این موضوع تا حدی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا در تمام کشورها میزان مبتلایان و فوتی‌ها پس از رسیدن به یک پیک مشخص روند نزولی را پشت‌سر گذاشته و این روند کاهشی متوقف نشده است، اما به‌نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر آمار فوتی‌های روزانه در یک سطح متوقف شده و از سوی دیگر به جمع مبتلایان جدید افزوده می‌شود.  آمارهای روز گذشته نشان می‌دهد میزان مبتلایان روزانه در ۱۰ خرداد به رقم ۲۲۸۲ نفر رسیده است، همچنین در روز گذشته ۵۷ نفر نیز به فوتی‌های روزانه اضافه شده است.

در مجموع میزان کل فوتی‌ها به رقم ۷ هزار و ۷۳۴ نفر رسیده است، همچنین میزان کل مبتلایان نیز در روز گذشته در سطح ۱۴۸ هزار و ۹۵۰ نفر گزارش شده است.

یکی از نکات قابل‌توجه این است که در هفته‌های اخیر روند نزولی فوتی‌ها و مبتلایان تا حدودی متوقف شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ روز نخست خرداد متوسط میزان فوتی‌های روزانه معادل ۵۵ نفر بوده، این رقم در ۱۰ روز آخر اردیبهشت به‌طور متوسط ۵۴ نفر گزارش شده است. در نتیجه کاهش قابل‌توجهی در میزان متوسط فوتی‌ها در ۲۰ روز اخیر اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر متوسط مبتلایان روزانه در ۱۰ روز نخست خرداد سال‌جاری به رقم ۲۲۰۰ نفر رسیده است، این در حالی است که در ۱۰ روز آخر اردیبهشت‌ متوسط مبتلایان ۱۸۸۴ نفر بوده است. البته به‌نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از افزایش بیماران در خرداد به‌دلیل افزایش تست‌گیری است، اما نکته مشخص این است که با افزایش میزان تست‌گیری، میزان مبتلایان نیز گسترش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد به هر میزان که قدرت تست در کشور افزایش یابد، میزان مبتلایان نیز رشد می‌کند.

بنابراین اگر ظرفیت تست‌گیری روزانه در کشور دو برابر شود، در نتیجه می‌توان انتظار داشت میزان مبتلایان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین به نظر می‌رسد آمار فوتی‌ها می‌تواند تصویر بهتری از تغییر روند کرونا در کشور ارائه دهد. حال آمار فوتی‌ها نیز مانند ماه‌های قبل روند نزولی خود را ادامه نداده و میزان فوتی‌های روزانه در سطح ۵۰ تا ۶۰ نفر در روز باقی مانده است. روز گذشته اعلام شد که از بین مبتلایان جدید ۴۳۵ نفر بستری و ۱۸۴۷ نفر به صورت سرپایی خدمت‌رسانی شدند. همچنین ۲۵۳۳ بیمار در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون ۹۱۵ هزار و ۹۹۸ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است. این آمار تایید می‌کند که آزمایش‌های روزانه در روز گذشته به ۱۹ هزار و ۴۲۷ تست رسیده است. طی روزهای قبل همواره ظرفیت تست‌ها در حال افزایش بوده و این موضوع باعث شده مبتلایان بیشتری شناسایی شوند. این در حالی است که پیش از این، عمدتا تست‌های انجام شده فقط مختص افراد بستری در بیمارستان‌ها بوده است. نکته دیگر اینکه در حال حاضر جغرافیای کرونا در کشور متفاوت است. برخی استان‌ها پیک کرونا را رد کرده‌اند و برخی نیز دوباره با یک پیک جدید روبه‌رو شده‌اند.

در بین استان‌ها وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. همچنین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، اصفهان و هرمزگان در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند. در نتیجه این آمارها تایید می‌کند استان‌های مرزی کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند. اما وضعیت در استان‌های مرکزی کشور به مراتب بهتر است. به‌نظر می‌رسد با این روند در استان‌ها نباید به این زودی به مهار کلی این بیماری در کشور فکر کرد.

در حال حاضر، بسیاری از کشورها نظیر ترکیه و آلمان توانسته‌اند میزان فوتی‌های روزانه خود را به زیر ۵۰ نفر در روز برسانند، این در حالی است که برخی از این کشورها دیرتر از ایران درگیر این بیماری شده بودند و توانسته‌اند با اعمال سیاست‌های مناسب شرایط را برای کنترل این بیماری فراهم کنند. برخی از مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند در روزهای اخیر مردم نگرانی‌های خود را نسبت به این بیماری کاهش دادند و این موضوع خطرناک است، اما سوال اینجاست که آیا در شرایط کنونی که اکثر محدودیت‌های اجتماعی برداشته شده و حتی شغل‌های پرریسک نیز فعال شده‌اند، می‌توان انتظار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را از سوی مردم داشت؟

06-02