روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه با ثبت رقم ۳۵ نفر به کمترین سطح طی ۷۰ روز اخیر رسیده است. آخرین بار که میزان فوتی‌ها کمتر از این رقم گزارش شد، ۱۷ اسفند ماه بود که میزان فوتی‌های روزانه ۲۲ نفر گزارش شد. روز گذشته میزان مبتلایان روزانه نیز ۱۷۵۷ نفر اعلام شد که کاهش ۱۶ درصدی را طی یک روز ثبت کرده است. از تعداد مبتلایان جدید نیز، حدود ۸۰ درصد از افراد در وضعیت خفیف بیماری بوده و تنها ۲۰ درصد افراد در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. مسوولان وزارت بهداشت، ضمن تایید وضعیت بهتر شدن اکثر استان‌ها، هشدار دادند که هنوز شرایط طبیعی در کشور حکفرما نیست و باید فاصله‌گذاری اجتماعی مطابق روزهای قبل تداوم داشته باشد. همچنین با توجه به بحرانی بودن وضعیت خوزستان، در اکثر شهرستان‌های این استان وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. در مجموع با آمار روز گذشته میزان مبتلایان به رقم ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسید و میزان فوتی‌ها نیز با ثبت رقم ۶۹۷۳ نفر در آستانه ورود به یک سطح جدید قرار گرفت.

کمترین میزان فوت در ۷۰ روز اخیر

خبر مهم روز گذشته از آمارهای کرونایی کاهش میزان فوتی‌های روزانه به رقم ۳۵ نفر بود که نشان می‌دهد در هر ساعت حدود یک و نیم نفر فوت کرده‌اند. میزان فوتی‌ها در روز ۲۶ اردیبهشت ماه ۴۸ نفر بود که نشان می‌دهد در هر ساعت دو نفر جان خود را به‌دلیل کرونا از دست می‌دادند. نزول فوتی‌ها به رقم ۳۵ نفر در روز، تضمین نمی‌کند که در روزهای آینده نیز میزان فوتی‌ها در این سطح کم تداوم یابد. براساس آمارها درحال‌حاضر، ۲۷۱۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند که رقم نسبتا قابل‌توجهی محسوب می‌شود. اما کاهش فوتی‌ها به زیر ۴۰ نفر می‌تواند یک خبر امیدوار‌کننده باشد که روند نزولی فوتی‌ها در روزها و هفته‌های آینده ادامه یابد. این درحالی است که در برخی روزهای سال مانند نیمه فروردین ماه میزان فوتی‌ها به بیش از ۱۵۰ نفر در روز می‌رسید. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد وضعیت نسبت به قبل بسیار بهتر شده است، اما شرایط بیماری کرونا پایان نیافته و همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی تداوم یابد. این امکان هم وجود دارد که با آغاز فصل سرما، وضعیت بیماری کرونا دوباره تشدید و در نهایت به یک بیماری فصلی تبدیل شود. البته اگر بتوان واکسن یا داروی مناسبی برای مقابله با این بیماری پیدا کرد، می‌توان تا حدودی وضعیت بیماری را کنترل کرد. درحال‌حاضر با توجه به افزایش قدرت آزمایشگاهی و تولید کیت‌های تشخیص بیماری کرونا، وضعیت نسبت به قبل شرایط پایداری پیدا کرده است.

البته برخی از کارشناسان، تغییرات روند فوتی‌ها را برای تغییر روند بیماری ملاک مهم‌تری از مبتلایان می‌دانند؛ زیرا امکان دارد که قدرت شناسایی یا خطا برای تشخیص کرونا در کشورها متفاوت باشد. به گزارش یورونیوز، پروفسور ایوان دویل، مدیر پزشکی عمومی بهداشت بریتانیا می‌گوید مقایسه تعداد مرگ‌ومیر پیش و در هنگام کرونا بهترین نشانگر تاثیر کووید-۱۹ بر هر کشور است. او همچنین می‌افزاید: «این یک اقدام قابل مقایسه در سراسر جهان است. بنابراین ما می‌توانیم دریابیم که هر کشور در سطح جهانی تا چه اندازه از ویروس کرونا تاثیر پذیرفته و آسیب دیده است.» همچنین در برخی کشورها با توجه به نبود آنفلوآنزا، میزان فوتی‌ها با آمار سال قبل مقایسه می‌شود تا مشخص شود چه حد به میزان فوتی‌های جدید افزوده شده است. این نوع مقایسه می‌تواند اثر بیماری کرونا بر تغییرات مرگ‌ومیر سالانه را نشان دهد. برخی کارشناسان معتقدند که میزان مرگ در برخی کشورها نسبت به متوسط سال‌های قبل تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده ارزیابی درباره اثر کرونا بر تغییرات مرگ‌ومیر مشخص‌تر خواهد شد. درحال‌حاضر، بسیاری از کشورها پیش‌بینی کرده‌اند که روند فوتی‌ها در هفته‌های آینده کاهشی خواهد بود و در نتیجه خود را آماده بازگشت تدریجی به امور جاری می‌کنند. روز گذشته، مسابقات فوتبال لیگ آلمان نیز شروع شد، تا نقطه آغازی برای ورزش‌های گروهی باشد؛ هر چند که مسوولان این کشور تاکید کردند تا اطلاع ثانوی مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که شرایط به وضعیت قبل از کرونا بازنگشته است، اما نسبت به هفته‌های قبل بهتر شده و روزنه‌های امیدواری پررنگ‌تر از قبل شده است. از سوی دیگر در بسیاری از کشورها تحقیقات درباره واکسن ادامه داشته و امیدوارند که تا پایان سال میلادی این واکسن‌ها به مرحله تولید برسد. درحال‌حاضر، اما سه پرسش مهم در ذهن‌ها نقش بسته است: نخست اینکه پایان دور اول اپیدمی کرونا چه زمانی است و آیا با شدت گرفتن فصل گرما، شیوع این بیماری کاهش خواهد یافت؟‌ موضوع دوم این است که آیا موج دوم کرونا وجود خارجی دارد و اگر وجود دارد در چه مقطعی و با چه شدتی خواهد بود؟‌ سوال سوم و مهم‌تر این است که چه زمانی دانشمندان و پژوهشگران به یک نسخه شفابخش یا یک واکسن برای این بیماری دست پیدا خواهند کرد؟ به‌نظر نمی‌رسد که درحال‌حاضر پاسخ مشخصی به این سه پرسش وجود داشته باشد، بنابراین باید شرایط توام با احتیاط گذشته را ادامه داد تا میزان شیوع بیماری در کشورها کاهش یابد. البته برخی از افراد خوش‌بین معتقدند که امکان از بین رفتن این بیماری وجود خواهد داشت.

وضعیت کرونا در دنیا

روز گذشته آمار کل مبتلایان دنیا به ۴‌میلیون و ۶۴۹ هزار نفر رسید. همچنین میزان فوتی‌های ناشی از کرونا نیز در سطح ۳۱۰ هزار نفر است. آمریکا با ثبت یک و نیم میلیون بیمار کرونایی بیشترین سطح از مبتلایان را شناسایی کرده و میزان فوتی‌های این کشور به رقم ۸۸ هزار نفر رسیده است.رقم مبتلایان اسپانیا نیز به ۲۷۴ هزار نفر و میزان مبتلایان روسیه به ۲۷۲ هزار نفر رسیده است؛ با این تفاوت که کل فوتی‌های روسیه ۲هزارو ۵۳۷ نفر بوده، اما رقم فوتی‌های اسپانیا ۲۷ هزار و ۴۵۹ نفر گزارش شده است. پس از آمریکا، انگلیس بیشترین فوتی‌ها را با ۳۳ هزار نفر ثبت کرده و پس از آن ایتالیا با ۳۱ هزار نفر قرار دارد. در بین این کشورها ایران از نظر مبتلایان در رتبه دهم و از نظر فوتی‌ها در رتبه نهم دنیا قرار دارد. ترکیه با شناسایی ۱۴۶ هزار بیمار در رتبه قبل از ایران و هند با شناسایی ۸۷ هزار مبتلا بعد از ایران در رتبه یازدهم جای گرفته است. نکته جالب اینکه چین و هند که پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شوند، آمار فوتی و مبتلای نسبتا پایینی در مقایسه با جمعیت خود دارند. نکته جالب دیگر اینکه ایران از لحاظ بیماران با وضعیت شدید بیماری پس از آمریکا و برزیل در رتبه سوم دنیا قرار دارد و پس از ایران؛ روسیه، فرانسه و انگلیس حضور دارند.

 

06-01