از سوی دیگر، روز گذشته میزان فوتی‌های ناشی از کرونا نیز ۶۳ نفر گزارش شد و در نتیجه کل فوتی‌های ایران تا روز گذشته به رقم ۷۷۹۷ نفر رسید. در دنیا کل رقم فوتی‌های ناشی از کرونا ۳۷۱ هزار نفر است، با این حساب ۲ درصد از کل فوتی‌های دنیا نیز در ایران بوده است. با توجه به جمعیت ۸ میلیارد نفری دنیا، سهم ایران از جمعیت کل دنیا حدود یک درصد است، این درحالی است که سهم ایران از کل مبتلایان دنیا ۵/ ۲ درصد است. این موضوع به نوعی نشان می‌دهد که نسبت به میانگین دنیا، جمعیت بیشتری از ایران درگیر این بیماری شده است. اما در این‌خصوص باید چند نکته را در نظر گرفت: نخست اینکه احتمالا در برخی از کشورهای دنیا توان تشخیص و پیگیری بیماران کرونایی وجود ندارد و در برخی کشورها نیز این توان در سطح پایینی قرار دارد، بنابراین بالاتر بودن سهم ایران از بیماران کرونایی نسبت به جمعیت آن می‌تواند ناشی از بالا بودن توان شناسایی بیماران نسبت به متوسط جهانی باشد. نکته دیگر این است که این بیماری در دو کشور پرجمعیت چین و هند، به خوبی کنترل شده است. این دو کشور بیش از یک‌سوم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، اما مجموع مبتلایان این دو کشور ۲۶۵ هزار نفر بوده است، که این رقم ۳/ ۴ درصد از کل جمعیت مبتلایان دنیا را تشکیل می‌دهد. بنابراین نکته دیگر، این است که در کشورهای پرجمعیتی نظیر هند و چین، تا این لحظه شیوع کرونا به شکل قابل‌توجهی کنترل شده است و این موضوع باعث شده که وضعیت کرونا در دیگر کشورها بیشتر به چشم‌ آید.

رتبه ایران در دنیا

در بین کشورهای دنیا ایران از لحاظ مبتلایان در رده دوازدهم قرار دارد و پرو و ترکیه مبتلایان بیشتری از ایران شناسایی کردند. از نظر آمار فوتی‌ها نیز ایران در رتبه دهم بیشترین فوتی‌ها قرار گرفته است. بلژیک و آلمان فوتی‌های بیشتری از ایران ثبت کرده‌اند و در نتیجه در رتبه بالاتری از ایران قرار گرفته‌اند. نکته قابل‌توجه این است که هم از نظر فوتی و هم از نظر ابتلا آمریکا در رتبه نخست قرار گرفته است. این کشور با ۳۳۱ میلیون نفر در رتبه سومین کشور پرجمعیت دنیا قرار گرفته است. اما تا روز گذشته یک میلیون و ۸۱۷ هزار نفر بیمار کرونا شناسایی کرده است و حدود ۱۰۵ هزار نفر از بیماران این کشور نیز فوت شده‌اند. به بیان دیگر، در این کشور به ازای هر یک میلیون نفر ۳۱۹ فوتی ثبت شده است. این درحالی است که در دنیا، به ازای هر یک میلیون نفر ۴۸ نفر فوت شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت آمریکا نسبت به متوسط جهانی بسیار بالاتر است. در ایران این رقم ۹۳ نفر ثبت شده است، یعنی آمارهای فوتی ایران دوبرابر متوسط جهانی است. چین و هند از این لحاظ در سطح بسیار پایین‌تری قرار گرفته‌اند. هند از هر یک میلیون نفر تنها ۴ فوتی را ثبت کرده است. این رقم برای چین تنها ۳ نفر گزارش شده است. نکته قابل‌توجه این است که این آمار در کشورهای اروپایی رقم بسیاری بالایی بوده است. به‌عنوان مثال در سه کشور اسپانیا، انگلیس و ایتالیا به ازای هر یک میلیون نفر، بیش از ۵۵۰ نفر فوتی ثبت شده است. برزیل یکی دیگر از کشورهایی است که از لحاظ کرونا در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. براساس آمارهای منتشر شده در دنیا، میزان مبتلایان کل برزیل ۵۰۱ هزار نفر گزارش شده است. از سوی دیگر حدود ۲۹ هزار نفر از مبتلایان در این کشور نیز فوت کرده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند که درحال‌حاضر آمریکای‌جنوبی در معرض شیوع این بیماری قرار گرفته است و می‌توان عنوان کرد که قطب بعدی کرونا در این قاره خواهد بود. درحال‌حاضر کشورهایی نظیر مکزیک، شیلی و پرو در بین ۱۵ کشور با ابتلای بالای این بیماری قرار گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده نیز افراد بیشتری درگیر این بیماری خواهند شد.

وضعیت کرونا در روز ۱۱ خرداد

براساس آمارهای وزارت بهداشت آخرین آمارها نشان می‌دهد که تا روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۱۱ مورد بستری و دو هزار و ۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. البته آمارهای میزان بستری در بیمارستان نسبت به روزهای قبل، کمی بیشتر شده است زیرا در برخی از روزهای قبل میزان افراد بستری شده در بیمارستان رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر بوده است. با این آمار مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۵۱ هزار و ۴۶۶ نفر رسید. تاکنون ۱۱۸ هزار و ۸۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. روز گذشته آمار افراد تست شده نیز منتشر شد و تاکنون ۹۳۵ هزار و ۸۹۴ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که در روز گذشته میزان تست‌های انجام شده ۱۹ هزار و ۹۰۰ عدد بوده است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که به ازای هر یک میلیون نفر در ایران ۱۱هزار و ۱۵۵ تست انجام شده است. این رقم برای روسیه و اسپانیا حدود ۷۰ هزار و برای آمریکا حدود ۵۲ هزار تست است. در مجموع آمریکا با ثبت ۱۷ میلیون تست بیشترین آزمایش را انجام داده و روسیه با ۱۰ میلیون تست در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین انگلیس با ثبت ۴ میلیون و ۱۷۱ هزار تست در رتبه سوم قرار گرفته است.  روز گذشته وزارت بهداشت و درمان وضعیت استان‌های نامطلوب از نظر بیماری را منتشر کرد. براساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان استان‌های اصفهان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفته است. روز گذشته ۴۹۴ مورد تازه ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در استان خوزستان ثبت شده و شمار کل مبتلایان از ابتدای شیوع کرونا در این استان به ۱۴ هزار و ۶۴۷ تن افزایش یافته است. از مجموع بیماران جدید ۳۵۶ بیمار با نظارت مرکز بهداشت در قرنطینه خانگی و ۱۳۸ بیمار هم بستری شدند. همچنین در روز گذشته ۱۸ نفر از مبتلایان فوت کردند تا کل رقم فوتی‌های این استان به ۵۶۵ نفر برسد.

 

06-01