تغییرات کرونا در ۲۱ اردیبهشت

روز گذشته، وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که ۱۳۸۳ نفر به افراد مبتلا به کرونا در کشور افزوده شده است، این رقم نسبت به روز قبل از آن کاهش ۱۰ درصدی داشته، اما نسبت به هفته قبل افزایش ۴۲ درصدی را ثبت کرده است. با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان در ایران به رقم ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است. مسوولان عنوان کردند که بیشترین آمارها در استان تهران و خوزستان بوده، اما از نظر سرانه جمعیتی وضعیت خوزستان از لحاظ بیماری کرونا شدیدتر است. روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه نیز ۵۱ نفر گزارش شد، این رقم نسبت به روز قبل از آن افزایش ۶ درصدی و نسبت به هفته قبل افزایش ۹ درصدی داشته است. اما روند فوتی‌ها به‌طور کل کاهشی بوده است و این موضوع در مقایسه آمار هفتگی قابل مشاهده است. در مجموع میزان کل فوتی‌ها در ایران به رقم ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است. با این آمار نسبت کل فوتی‌ها به مبتلایان به رقم ۱۷/ ۶ درصدی رسیده است. این نسبت در دنیا ۷۸/ ۶ درصد است. بنابراین ایران نسبت به نُرم جهانی، در سطح پایین‌تری از این نسبت قرار دارند. اصولا در کشورهایی که سطح تست‌ها فراگیر شده، این نسبت به زیر ۲ درصد می‌رسد.

در روز گذشته، در کشور میزان آزمایش‌های انجام شده به رقم ۱۳ هزار و ۴۴۹ عدد رسید، این رقم نسبت به دو روز قبل کمی کاهش یافته است. در مجموع، کل آزمایش‌های کرونایی انجام شده در کشور به رقم ۵۸۶ هزار و۶۶۹ عدد رسیده است. همچنین نسبت افراد مبتلا به آزمایش‌های انجام شده در ایران معادل ۳۴/ ۱۸ درصد است. این نسبت با توجه به گسترش تست‌های انجام شده در روزهای اخیر، روند نزولی را طی می‌کند. به‌نظر می‌رسد میزان مبتلایان در روزهای اخیر با توجه به گسترش تست، افزایشی بوده، اما از سطح فوتی‌ها کاسته شده است.

تصویر آماری در هفته سوم

 اصولا تغییرات روزانه نمی‌تواند ملاکی برای روند کاهشی یا افزایشی باشد، به همین دلیل می‌توان آمار هفته سوم اردیبهشت ماه را نسبت به دو هفته اول سنجید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سوم اردیبهشت ماه میزان کل مبتلایان شناسایی شده به رقم ۱۰ هزار و ۱۷۹ نفر رسیده است. این میزان مبتلایان نسبت به هفته اول و دوم اردیبهشت ماه بیشتر بوده است. در هفته اول اردیبهشت میزان کل مبتلایان رقم ۸ هزار و ۲۷۰ نفر بود، در هفته دوم آمار مبتلایان کاهش شدیدی داشت و به سطح ۶ هزار و ۹۴۲ نفر رسید. این کاهش میزان مبتلایان، بیشتر به این دلیل بود که در دو هفته نخست، اکثر آزمایش‌ها از افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها بود، اما در هفته سوم اردیبهشت ماه میزان کل مبتلایان نسبت به دو هفته نخست بیشتر بوده است. مسوولان عنوان کردند که در روزهای اخیر سطح آزمایشات کرونا در ایران افزایش یافته و یکی از دلایل رشد مبتلایان، افزایش قدرت تست افراد بوده است. بررسی آمارها در هفته سوم این موضوع را تایید می‌کند، به‌طور کلی در هفته سوم اردیبهشت ماه ۹۰ هزار و ۳۹۶ آزمایش انجام‌شده است، این رقم برای هفته اول اردیبهشت ماه حدود ۷۹ هزار و۶۵۱ نفر و برای هفته دوم اردیبهشت ماه ۷۴ هزار و ۹۶۰ نفر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که روند افزایش مبتلایان در هفته سوم، با افزایش تست‌گیری همراه بوده است. اما نکته امیدوار‌کننده این است که میزان فوتی‌های هفته سوم، نسبت به دو هفته نخست، کاهشی بوده است. در هفته نخست اردیبهشت ماه ۵۹۲ نفر به دلیل بیماری کرونا در ایران فوت کردند، این رقم برای هفته دوم به ۴۹۳ نفر کاهش یافت. در هفته سوم نیز میزان فوتی‌ها به رقم ۴۳۷ نفر رسید تا روند کاهشی فوتی‌ها تداوم داشته باشد. این آمار نشان می‌دهد که می‌توان خوش بین بود که در هفته چهارم روند فوتی‌ها مجددا کاهشی باشد. مسوولان عنوان کردند که برای ارزیابی آمار کرونا نیاز به یک بازه زمانی ۶ ماهه است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که اگر این روند نزولی تداوم داشته باشد، تا انتهای خرداد سطح این بیماری به حد قابل کنترل خواهد رسید. البته در اکثر استان‌ها میزان شیوع بیماری کمتر از گذشته بوده، اما هستند استان‌هایی که در حال حاضر در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری قرار گرفته‌اند و شرایط در این استان‌ها سخت شده است. بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که امکان بازگشت بیماری کرونا در فصل پاییز و زمستان وجود دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی اثری در شیوع این بیماری نداشته و حتی در برخی از کشورهای گرمسیری میزان شیوع این بیماری بالا بوده است.

تغییرات جهانی آمار کرونا

آمارهای جهانی تا روز گذشته نشان می‌دهد که میزان کل مبتلایان در دنیا به رقم ۴ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر رسیده‌اند. از این رقم، میزان فوتی‌ها نیز ۲۸۰ هزار و ۵۱۳ نفر گزارش شده است. آمریکا با شناسایی یک میلیون و ۳۴۷ هزار بیمار کرونایی در صدر این جدول قرار دارد. میزان فوتی‌های این کشور نیز به رقم ۸۰ هزار نفر رسیده است. شیوه مقابله با این بیماری در آمریکا نقدهای زیادی در پی داشته به نحوی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نحوه عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را در مقابله با این بیماری نامناسب دانسته است. در بین دیگر کشورها اسپانیا با شناسایی ۲۶۴ هزار بیمار و ایتالیا با شناسایی ۲۱۸ هزار بیمار در رتبه دوم و سوم قرار دارند. یکی از نکات قابل‌توجه آمارهای جهانی روسیه است که تاکنون ۲۰۹ هزار بیمار را شناسایی کرده است، اما فوتی‌های این کشور زیر ۲ هزار نفر هستند. به بیان دیگر درصد فوتی‌ها در این کشور زیر یک درصد است. با آمارهای روز گذشته ایران از لحاظ ابتلا در رده دهم بیشترین مبتلایان قرار دارد و احتمال سقوط به رده‌های پایین‌تر نیز وجود دارد، زیرا در برخی کشورها شیب بیماری افزایش یافته است.

 

06-01