حجم بسته‌های مالی بحران کرونا؟

بر اساس تحلیل انجام شده توسط سازمان پژوهشی بروژل، در حال حاضر آلمان کشوری است که گسترده‌ ترین برنامه بسته محرک مالی را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می‌دهد. میزان این محرک مالی ۲۲۰۰ میلیارد دلار است که ۶۰ درصد از بازدهی اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ را شامل می‌شود. یعنی دولت‌های فدرال و ایالتی آلمان به میزان قابل توجهی پشتوانه مالی را نسبت به کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده و اسپانیا ارائه می‌دهند. مجلس ایالات متحده در هفته گذشته لایحه محرک مالی دوم ۴۸۴ میلیارد دلاری را تصویب کرد. حتی با افزودن این مبلغ، برنامه محرک مالی تنها ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته را شامل می‌شود. با این حال، سهم کمک‌های مالی مستقیم پرداخت شده در ایالات متحده تا کنون (۱/ ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی) نسبت به سایر کشورها در این تحقیق بیشتر است. قابل ذکر است که بسته‌های محرک مالی در نظر گرفته شده برای خسارات وارد شده بر اثر ویروس کرونا در ایتالیا ۴۴ درصد، فرانسه ۲۶ درصد، بریتانیا ۲۱ درصد و اسپانیا ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال ۲۰۱۹ را شامل می‌شود.

افزایش دستمزد ضرب طلا در آمریکا

کاهش تولید و عرضه طلا در سراسر دنیا و محدودیت ارسال آن به اقصی نقاط جهان به دلیل مقررات مرتبط با قرنطینه ناشی از پاندمی کرونا، اجرت سکه‌های طلای آمریکا را به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رساند.

سرمایه‌گذاران به نظر نمی‌توانند در دوران پاندمی کرونا دسترسی کافی به طلا داشته باشند و در نتیجه مایلند برای به دست آوردن فلز زرد، مبالغ هنگفتی را هزینه کنند. مصرف‌کنندگانی که قصد خرید سکه‌های طلا را دارند به طور معمول باید مبلغ بیشتری را در مقایسه با قیمت اعلام شده هر اونس طلا در بازارهای مالی لندن و نیویورک، پرداخت کنند و براساس اظهارات «رابرت هیگینز» مدیر اجرایی ارشد گروه دارایی آرژنت مستقر در ویلمینگتون در ایالت دلاور، این مابه‌التفاوت در دو ماه گذشته با افزایش سه برابری به ۱۳۵ دلار رسیده است. هیگینز در گفت‌وگویی با اشاره به سکه طلای مشهور آمریکا گفت: سکه طلای امریکن‌گلد‌ایگل تاکنون چنین اجرت ساختی را تجربه نکرده است. این افزایش تحت تاثیر قرنطینه مرتبط با ویروس کرونا، تشدید شده است؛ اقدامی الزامی که در نهایت عرضه سکه و شمش را برای ارسال به اقصی نقاط جهان تحت فشار قرار داده و در عین حال، سرمایه‌گذارانی را که بازارهای جهانی و هرج و مرج اقتصادی باعث نگرانی و اضطرابشان شده است، به عنوان سرمایه‌ا‌ی امن به طمع انداخته است.

هیگینز افزود: تا زمانی که جهان بر ناهماهنگی جاری غلبه کرده و به روال عادی عرضه و تقاضا بازگردد، این مابه‌التفاوت باقی خواهد ماند. بر اساس آمار و ارقام ثبت شده توسط  Certified Coin Exchangeُ، اجرت سکه‌های طلا به بالاترین حد در ۶سال اخیر رسیده است.

براساس گزارش شورای جهانی طلا، میزان تقاضای شمش و سکه در سال گذشته با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شد و به یکی از پایین‌ترین سطوح خود از سال ۲۰۰۹میلادی به بعد رسید، اما به دنبال هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلای ضرابخانه آمریکا در مارس ۲۰۲۰، روند نزولی تقاضای سکه با بیشترین سرعت در سه سال اخیر، وارونه شد.

هیگینز ۴۰ ساله، شرکتی را اداره می‌کند که به طور ماهانه معمولا با یک تا ۵/  ۱ میلیون اونس طلا سر و کار دارد. به گفته وی، این رقم در ماه مارس و همزمان با جهش اجرت، به بیش از ۵/  ۶ میلیون اونس افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه برخی از کارخانه‌های فرآوری طلا نیمه فعال هستند، هیگینز انتظار دارد فشردگی نوسانات طی ماه‌های آتی کاهش پیدا کند. شرکت میش مونترا اینترنشنال فعال در حوزه خرید و فروش سکه و فلزات گران‌قیمت در قالب شمش و مشابه آن که در ایالت کالیفرنیا واقع شده است، برای مدت ۳ تا ۴ هفته سکه‌های طلا را با قیمت‌هایی بسیار گزاف فروخته است.

این شرکت روز پنج‌شنبه به مشتریان خود اعلام کرد که سکه‌های یک اونسی موجود در انبارش را با اجرت ۷درصدی یا به قیمت تقریبی یک هزار و ۸۵۱ دلار به فروش گذاشته است؛ این در حالی بود که قیمت لحظه‌ای طلا در بازار روز جمعه کار خود را با قیمت ۱۷۲۹ دلار به پایان رساند. رئیس این شرکت در این‌باره گفت: منطقی نیست؛ در بازار فاکتوری وجود دارد که باعث شده بسیاری از خریداران دیگر به سیستم اعتماد نکرده و برای اینکه خیالشان راحت باشد فلزات گرانبهای خود را به اصطلاح زیر بالش خود داشته باشند.