تعادل در میزان مبتلایان

براساس آمارها میزان مبتلایان روزانه در روز گذشته (۶ اردیبهشت ماه) به رقم ۱۱۳۴ نفر رسیده است.

این رقم نسبت به آمار ۵‌ اردیبهشت کاهش ۳ درصدی را ثبت کرده است، در روز ۵ اردیبهشت میزان مبتلایان روزانه ۱۱۶۸ نفر گزارش شده بود اما نسبت به دو روز قبل، آمارهای روزانه بالاتر بود، زیرا در روز ۴ اردیبهشت میزان مبتلایان روزانه به ۱۰۳۰ نفر رسیده بود. شاید این امید می‌رفت که در دو روز اخیر، آمار مبتلایان روزانه سه رقمی شود، اما آمار دو روز اخیر نشان می‌دهد که روند افزایشی محدودی را تجربه کرده است. البته آمار روز گذشته نسبت به هفته مشابه قبل کاهش ۴/ ۱۷ درصدی را ثبت کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد که به‌طور کلی روند مبتلایان کرونا کاهشی است. در روزهای گذشته، فعالیت‌های کاری افزایش یافته و نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به‌خصوص در شهرهای شلوغ وجود دارد. این درحالی است که سیاست‌گذاران هشدار دادند در صورتی که آمارهای مبتلایان افزایش یابد، سیاست‌های محدود‌کننده در شهرها بازخواهد گشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان ایران به رقم ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر رسیده است. با این رقم ایران در مقایسه با دیگر کشورها در رده هشتم قرار گرفته است.

دومین رقم فوتی‌های روزانه

براساس آمارها میزان فوتی‌های روز گذشته رقمی معادل با ۷۶ نفر بوده است، این رقم طی یک هفته اخیر کمترین میزان بوده است، همچنین تعداد فوتی‌ها نسبت به روز قبل از آن یعنی ۵ اردیبهشت ماه کاهش ۳/ ۱۸ درصدی را ثبت کرده است. براساس آمارها، کمترین میزان فوتی‌های سال‌جاری در روز ۳۰ فروردین ماه گزارش شد، با آمار ۷۳ فوتی در یک روز. آمارهای ۶ اردیبهشت پس از ۳۰ فروردین ماه در رده دوم کمترین میزان فوتی‌ها در یک روز قرار دارد. روز گذشته نسبت فوتی‌ها به ابتلای روزانه به سطح ۷/ ۶ درصد رسیده است. همچنین با آمار روز گذشته مجموع کل درگذشتگان ناشی از بیماری کرونا در ایران به ۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.

نسبت کل فوتی‌های ایران نسبت به مبتلایان در ایران رقم ۳۳/ ۶ درصد است. به‌نظر می‌رسد که با این نسبت‌ها، بخش قابل‌توجهی از مبتلایان در ایران ناشناخته باقی مانده‌اند. براساس آمارهای جهانی ترکیه با شناسایی ۱۰۵ هزار بیمار، فوتی‌هایی به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ نفر را ثبت کرده است. همچنین در روسیه، میزان مبتلایان رقمی حدود ۷۴ هزار نفر گزارش شده، درحالی‌که فوتی‌های این کشور تنها ۶۸۱ نفر بوده است. در مجموع به‌نظر می‌رسد کشورهایی که وضعیت مشابهی از نظر مبتلایان با ایران داشته‌اند، فوتی‌های کمتری را ثبت کرده‌اند. نکته دیگر، اما روز گذشته نشان می‌دهد که میزان افرادی که در وضعیت شدید بیماری قرار دارند به ۳ هزار و ۹۶ نفر رسیده است.

این رقم نیز نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است. درحال‌حاضر تعداد افراد فعال بیمار رقمی حدود ۱۵ هزار نفر است. این میزان مبتلا نسبت به یک هفته قبل تقریبا نصف شده است. با توجه به این آمار، به‌خصوص طی دو هفته اخیر میزان افراد فعال از نظر بیماری کاهش قابل‌توجهی داشته است.

میزان تست‌ها در ایران کم است

براساس آمارهای وزارت بهداشت در روز گذشته میزان تست‌های گرفته شده در ایران به رقم ۴۱۰ هزار و ۷۵ نفر رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که تعداد تست‌های انجام شده ایران در روز ۶ اردیبهشت ماه معادل ۱۰ هزار و ۱۴۸ نفر بوده است. این رقم طی هفت روز منتهی به روز گذشته کمترین میزان بوده است. به‌نظر می‌رسد که در روزهای پایانی هفته، میزان تست‌های انجام شده نسبت به روزهای عادی کمتر است.  بنابراین، در زمان انتشار گزارش در روز جمعه یا شنبه، آمار آزمایش‌های انجام شده نسبت به روزهای معمولی کمتر است. اصولا آمارهای وزارت بهداشت در ساعت ۱۴ هر روز اعلام می‌شود و بنابراین اکثر افراد مبتلا یا فوتی‌ها مربوط به روز قبل است. بنابراین احتمالا کاهش تست‌های انجام شده به‌دلیل تعطیلی برخی از مراکز در روزهای پایانی هفته است. این روند در تاریخ‌های ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه نیز مشاهده می‌شود.

با حساب آمارهای روز گذشته، نسبت افراد مبتلا به انجام تست شده در یک روز به رقم ۱۷/ ۱۱ درصد رسیده است. به بیان دیگر از هر ۱۰۰ نفر افراد تست شده، آزمایش ۱۱ درصد مثبت گزارش شده است. از سوی دیگر، نسبت کل افراد مبتلا به افراد آزمایش شده در ایران به رقم ۸/ ۲۱ درصد رسیده است. طبیعی است که با افزایش قدرت آزمایش‌گیری در ایران این رقم در هفته‌های اخیر روند نزولی را ثبت کرده است. اما به‌رغم بالا بودن سطح آزمایش در هفته‌های اخیر، ایران در بین کشورهای با میزان ابتلای بالا کمترین سطح از آزمایش را ثبت کرده است. براساس ارقامی که سایت worldometers منتشر کرده است، ایران از هر یک میلیون نفر ۴۸۸۲ نفر را تست کرده است.

 این رقم در بین ۱۰ کشور اول کمترین سطح است، به‌عنوان مثال ترکیه به ازای یک میلیون نفر ۹ هزار و ۸۴۴ نفر را تست کرده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آمار برای روسیه رقمی معادل با ۱۸ هزار و ۶۴۹ نفر است. در بین ۱۰ کشور نخست، ایتالیا با ثبت رقم ۲۷ هزار تست به ازای یک میلیون نفر بیشترین سطح آزمایش را ثبت کرده است. این آمارها حتی از آلمان نیز به میزان ۳ هزار نفر بالاتر ثبت شده است، آمریکا نیز با ثبت کمتر از ۲۰ هزار تست در یک میلیون نفر، در رده بعدی قرار دارد. سازمان جهانی بهداشت یکی از راه‌های کنترل و مدیریت بیماری را انجام تست در سطح گسترده عنوان کرده است، البته در برخی کشورها نظیر ایران عمده تست‌ها از افراد بد حال گرفته می‌شود و افرادی که وضعیت مساعدی دارند اصولا در خانه‌ها قرنطینه می‌شوند.

 

06-01