را ثبت کرده و کمترین سطح رشد هفتگی از ابتدای زمان آماردهی است. با این آمار، ایران در جدول رده‌بندی از نظر بیشترین ابتلا در رده هشتم قرار گرفته است. این درحالی است که با توجه به افزایش میزان مبتلایان ترکیه، این کشور جای ایران را از نظر کل مبتلایان گرفته است. آمار این کشور تا روز گذشته ۸۲ هزار و ۳۲۹ نفر اعلام شد. نکته قابل‌توجه اینکه کشورهایی که بیشترین ابتلا را از این بیماری گزارش کردند، به جز ایران جزو کشورهای توسعه‌یافته‌ از نظر اقتصادی هستند و مبادلات تجاری و نقل‌وانتقال انسانی بالایی دارند. بالاترین آمار مبتلایان برای آمریکا است که ۷۳۸ هزار مبتلا شناسایی شده‌اند و حدود ۴۰ هزار فوتی نیز گزارش شده است.

افزایش موقت فوتی‌ها

روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه ۸۷ نفر گزارش شده است. این درحالی است که در تاریخ ۳۰ فروردین میزان فوتی‌های روزانه به ۷۳ نفر کاهش یافته بود. در نتیجه روز گذشته آمار فوتی‌ها طی یک روز افزایش ۲/ ۱۹ درصدی را ثبت کرده است. اگرچه میزان فوتی‌ها در یک روز روند افزایشی را ثبت کرده است، اما به‌نظر نمی‌رسد این روند در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد، زیرا براساس آمارها، روند مبتلایان در روزهای اخیر کاهشی بوده است. در نتیجه این انتظار وجود دارد که میزان فوتی‌ها نیز در روزهای آینده روند نزولی در پیش بگیرد، براساس آمار حدود ۳ هزار و ۴۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در مجموع کل فوتی‌ها تا روز گذشته براساس بیماری کرونا به رقم ۵۱۱۸ نفر رسیده است. با این آمار نسبت کل فوتی‌ها به کل مبتلایان به رقم ۲۳/ ۶ درصد رسیده است. همچنین درصد فوتی‌ها به ابتلای هر روز نیز معادل ۵/ ۶ درصد گزارش شده است. رشد هفتگی کل مرگ‌ومیر نسبت به هفته قبل افزایش ۷/ ۱ درصدی را ثبت کرده است.

براساس آمارهای اعلام شده تا روز گذشته میزان کل آزمایش‌ها به رقم ۳۴۱ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است. میزان آزمایش‌های صورت گرفته در ۳۱ فروردین ماه معادل ۱۱ هزار و ۵۲۵ نفر بوده است. با این آمار نسبت مبتلایان به کل آزمایش‌های صورت گرفته تا روز گذشته به رقم ۶۵/ ۱۱ درصد رسیده است. به بیان دیگر از هر ۱۰ آزمایش گرفته شده، تنها جواب ۱/ ۱ نفر مثبت شده است. این درحالی است که به‌طور کلی نیز نسبت افراد کرونایی نسبت به کل افراد مبتلا شده به رقم ۲۴ درصد رسیده است. به بیان دیگر، کمتر از یک چهارم از افراد تست شده به کرونا مبتلا شده‌اند.

چشم‌انداز تولید واکسن

روز گذشته وزارت بهداشت و درمان همزمان با آمار، گزارش اپیدمیولوژی خود را منتشر کرد. در یک بخش از این گزارش، به چشم‌انداز تولید واکسن کووید-۱۹ در جهان اشاره شده است. براساس این گزارش، توالی ژنتیکی ویروس کووید- ۱۹ در ۲۱ دی ماه سال قبل به‌دست آمد. از آن زمان، فعالیت گسترده موسسات تحقیق و توسعه جهانی برای تولید واکسن این بیماری آغاز شد. ائتلاف CEPI با همکاری سازمان جهانی بهداشت، به منظور حمایت و توسعه این تحقیقات، اقدام به راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی پویا از پروژه‌های تولید واکسن در جهان کرده است. تا ۲۰ فروردین ماه سال‌جاری، ۱۱۵ پروژه ساخت واکسن در این بانک ثبت شده است که از این تعداد، ۷۸ پروژه تایید شده، ۷۳ پروژه در مرحله اکتشافی، (مرحله برنامه‌ریزی اولیه که هنوز هیچ آزمایشی بر روی ساختار انسان انجام نداده‌اند) یا مرحله پیش بالینی (انجام آزمایش روی عملکرد بدن یا آماده‌سازی برای کارآزمایی بالینی) قرار دارند. تعداد زیادی از این پروژه‌ها نیز آمادگی خود را برای انجام کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند. درحال‌حاضر، بسیاری از روش‌های جدید تولید واکسن، مبنای کار واکسن‌های دارای مجوز موجود نیستند؛ اما توسعه بسترهای فناوری در علومی مانند آنکولوژی، توسعه‌دهندگان واکسن‌ها را تشویق کرده تا از فرصت‌های به‌وجود آمده به نفع توسعه روش‌های جدید ساخت واکسن استفاده کنند. قابل درک است که برخی از این روش‌های تولید واکسن ممکن است برای زیرگروه‌های خاص جمعیتی مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار یا بیماران دارای نقص سیستم ایمنی مناسب‌تر باشند.

 

06-01