این درحالی است که در هفته اول خرداد متوسط تعداد فوتی‌ها به رقم ۵۴ نفر رسیده بود و انتظار می‌رفت این روند کاهشی تداوم داشته باشد، متوسط فوتی‌های یک هفته اخیر معادل ۷۰ نفر گزارش شده است، که نشان می‌دهد متوسط روند فوتی‌ها صعودی بوده است. متوسط میزان مبتلایان در یک هفته اول خرداد نیز معادل ۲ هزار نفر بوده است که این رقم در هفته سوم خرداد به ۲۴۵۰ نفر افزایش یافته است. افزایش مبتلایان در هفته‌های اخیر باعث شد، یک شوک خفیف یا یک پس‌لرزه ایجاد شود، در نتیجه این شوک خفیف میزان فوتی‌ها نیز روند افزایشی به خود گرفت. در نهایت اگرچه روند کلی آمارهای کرونا نزولی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر، نوسانات افزایشی نیز در آمار کرونا مشاهده می‌شود.

کمترین سطح دو هفته

روز گذشته، میزان مبتلایان روزانه ۲۰۱۱ نفر گزارش شد، این رقم کمترین سطح در دو هفته اخیر بوده است. به‌نظر می‌رسد میزان مبتلایان در دور نزولی قرار گرفته است. اما همچنان سهم افراد بستری از میزان مبتلایان بالاست. روز گذشته ۸۱۱ نفر از بیماران شناسایی‌شده، بستری شدند. به بیان دیگر، ۴۰ درصد افراد تازه بیمار شده، بستری شدند. این درحالی است که در هفته‌های قبل نسبت افراد بستری شده در بیمارستان ۲۰ درصد بوده است. حال ممکن است دو عامل در تغییر این نسبت نقش ایفا کرده باشد. نخست اینکه شاید معیارهای بستری در بیمارستان نسبت به قبل تغییر کرده باشد. به بیان دیگر، بیماران با علامت خفیف نیز در بیمارستان نگهداری و مراقبت می‌شوند. موضوع دوم این است که امکان دارد وضعیت بیماران نسبت به قبل تغییر کرده و افراد شناسایی‌شده، در شرایط کنونی وضعیت بدتری نسبت به قبل داشته باشند. روز گذشته، میزان آمار بیماران با وضعیت شدید نیز گزارش نشد این درحالی است که در ماه‌های اخیر، همواره این آمار در اختیار رسانه‌ها و مخاطبان قرار می‌گرفت. اما مشخص نیست آیا این تغییر روند اطلاع‌رسانی در جهت تغییر و تحولات روزهای اخیر بوده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته میزان کل مبتلایان در ایران به رقم ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر رسیده است. با این رقم ایران رتبه دهم بیشترین میزان مبتلایان در دنیا را دارد.

روز گذشته میزان فوتی‌های ایران با ثبت رقم ۸۱ نفر افزایش ۱۰ درصدی را طی یک روز ثبت کرد. میزان فوتی‌ها نسبت به هفته قبل ۳۷ درصد رشد کرده است. آخرین بار در ۱۲ خرداد ماه میزان فوتی‌ها در سطح ۸۱ نفر ثبت شده بود. این موضوع نشان می‌دهد روند فوتی‌ها در روزهای اخیر صعودی بوده و احتمال دارد این روند تداوم داشته باشد. در تاریخ ۵ خرداد میزان فوتی‌های ایران ۳۴ درصد گزارش شد، که البته انتظار بر این بود این روند نزولی ادامه داشته باشد. اما پس از آن روز به مرور به میزان فوتی‌ها افزوده شد، تا دوباره به سطح ۸۰ بازگردد، به همین دلیل این شائبه وجود دارد که یک موج خفیف در بیماران کرونایی ایجاد شده است. این موج دوم نیز عمدتا در نیمه جنوبی کشور و در شهرهای خوزستان و هرمزگان رخ داده است. مسوولان عنوان می‌کنند هنوز خوزستان در وضعیت قرمز است و برخی استان‌ها نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند. با این حال، بسیاری از گشایش‌های اجتماعی قرار است در هفته‌های آینده رخ دهد. به‌نظر می‌رسد که این گشایش‌ها در تمامی استان‌ها اجرایی شود. در مجموع آمارها نشان می‌دهد میزان فوتی‌های کشور تا روز گذشته به رقم ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است. از سوی دیگر، در ایران نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان ۷۸/ ۴ درصد ثبت شده است. این رقم همواره یک روند نزولی را در ایران ثبت کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند روند مبتلایان در ایران بیشتر از سطوح اعلام شده است. حتی در یک اظهارنظر رسمی، مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند احتمالا ۱۰ تا ۱۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی ۲ درصد از مبتلایان نیز در ایران شناسایی نشده‌اند. زیرا بسیاری از بیماران در کشور بدون علامت بوده و متوجه ورود و خروج این ویروس به بدن نمی‌شوند.

روز گذشته آمارها نشان داد که ۲۲ هزار و ۴۳۱ تست دیگر از مبتلایان انجام شده است. نسبت مبتلایان به آزمایش‌های انجام شده در کشور نیز به رقم ۹۷/ ۸ درصد رسیده است. این رقم کمترین سطح در یک ماه اخیر است. این موضوع به این دلیل است که همزمان با افزایش آزمایش‌ها در کشور میزان مبتلایان روند نزولی را طی کرده است. احتمال دارد میزان مبتلایان شناسایی شده در روزهای آینده به زیر ۲ هزار نفر بازگردد. در نتیجه می‌توان امیدوار بود که اگر پیک سوم را تجربه نکنیم، این بیماری تا نیمه تابستان به سمت کنترل پیش برود. درحال‌حاضر، تمام استان‌های کشور یک روند فراگیر را طی کرده‌اند و در نتیجه می‌توان عنوان کرد شهرهای پرجمعیت یک حالت شبه اپیدمی را پشت‌سر گذاشته‌اند. میزان کل مبتلایان دنیا در روز گذشته به رقم ۷ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر رسیده است. همچنین میزان کل فوتی‌ها نیز ۴۱۴ هزار نفر گزارش شده است. نمودارها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر روزانه در دنیا نسبت به زمان پیک تقریبا نصف شده و انتظار می‌رود این روند نزولی در هفته‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

 

06-02