«دنیای‌اقتصاد» شنبه ۳ خرداد در گزارشی ملزومات مورد نیاز برای دستیابی به هدف تورمی در اقتصاد ایران را بررسی کرده است. عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی اظهار کرد: روز سه‌شنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف‌گذاری تورم» از سوی بانک‌مرکزی منتشر خواهد شد. در این رویکرد پیش‌نگرانه و فعال سیاست‌گذاری پولی، قطب نمای سیاست‌‌گذاری پولی، کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ تورم هدف‌گذاری شده است و برای رفع انحراف ایجاد شده، بانک‌مرکزی، نرخ سود سیاستی یا دالان نرخ سود را تعدیل کرده و با استفاده از عملیات بازار باز، نرخ جاری و موثر در بازار پول را تنظیم می‌کند.  وی ادامه داد: با تایید نهایی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، کسری بودجه سال ۱۳۹۹، درکنار عرضه سهام شرکت‌های دولتی و اموال مازاد دولت، از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در بازار پول و سرمایه تامین خواهد شد. طبق اطلاع واصله از همکاران خزانه‌داری کل کشور، در روزهای آینده شاهد عرضه اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه و بالطبع، تعمیق بیشتر بازار بدهی خواهیم بود.

ادغام دو بانک نظامی تا ۱۰ روز دیگر

همتی افزود: در ادامه روند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ظرف ۱۰ روز آینده با برگزاری مجامع «بانک‌مهر اقتصاد» و «بانک حکمت ایرانیان» ادغام این دو بانک در بانک سپه نهایی شده و مجمع سه بانک باقی‌مانده دیگر نیز به‌تدریج برگزار خواهد شد. بانک‌مرکزی مسیر اصلاح نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی بانک‌ها را با جدیت ادامه خواهد داد. حدود دوسال پیش خبر ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد و قرار بود در یک فرآیند چند ماهه ادغام ۵ موسسه بانکی در بانک سپه انجام شود. البته پس از آن اعلام شد که برای ادغام این بانک‌ها ۵ سال زمان در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که پس از گذشت دوسال اولین گام برای این ادغام انجام شده و قرار است تکلیف دو بانک به‌زودی مشخص شود.

آمادگی بانک‌ها برای حمایت از بنگاه‌های کرونازده

رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: نظام بانکی کشور طبق وعده‌ای که داده است، آماده پرداخت ۵۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲‌درصد به مشاغل و واحدهای کسب‌وکاری است که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: به محض دسترسی بانک‌ها به سامانه مربوط به اطلاعات مشاغل و نیز واحدهایی که واجد شرایط استفاده از این وام هستند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این خصوص ایجاد شده است، بانک‌ها نیز ظرف یک هفته تقاضاها را بررسی و اقدام لازم را انجام خواهند داد.