به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت عدم‌رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی استان‌های کشور سبب افزایش ابتلا به این ویروس شده است. او با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها و نواحی کشور گزارش‌هایی از نوعی سهل‌انگاری در مراعات نکات بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله‌گذاری‌ها و همچنین استفاده از ماسک را شاهد هستیم تاکید کرد که حتی شکایت‌های مردمی از برخی تخلفات در مشاغل را نیز داریم و در روزهای گذشته موارد را همکاران‌مان مورد بررسی قرار دادند و در روزهای آتی گزارش موارد برخورد قانونی با خاطیان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی را اعلام خواهیم کرد. به گفته جهانپور، از بین مبتلایان جدید، ۶۵۲ مورد بستری و دو هزار و ۳۲۷ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. البته تا کنون ۱۲۱ هزار و ۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

   افزایش تعداد جان‌باختگان

از سوی دیگر براساس آمار رسمی در روز گذشته، تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۸۱ نفر اعلام شده که به نسبت ۱۱ خرداد ۱۸ نفر افزایش داشته است. از سوی دیگر نسبت تعداد فوت شدگان به مبتلایان این بیماری در روز گذشته به ۷/ ۲ درصد رسیده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند، تقریبا ۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تعداد کل فوت‌شدگان بر اثر این بیماری نیز به ۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده که ۱/ ۵ درصد از کل مبتلایان به این ویروس است. مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که اگر فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود، احتمال دارد که میزان مرگ‌‌ومیرهای روزانه بر اثر این بیماری به سطح سه رقمی برسد. همچنین براساس آمارهای منتشر شده نیمی از فوتی‌های روزهای اخیر مربوط به سه استان بوده است. در تهران نیز علائمی از افزایش مبتلایان به این ویروس دیده می‌شود.

    هرچه آزمایش بیش، مبتلا بیشتر!

براساس آمارهای منتشر شده تاکنون ۹۵۵ هزار و ۸۶۵ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده که ۱۹ هزار و ۹۷۱ آزمایش در روز گذشته انجام شده است. نکته مهم در مورد آزمایش‌های انجام شده در روزهای اخیر، تعداد این آزمایش‌ها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از اول خرداد ماه ظرفیت تست‌های تشخیصی از حدود ۱۴ هزار عدد به بیش از ۱۹ هزار تست افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که نسبت تعداد مبتلایان به تعداد آزمایش‌ها در روز گذشته به ۹۲/ ۱۴ درصد رسیده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ آزمایش انجام شده در سطح کشور تست حدود ۱۵ نفر مثبت بوده است. این نسبت در روزهای گذشته به‌طور میانگین ۱۲ درصد بود.

 

 

 

06-02