در کنار این آمار روز گذشته، میزان کل فوتی‌های روزانه ۹۶ نفر گزارش شده است که البته افزایش ۶۰ درصدی را نسبت به آمار روز قبل دارد. در نتیجه، تا روز گذشته میزان کل مبتلایان معادل ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر و میزان کل فوتی‌ها معادل ۵۸۰۶ نفر بوده است. نکته دیگر اینکه در روز گذشته، نسبت افراد مبتلا به آزمایش‌شده به رقم ۹ درصد رسیده است، این رقم نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، کمتر از یک نفر به این ویروس آلوده شده‌اند.

نزول کرونایی‌ها به زیر هزار

آمارها نشان می‌دهد میزان مبتلایان روزانه به رقم ۹۹۱ نفر در روز رسیده است. براساس آمارهای ۴۷ روز اخیر، همواره میزان مبتلایان چهار رقمی بوده است. اما آمار روز گذشته، به این روند پایان داد. آمارهای کرونایی در روز ۸ اردیبهشت کاهش ۱۴ درصدی را طی یک روز تجربه کرده است. همچنین نسبت به هفته قبل نیز میزان مبتلایان روزانه در ایران افت ۲۴ درصدی را ثبت کرده است. این روند تایید می‌کند که میزان مبتلایان در روزهای اخیر روند نزولی را ثبت کرده است. بیشترین میزان مبتلایان روزانه در ایران در ۱۱فروردین ماه گزارش شد که این رقم به ۳ هزار و ۱۸۶ نفر رسید، پس از این تاریخ روند ابتلای روزانه با یک شیب ملایم در حال کاهش بوده است. به نحوی که طی حدود یک ماه به کمتر از یک‌سوم کاهش یافته است. با توجه به این روند در روز گذشته مجموع کل مبتلایان در ایران به رقم ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است. با این آمار ایران از لحاظ مبتلایان پس از ترکیه در رده هشتم قرار گرفته است. میزان مبتلایان ترکیه ۱۱۰ هزار نفر گزارش شده است. روز گذشته، روسیه نیز با شناسایی ۸۷ هزار بیمار جایگاه چین را در رتبه نهم تصاحب کرد. به نظر می‌رسد در روزهای آینده میزان مبتلایان این کشور از ایران نیز بیشتر خواهد بود. البته کل فوتی‌های این کشور به میزان ۷۹۴ نفر گزارش شده است. بر اساس آمارها آمریکا با شناسایی ۹۸۷ هزار نفر بیمار رتبه نخست را در دنیا دارد و پس از آن اسپانیا با ۲۲۶ هزار نفر و ایتالیا با ۱۹۷ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیشترین فوتی‌ها نیز مربوط به این سه کشور است و آمریکا با ثبت رقم ۵۵ هزار فوتی پیشتاز است. در مجموع به نظر می‌رسد در روزهای اخیر، سرعت شیوع کرونا در برخی کشورها نظیر اسپانیا و ایتالیا کندتر از گذشته شده، اما روند افزایشی در برخی کشورها نظیر آمریکا و روسیه نسبتا بالا است.

بهبود ۷۰ هزار نفر از مبتلایان

بر اساس آمارهای اعلام شده تا روز گذشته ۷۰ هزار و ۹۳۳ نفر از مبتلایان کرونا در ایران بهبود یافته و مرخص شده‌اند. از این رقم، ۳۰۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری قرار گرفته‌اند. ایران، یکی از بالاترین سطح بهبودها در بین کشورها را داشته است. اسپانیا با بهبود ۱۲۷ هزار نفر در روز یکی از بالاترین میزان بهبودی‌ها را در دنیا ثبت کرده است. آمریکا با ۱۱۸ هزار نفر و آلمان با ۱۱۴ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

افزایش ۶۰ درصدی فوتی ها

به‌رغم کاهش میزان مبتلایان در ایران، یکی از آمارهای نگران‌کننده دیروز بالا رفتن میزان فوتی‌ها به ۹۶ نفر است. این رقم بیشترین سطح در دو هفته اخیر بوده است. در این مدت همواره میزان فوتی‌ها زیر ۱۰۰ نفر بوده، اما روند نوسانی داشته است. به‌عنوان مثال، میزان فوتی‌ها در روز ۷ اردیبهشت ماه ۶۰ نفر گزارش شده بود که کمترین سطح در هفت هفته اخیر بود. اما نسبت به این روز، آمار فوتی‌های روزانه ۶۰ درصد افزایش یافته است. کاهش میزان مبتلایان و افزایش میزان فوتی‌ها باعث شده که درصد افراد فوتی به مبتلا در روز گذشته به رقم ۷/ ۹ درصد افزایش یابد. همچنین با آمار روز گذشته، کل میزان فوتی‌های ایران بر اثر بیماری کرونا به رقم ۵هزار و ۸۰۶ نفر رسیده است. نسبت کل فوتی‌های ایران به کل مبتلایان به سطح ۳۵/ ۶ درصد رسیده است، این نسبت در کل دنیا به میزان ۷/ ۶ درصد گزارش شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده روز گذشته، میزان کل آزمایش‌های انجام شده در ایران به رقم ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ نفر رسیده است، از این رقم تعداد ۱۱هزار و ۱۶ عدد از آزمایش‌ها در روز گذشته گرفته شده است. یکی از معیارهایی که می‌تواند درباره کاهش یا افزایش بیماری‌ها مدنظر قرار گیرد، میزان مبتلایان بیماری نسبت به تست‌های انجام شده است. ممکن است در برخی روزها به دلیل کاهش میزان تست‌گیری، میزان مبتلایان نیز کاهش یابد، اما اگر بین این دو متغیر یک نسبتی محاسبه ‌شود، می‌تواند این خطا را بپوشاند. به‌عنوان مثال، اگر در یک روز میزان آزمایش‌ها در ایران دوبرابر شود، احتمالا میزان مبتلایان شناسایی شده نیز بیشتر از روز قبل است، اما این دلیلی بر روند افزایش شیوع بیماری در کشور نیست، بلکه قدرت تست‌گیری در کشور افزایش یافته است. بر اساس آمارها در روز گذشته نسبت افراد مبتلا به کل تست‌ها به رقم ۹ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰ فرد مورد آزمایش کمتر از یک نفر مثبت اعلام شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده این نسبت در هفته آخر فروردین ماه در سطح حدود ۱۵ درصد اعلام شده است. به نظر نمی‌رسد طی دو هفته اخیر تغییر قابل توجهی در ظرفیت تست‌گیری بیماران کرونایی اتفاق افتاده و در هر روز به میزان حدود ۱۱ هزار تست انجام می‌شود که شاید به این دلیل باشد که شیوع بیماری در بسیاری از نقاط کشور کاهش یافته و در نهایت نیازی به دریافت تست وجود ندارد. البته که سازمان بهداشت جهانی یکی از راه‌های کنترل این بیماری را تست‌های گسترده افراد مشکوک و غیرمشکوک عنوان کرده است، اما به نظر می‌رسد در ایران عمدتا از افراد مشکوک تست گرفته می‌شود. اخیرا یکی از مسوولان وزارت بهداشت عنوان کرده که قرار است سیاست بیماریابی گسترده با انجام حدود ۵/ ۱ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک و خانواده‌های آنها صورت گیرد. یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که آیا این ظرفیت آزمایش‌گیری در کشور وجود دارد؟ وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون ۳۵ هزار آزمایش سرپایی انجام داده که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و اندیشمندان نظام سلامت بوده است. حال سوال اصلی این است که چگونه می‌توان این تعداد آزمایش را به حدود ۵/ ۱ میلیون نفر افزایش داد.

 

06-01