اگر چه به گفته مسوولان بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت پایداری از این بیماری قرار دارند، اما شرایط در برخی استان‌ها نظیر خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، لرستان و کرمانشاه نگران‌کننده توصیف شده است. برخی پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال کاهش آمار کرونا به صفر در کشور غیرمنطقی است، این درحالی است که برخی کشورها توانسته‌اند با شناسایی فعال بیماران این رقم را در چند هفته متوالی به صفر برسانند. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل برای تولید واکسن به شکل انبوه باید ۶ ماه دیگر صبر کرد. مسوولان وزارت بهداشت نیز پیش‌بینی کردند که تا دو سال آینده این ویروس در کشور وجود خواهد داشت.

افزایش جزئی مبتلایان روزانه

روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که میزان مبتلایان جدید به رقم ۱۸۰۶ نفر رسیده است. این رقم نسبت به روز قبل افزایش ۳ درصدی را ثبت کرده است، همچنین نسبت به هفته قبل نیز میزان مبتلایان رشد ۳۱ درصدی داشته است. البته به گفته مسوولان وزارت بهداشت سهم بالایی از بیماران جدید نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته‌اند. از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰ مورد بستری و ۱۴۶۶ نفر در تماس با مبتلایان بوده که شناسایی شده‌اند. براساس آمارها میزان افرادی که در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند در ایران به ۲۷۰۵ نفر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درحال‌حاضر میزان بیماران بدحال کرونایی در ایران بیشتر از کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا است، درحالی‌که میزان مبتلایان و مرگ‌ومیر ایران نسبت به این دو کشور بسیار کمتر بوده است. روز گذشته میزان ابتلای تجمعی کرونا به رقم ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. با این آمار ایران در رتبه دهم کشورها از لحاظ تعداد مبتلایان کرونا قرار گرفته است. ترکیه با شناسایی ۱۴۸ هزار مبتلا در رتبه نهم بالاتر از ایران قرار دارد و از سوی دیگر، هند با شناسایی ۹۱ هزار بیمار در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

میزان فوتی‌ها نزدیک ۷ هزار نفر

روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه ۵۱ نفر گزارش شد، این رقم مشابه آمار یکشنبه هفته قبل است و به بیان دیگر رشد هفتگی آمار فوتی‌ها صفر بوده است، اما در بازه روزانه ۴۵ درصد به میزان فوتی‌ها افزوده شده است. روز شنبه میزان فوتی‌ها تنها ۳۵ نفر گزارش شد که به کمترین سطح طی ۷۰ روز اخیر رسیده بود، اما در روز گذشته این آمار ۱۶ نفر افزایش یافت. به‌طور کلی طی یک هفته اخیر متوسط فوتی‌های روزانه نسبت به هفته قبل از آن نزولی بوده است. با آمار روز گذشته میزان فوتی‌های کشور بر اثر کرونا به رقم ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسیده است. این انتظار وجود دارد که آمارها امروز به بیش از ۷هزارنفر برسد. همچنین براساس آمارهای وزارت بهداشت در روز گذشته میزان کل آزمایش‌های انجام شده به ۶۸۶ هزار و ۹۳۵ نفر رسیده است. این رقم به این معنی است که در روز گذشته ۱۴ هزار و ۲۵۶ آزمایش انجام شده است. ظرفیت آزمایش در کشور تا حد ۱۵ هزار عدد در روز است که این آمار نشان می‌دهد که از بیش از ۹۰ درصد ظرفیت تست استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که افراد بدون علامت نیز شناسایی شوند. در روز گذشته از هر ۱۰۰ آزمایش صورت گرفته در کشور جواب حدود ۱۳ نفر مثبت بوده است. در کل کشور از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از هر ۱۰۰ آزمایش صورت گرفته در کشور جواب ۱۷ نفر مثبت بوده است. بنابراین آمارها نشان می‌دهد که با توجه به افزایش قدرت تست‌گیری در روزهای اخیر، نسبت میزان فوتی‌ها به مبتلایان روند کاهشی را ثبت کرده است. درحال‌حاضر این نسبت در کشور ۸/ ۵ درصد است. در دنیا نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان به ۶/ ۶ درصد رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که نسبت فوتی‌ها در کشور کمتر از متوسط دنیا است که می‌تواند به دو دلیل باشد: میزان فوتی‌ها در کشور به نسبت دنیا سطح کمتری داشته است، یا اینکه در ایران نسبت به متوسط جهانی تست‌های بیشتری گرفته شده است.

آمریکا و روسیه در صدر مبتلایان

آمریکا و روسیه که در بعد سیاسی، دو رقیب دیرینه در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شوند، حالا به دو قطب اصلی کرونا تبدیل شده‌اند. درحال‌حاضر آمریکا با ثبت یک میلیون و ۵۰۰‌هزار بیمار رتبه نخست را از لحاظ بیشترین بیماران از آن خود کرده است. در رتبه بعدی هم روسیه قرار دارد که میزان مبتلایان این کشور به رقم ۲۸۱ هزارنفر رسیده است. اما نکته قابل‌توجه این است که میزان فوتی‌های این دو کشور بسیار متفاوت است. در آمریکا میزان فوتی‌ها به رقم ۹۰ هزار نفر رسیده و این رقم برای روسیه تنها ۲ هزار و ۶۳۱ نفر بوده است. به بیان دیگر، در آمریکا از هر یک میلیون نفر ۲۷۲ نفر بر اثر کرونا فوت کردند، اما در روسیه به ازای هر یک میلیون ۱۸ نفر فوت کردند، این رقم برای ایران ۸۳ نفر گزارش شده است. این رقم در بلژیک به ۴ هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسد و این کشور، به نسبت یکی از بیشترین فوتی‌ها را در مقایسه با جمعیت خود ثبت کرده است. با توجه به آمارهای جهانی ایران از نظر مبتلایان در رده دهم قرار گرفته است. همچنین از لحاظ فوتی‌ها نیز ایران نهمین کشور محسوب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که معیار شناسایی مبتلایان نمی‌تواند متر مشخصی برای وضعیت یک کشور باشد، بلکه باید میزان فوتی‌های هر کشور نسبت به جمعیت آن مدنظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که کشورهایی نظیر روسیه و آلمان قدرت تست‌گیری بالاتری داشته باشند و در نتیجه این کشور‌ها مبتلایان بالاتری را شناسایی کنند اما این موضوع نمی‌تواند تایید کند که وضعیت کشور رو به وخامت است یا اینکه بیماری در یک کشور نسبت به سایر کشورها شیوع بالاتری داشته است. همان‌طور که آمارها نیز نشان می‌دهد روسیه از نظر مبتلایان در رتبه دوم قرار گرفته است؛ اما از نظر فوتی‌ها این کشور جزو ۱۰ کشور نخست بیشترین میزان فوتی قرار نمی‌گیرد.

 

06-01